I USA utgör pickups en enorm marknad och ska elektrifieringen slå igenom på allvar på andra sidan Atlanten måste batteritekniken även klara av att ersätta de törstiga motorerna i de ofta gigantiska fordonen.
En variant av pickupen kallas för chassis-cab, vilket kan översättas till chassi med hytt. I stället för ett flak där bak finns endast ramen. Den minimalistiska konstruktionen är tänkt att kompletteras med påbyggnader för allehanda uppgifter, till exempel bilbärgning.
Amerikanska Bollinger aviserar nu att de släpper en chassi med hytt-version som får namnet B2CC. Sedan tidigare har Bollinger presenterat pickupen B2 och B2CC får samma specifikationer. Det innebär 321 kilometers räckvidd och en lastförmåga om 2,3 ton. Batteriet är på 120 kWh.
Fordonet hamnar i mediumsegmentet klass 3 enligt den amerikanska definitionen, vilket innebär en totalvikt på mellan 4,5 och 6,4 ton. Andra fordon i samma segment är till exempel Ford F-350. Bollinger
Enligt Bollinger blir B2CC därmed det första helt elektriska chassi med hytt-fordonet i världen i detta segment.
Företaget räknar med att B2CC kan börja säljas till påbyggarfirmor under slutet av 2021. Något pris finns inte angivet men pickupen B2 har tidigare uppgetts kosta 125 000 dollar, motsvarande 1 233 000 kronor.
Artikeln har uppdaterats.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.