ELBILAR

AMG Lithium
Litiumhydroxid liknar strösocker - men är en nyckelingrediens i batterier.

Europas första raffinaderi för litium går igång – minskar beroendet av Kina

Det nya tyska raffinaderiet kan producera 20 000 ton litiumhydroxid per år – tillräckligt för att försörja 500 000 elbilar. Därmed minskar beroendet av Kina.

Publicerad

Litiumhydroxid är en nyckelingrediens vid tillverkningen av katodmaterial till batterier för elfordon. I dagsläget domineras världsmarknaden av Kina och Australien.

Men i mitten av september invigdes Europas första litiumraffinaderi i den tyska staden Bitterfeld-Wolfen. Anläggningen ägs av nederländsk-amerikanska AMG, som har investerat 140 miljoner euro på orten. 

I ett första skede har raffinaderiet kapacitet att producera 20 000 ton litiumhydroxid per år, vilket enligt AMG ska räcka till batterier för runt 500 000 elfordon. 

Planen är att de närmaste åren skala upp till 100 000 ton litiumhydroxid, beroende på hur marknaden utvecklas. Prognoserna för bilbatterimarknaden har skruvats ner på sistone, och AMG räknar med att 100 000 ton ska motsvara 14 procent av efterfrågan på den europeiska marknaden år 2030. 

Enligt den tyska nyhetskanalen MDR ska råvaran skeppas från Brasilien till Tyskland för att renas och förädlas i anläggningen. Men AMG undersöker även möjligheten att utvinna litium på närmare håll, närmare bestämt i Portugal samt i tyska Zinnwald. 

Northvolt har också presenterat planer på ett litiumraffinaderi i Europa. Den svenska batteritillverkaren meddelade 2021 att man år 2026 skulle ha ett raffinaderi i produktion i Portugal i samarbete med ett portugisiskt energibolag. Men nyligen kom uppgifter om att satsningen är två år försenad.