Bollinger ska bygga ”världens första” elektriska chassi med hytt i klass 3

2020-05-06 11:29  
Bollinger planerar att börja sälja B2CC i slutet av 2021. Foto: Pressbild

Ett chassi med hytt är den mest mångsidiga lösningen för tyngre transportarbeten. Amerikanska Bollinger berättar nu att de tänker bygga en sådan variant av sin modell B2.

I USA utgör pickups en enorm marknad och ska elektrifieringen slå igenom på allvar på andra sidan Atlanten måste batteritekniken även klara av att ersätta de törstiga motorerna i de ofta gigantiska fordonen.

En variant av pickupen kallas för chassis-cab, vilket kan översättas till chassi med hytt. I stället för ett flak där bak finns endast ramen. Den minimalistiska konstruktionen är tänkt att kompletteras med påbyggnader för allehanda uppgifter, till exempel bilbärgning.

Amerikanska Bollinger aviserar nu att de släpper en chassi med hytt-version som får namnet B2CC. Sedan tidigare har Bollinger presenterat pickupen B2 och B2CC får samma specifikationer. Det innebär 321 kilometers räckvidd och en lastförmåga om 2,3 ton. Batteriet är på 120 kWh.

Läs mer: Tillverkarna vars el-pickups utmanar Tesla Cybertruck

Fordonet hamnar i mediumsegmentet klass 3 enligt den amerikanska definitionen, vilket innebär en totalvikt på mellan 4,5 och 6,4 ton. Andra fordon i samma segment är till exempel Ford F-350. Bollinger

Enligt Bollinger blir B2CC därmed det första helt elektriska chassi med hytt-fordonet i världen i detta segment.

Företaget räknar med att B2CC kan börja säljas till påbyggarfirmor under slutet av 2021. Något pris finns inte angivet men pickupen B2 har tidigare uppgetts kosta 125 000 dollar, motsvarande 1 233 000 kronor.

 

Artikeln har uppdaterats.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt