ELBILAR

Elbilstest: Mercedes EQE Suv – ”En rymlig, bekväm och dyr bil”

Mercedes EQE SUV 500 4matic

Lyx, teknik och stamtavla. Mercedes senaste eldrivna suv, EQE, erbjuder detta i överflöd. Men räcker det för att rättfärdiga den väl tilltagna prislappen? Ny Tekniks Felix Björklund har provkört för att försöka ta reda på det.

Publicerad Senast uppdaterad

Anno 2023 har elbilsfloran fortfarande inte samma bredd som traditionella bensin/dieseldrivna alternativ. Men när det kommer till större eldrivna suvar i lyxigare tappning – då går det att välja och vraka. 

Och numera finns det ytterligare ett alternativ: Mercedes EQE Suv, en bil för sjusiffrigt belopp – men som trots sitt pris är lillebror i modellpaletten.

Ny Teknik tog den senaste Mercan ut på test.

Design

Det är ett tag sedan som Mercedes började med sitt nya ”EQ-formspråk”. En design som när den kom inte riktigt föll undertecknad på läppen. Den kändes lite utspädd och karaktärslös. Men sedan den första EQC:n har formgivningen tweakats över åren och även om jag fortfarande inte anser att det är wow – skaver det inte lika mycket.

Med EQE Suv har man lyckats få formerna och proportionerna att se mer attraktiva ut, eller är det bar jag som vant mig? Den svarta ”grillen” med sina småstjärnor runt det stora Mercedesmärket som sedan flyter ut i strålastarna känns maffigt. Baktill har man även lyckats hålla det stiligt. Siluetten är vad som i mitt tycke fortfarande ser lite träig ut. 

Mercedes EQE SUV 500 4matic
Mercedes EQE SUV 500 4matic
Mercedes EQE SUV 500 4matic
Mercedes EQE SUV 500 4matic

När jag öppnar dörren är mitt första intryck att det känns rejält fräscht och lyxigt. Detta i form av en interiör i blått och ljust. Jag har ju en lite delad känsla för tvåtons-interiörer. Detta marina inslag tycker jag personligen inte alltid fungerar, men det ser i varje fall dyrt ut. Det som i mitt tycke drar ner den totala premiumkänsla något är Mercedes vana att blanda många olika sorters plaster och material. Det pianosvarta i mittkonsolen känns verkligen förlegat – sluta med det. 

Skärmuppställningen i vår bil är en traditionell förarinstrumentering som ackompanjeras av en stående skärm i mittkonsolen. Vill man så går det att välja den enorma ”Hyperscreen-panelen” som adderar ytterligare en skärm samt samlar hela det digitala under en till synes obruten glasskiva.

Bakom ratten sitter man bra. Att det går att få ventilation eller riktig massage är ett stort plus och väldigt välkommet om man rutinmässigt har längre sträckor att köra. EQE Suv är ju en stor rackare, men interiören är mer inriktad mot att vara ombonad och komfortabel och därför är känslan av rymd inte likadan som i exempelvis Teslas mer avskalade alternativ.

Mercedes EQE SUV 500 4matic
I bagageutrymmet får man plats med 520 liter i Mercedes EQE SUV 500 4matic innan det är dags att fälla sätena.
Under lastgolvet i Mercedes EQE SUV 500 4matic finns det plats för kablar och lite annat
Baksätet är delbart 40/20/40 vilket är praktiskt.

Baktill finns det gott om utrymme, ett resultat av att bilen har ett axelavstånd på 303 cm, alltså tillräckligt även för de riktigt vertikalt begåvade barnen. 

Längst bak, i bagageutrymmet, finns det plats för 520 liter innan det är dags att fälla sätena. Och är det så att man trots det inte får plats med allt går det att hänga på 1 800 kg på dragkroken. 

Teknik

Det är nu ett par år sedan som Mercedes lanserade sin första modell på sin dedikerade ”EVA-plattform”. Många komponenter är alltså desamma som på EQS/EQS Suv och EQE. Den version vi testar har modellbeteckningen 500 4matic och i denna tappning är det dubbla motorer och 300 kW som gäller. Dessa motsvarande 408 hästkrafter klarar av att accelerera bilen 0-100 km/h på 4,9 sekunder eller så är man lite försiktigare och då uppges den blandade förbrukningen till 1,93-2,24 kWh/mil.

Med ombord finns det ett rejält batteri och det ska under optimala förhållanden räcka till 542 kilometers körning. Att man får till en lång räckvidd kommer av att EQE Suv debuterar med ny teknik. Eller ny och ny, det nya är att man petat in en mekanisk framdifferential i en elbil – och med denna kopplas den främre motorn fysiskt bort från drivlinan när den inte behövs. Resultatet är lägre friktion och således längre räckvidd. Utöver detta har EQE-suven värmepump som standard, inte nytt i sig – men den första från Mercedes. 

