Digitalisering

Var tredje klapp en e-present

Foto: Pixabay

Tomten får hjälp av nätet när svenskarna handlar presenter.

Tomten kommer i allt större utsträckning med klapparna via nätet. I år väntas svenskarna att e-handla julklappar för cirka 6,2 miljarder kronor, en ökning med 24 procent från fjolårets cirka fem miljarder kronor, enligt Postnord som hoppas få sköta en allt större andel av pakethanteringen.

Totalt sett väntas svenska konsumenter att köpa julklappar för 20 miljarder kronor i år, vilket innebär att var tredje julklapp värdemässigt kommer att köpas via nätet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här