Turbo-Pelle räddade Saab

1999-08-11 07:40  
Turbo-Pelle. Så kallas folkpensionären Per Gillbrand lite respektlöst. Han ledde under tre decennier motorutvecklingen vid Saab. Och det är han som ligger bakom turbon.
 
Tekniken kom från Scania, som hade använt den i rälsbussar redan i början av 1950-talet.
 
Saab var visserligen inte först med att använda den i personbilar. Men det är med Saab som turbon kom att förknippas. Och framöver skall alla företagets bilar ha turbomotorer.
 
Principen förklarar Per Gillbrand själv enklast:
- Turbon tar en hästkraft från avgaserna och stoppar tillbaka fyra hästkrafter i cylindrarna genom att pumpa upp trycket där.
 
Som chef för motorutvecklingen har han gett identitet och status åt varumärket Saab. Och nu dessutom en massa nya arbetstillfällen i Södertälje.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt