ELBILAR

EU skrotar krav på vintertest av officiell räckvidd för elbilar

Under vintern tappar elbilar mellan fyra och 36 procent av sin uppgivna räckvidd enligt NAF.

Ett kompletterande vintertest av räckvidd var en del av den Euro 7-standard som snart införs. Men i slutversionen framgår det att planerna på officiella ”köld-siffror” skrotats.

Publicerad Senast uppdaterad

Överlag är många som köper elbilar nöjda med sitt beslut att lämna fossildriften därhän. Men en sak som ofta kommer som en överraskning och besvikelse, är hur stor inverkan kyla har på räckvidd och laddning. 

När det framkom att EU arbetade för att få med ett vintertest i de nya skärpta utsläppskraven i Euro 7 var många därför nöjda. Äntligen skulle det bli mer verklighetsrelaterade siffror. Men när nu Euro 7 ska klubbas igenom är kraven på vintertest borta. Något som beklagas av Norska bilorganisationen NAF.

– Ett officiellt vinter-WLTP skulle ge konsumenter viktig och jämförbar information om bilens egenskaper. Räckvidden är fortfarande viktig för bilköpare och vi är måna om att konsumenter ska få så bra information om elbilar som möjligt, säger Nils Sødal, kommunikationsrådgivare på NAF, i ett uttalande.

Organisationen är själv drivande i frågan och genomför varje år tillsammans med norska biltidningen Motor ett omfattande vintertest. I de testen framgår det att räckviddsförlutsen på vintern skiljer oerhört mellan märken och modeller där de bästa bara tappar fyra procent – medan de som håller sämst tappar oerhörda 36 procent. 

– Det här är viktig information när bilköpare ska välja. Våra tester har i det stora hela varit genomförda i vanligt norskt vinterväder med temperaturer på mellan noll och minus tio grader. Förbrukning, laddning och räckvidd ändras vintertid och det sätter vi strålkastarljus på med våra tester, säger Nils Sødal.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.