Premium

Elbilsladdning i vägguttag – en brännhet fråga

Varför rekommenderas vi att ställa ner strömstyrkan vid laddning av elbilar i vanliga eluttag trots att de är märkta med 16 ampere? Vi har pratat med tillverkare, ett standardiseringsorgan samt ett provningshus.

Publicerad

Ny Teknik har vid upprepade tillfällen (bland annat här och här) rapporterat om Elsäkerhetsverkets skärpta inställning till laddning av elfordon via vanliga vägguttag, så kallade schukouttag. Dessa är inte gjorda för långvarig hög belastning, menar myndigheten och rekommenderar i stället laddbox med Typ 2-don.

Men långt ifrån alla är nöjda med Elsäkerhetsverkets rekommendation. En läsare skriver till Ny Teknik att ”[s]amtliga av dessa artiklar är endast reklam för diverse tillverkare av laddboxar och har inget med säkerhet att göra. Ett schukouttag är certifierat för 16A och det finns ingen tidsangivelse i den certifieringen. Det är ingen skillnad på om man ansluter en elbil eller annan belastning såsom ett större element till exempel. Den absoluta majoriteten av dessa uttag är anslutna via 1,5 mm2 och då är max tillåten strömstyrka på säkring 13A.”

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här