Det som möter en när man öppnar dörren på Mercedes EQE SUV 500 4matic är klassisk Merca-lyx
Mercedes EQE SUV 500 4matic
Traditionell Mercedesinteriör är det som gäller i Mercedes EQE SUV 500 4matic
Den delade mittkonsolen i Mercedes EQE SUV 500 4matic sväljer en hel del
Mercedes EQE SUV 500 4matic går att få med en enorma ”Hyperscreen”. I den lite mer nedtonade interiören är det en förarskärm samt en mittskärm som gäller

Laddning ska gå att göra i upp till 170 kW alternativt 11 kW via laddbox. 

Tittar vi bortom drivlinan har EQE luftfjädring och fyrhjulsstyrning (båda tillval). Två tekniker som ska bidra till ökad komfort och bekvämlighet, det senare ger även bättre stabilitet i högre hastigheter. 

Mercedes EQE SUV 500 4matic
Mercedes EQE SUV 500 4matic
Mercedes EQE SUV 500 4matic
Med en hjulbas på 303 centimeter finns det gott om utrymme i baksätet på Mercedes EQE SUV 500 4matic
Mercedes EQE SUV 500 4matic

Annan fin teknik värd att lyfta fram är den fina head up-displayen som verkligen är stor och tydlig. En annan sak som Mercedes lyckats få till är röststyrningen, under den tid jag testar bilen upplever jag att den är minst lika snabb och korrekt som de bästa i klassen. Visst, det blir lite svårare att kasta in mellanstopp på vägen, men den missar i varje fall inte adresser eller intressepunkter. 

Slutligen. För alla som tycker att det låter tamt med bara lite över 400 hästkrafter finns det vassare alternativ. Närmare bestämt AMG 43 samt AMG53 där dy får 476 eller 625 hästkrafter.

På vägen

Dra ned växelspaken till D och rulla iväg. Det är verkligen mysigt att ”rinna” iväg i en EQE. Precis som i den större EQS:en är det en lyxig känsla som levereras redan från start. 

300 kW eller motsvarande 408 hästkrafter är i elbilens tidevarv kanske inte något särskilt att skryta med. Men det är fortfarande väldigt mycket effekt. Och det är absolut tillräckligt för att man ska kunna kliva på gasen och få förtroendegivande acceleration för omkörningar. 

En liten plump i marginalen, men med tanke på vad det innebär för körbarheten i övrigt är det något man kan leva med.

När man kör snabbare och det inte är raka vägar håller sig bilen bra på marken. Visst, det är en suv vilket ger sidledsrörelser och även om chassit är väldigt tryggt även vid lite provokation – känns det av att den kämpar lite med sin vikt och höga tyngdpunkt. 

Att ingenjörerna behövt sätta en rätt stram grund i fjädringen för att hålla styr på ekipaget märks av i bland. Ett tydligt exempel är när man kör snett av en trottoarkant, som när man kör ut från en parkering, och bilen skjuter ned hjulen som änterhakar. En liten plump i marginalen, men med tanke på vad det innebär för körbarheten i övrigt är det något man kan leva med. 

EQE Suv är med sina 4,8 meter en stor bil och eftersom hjulbasen är så stor är det mycket att baxa runt. Vändcirkel är på 12,3 meter, men med fyrhjulsstyrning blir den markant bättre. Just att man sitter högt i en stor bil, men har manövrerbarhet som i en liten är underbart. Hur mycket kapas den? Det vågar jag inte säga på rak arm, men det gör verkligen skillnad och exempelvis kunde jag göra en 180-gradersvändning i ett tight garage med färre manövrar än vad som krävs för en vanlig folka-kombi. 

Formgivningen på EQE Suv är ju optimerad för att minimera förbrukningen. Men det går inte att gömma att det är en stor tung suv vi kör. Under de regniga sommarförhållanden vi körde bilen snittade vi 2,09 kWh/mil. Inte allt för illa jämfört med den officiella siffran, och något som innebär att det går att köra 50 mil per laddning under dessa förhållanden.

Hur det blir vid vinter och minusgrader återstår att se.

Summerat

Mercedes har ju officiellt sagt att de vill fokusera mer på lyx och mindre volym. Och när man tittar på prislappen för EQE Suv märks det. Bilen vi körde började strax norr om miljonen och utrustad landade den på snudd 1,4 miljoner. Det är ingen dålig summa och bra mycket mer än vad både BMW IX och Audi Q8 E-tron kostar.

För pengarna får man en rymlig och bekväm bil, men i jämförelse med rivalerna erbjuder inte EQE Suv något mer. Om stjärnan har tillräcklig dragningskraft återstår att se. 

Fakta

Mercedes EQE SUV 500 4matic

Pris: från 1 050 000 kronor

Pris testbilen: 1 382 050 kr

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Systemeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter Max vridmoment: 858 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder

Topphastighet: 210 km/h

Batterikapacitet: 90,56 kWh

Snabbladdningskapacitet: 170 kW

Ombordladdare: 22 kW

Räckvidd på el: 542 km

Officiell förbrukning: 1,92 kWh/mil 

Förbrukning under test: 2,04 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 520 liter / 1675 liter med fälla säten

Max släpvagnsvikt: 1 800 kg

Längd: 4 863 mm

Bredd: 1 940 mm

Höjd: 1 685 mm

Vikt: 2 560 kg