Projekt-system i väntan på modernt PDM-system
På Anders Annells båtbyggeri tar vackra träbåtar form med gamla hantverksmetoder. I sin jakt på perfektion har han färdats tillbaka till förmedeltiden.
Den tekniska IT-konsulten Xdin som länge jobbat tillsammans med olika Volvo-företag har till dessa företag utvecklat en slags webbaserad projektportal där texter och grafik rörande utvecklingsprojekt ska blir nåbara för alla inblandade. I huvudsak är det till för att användas i Volvos intranät. I vissa fall är systemet även tillgängligt i extranät, huvudsakligen för leverantörer och underleverantörer, men också andra externa bidragsgivare kan tilldelas behörighet till systemet. Den senaste och mest avancerade versionen av portalen, kallad Project Support Tool, eller kort och gott PST, används nu för utveckling av nästa generation lätta dieselmotorer på Volvo Penta. Projektledaren, Rickard Stefansson, var i akut behov av ett övergripande system för att kunna hålla ihop både personer och dokument involverade i projektet och därmed fick Xdin uppdraget att vidareutveckla ett system som man tidigare gjort åt Volvo lastvagnar och som nu fått namnet PST. PST bygger på att all projektinformation samlas i en enda Oracle- databas. Från denna kan informationen hämtas ut i ett antal olika valbara utdataformat, beroende på ändamål. Standardformatet är dock html. PST hanterar både administrativa uppgifter i form av olika textdokument och grafisk data som till exempel cadritningar. Det är också viktigt att notera att PST kan hämta data från äldre befintliga system hos Volvo, allt för att undvika dubbeldokumentation. Eftersom PST är ett rollbaserat system betyder det att individens roll i projektet definierar vad samma individ får tillgång till. Även användargränssnittet är anpassat till rollen. Man ska inte se mer än det som man har tillgång till. Peter Elverdam på Xdin, med ett tjugoårigt förflutet på Volvo lastvagnar som konstruktör och senare som cad- och PDM-ansvarig, vill inte gå så långt som att säga att PST är ett PDM-system. - Mest därför att PST inte håller reda på strukturer, det vill säga att man kan inte se vilka artiklar, komponenter, som ingår i en viss motordel. Det kan ju ett "riktigt" PDM-system klara av, säger han. Volvo har ett äldre, internt utvecklat PDM-system. - Men det är endast till för färdigutvecklade produkter och produktionssystem. Det går inte att använda till projekt och under utvecklingsfasen, säger Rickard Stefansson på Volvo Penta. Systemet går under namnet Z630 och i dagens läge finns ingen koppling mellan PST och Z630. Anledningen till att man i det aktuella motorutvecklingsprojektet anlitat Xdin och PST är att det snabbt krävdes ett system för att kunna hålla korta ledtider med små resurser och hålla ihop ett så komplicerat projekt. Det var en kravspecifikation som Xdin kunde ställa upp på. - Dagens version av PST tog fyra månader att utveckla, säger Peter Elverdam. Volvo är samtidigt igång med en mer långsiktig implementation av IBMs PDM-system Enovia. Enligt Peter Elverdam så befinner sig Volvo i skarven mellan egenutvecklade stordatorsystem från tidigt 80-tal till köpta PDM-produkter. Det tar betydligt längre tid än fyra månader att införa ett företagsövergripande system. Funktioner i Project Support Tool Systemet innehåller ett antal moduler som tillsammans beskriver de olika funktionerna: Nyheter - detta är ingångssidan, startsidan. Förutom lösenordsverifiering finns här senaste nytt och möjligheten att komplettera med nyheter som man vill dela med sig av. Medlemmar - här finns alla företag och individer som ingår i projektet listade och grupperade med epost, telefon etcetera. Detta gör det lätt för en person att snabbt skicka ut meddelande till rätt mottagargrupp. Dokument - projektets alla olika slags dokument finns här klassificerade och lätt återvinningsbara. Här finns tidsplaner, organisationsscheman, arbetsjournaler med mera. Aktiviteter och ärenden - här konfirmeras vem som gör vad. Systemet genererar "todolistor" för var och en. Artiklar (komponenter) - uppgifter om artiklar. Vilken konstruktör ska göra vad, vilken inköpare ska skaffa vad, etcetera. Visualisering - gå in här för att se på, samt eventuellt kommentera, färdiga 3D-ritningar och modeller. Systemet använder EAIs visualieringsprogram. Länkar - här har man samlat länkar till andra som arbetar med konstruktion inom Volvo. Enligt Xdin kostar PST omkring en halv miljon kronor. Denna summa är dock mest till för att ge en ungefärlig uppfattning om investeringens storlek.