Problem för svenska tåg i Norge

På Anders Annells båtbyggeri tar vackra träbåtar form med gamla hantverksmetoder. I sin jakt på perfektion har han färdats tillbaka till förmedeltiden.

Är de norska järnvägarna för tuffa för de svensktillverkade tågen från Adtranz i Västerås? Allt för många krängande kurvor kan vara orsaken till att en hjulaxel gick av och ett tåg nyligen spårade ur i Norge.  Adtranz har levererat tolv nya tåg till norska järnvägen (NSB). NSB satsade hårt på de nya profiltågen som skulle locka resenärerna tillbaka på spåret.  Men för drygt en vecka sedan spårade ett tåg ur på väg in till en station på Sörlandsbanan nära Kristiansand. Tåget höll låg hastighet och ingen människa kom till skada.  Det visade sig att en hjulaxel på tåget gått av och senare hittades ytterligare en spricka i en axel på just det tåget. Vid inspektion av de övriga tågen hittades ännu en spricka i en axel på ett annat tåg medan de övriga tio var utan fel.  Resultatet av olyckan blev att samtliga tåg togs av banan tills man med säkerhet vet vad som orsakat axelbrottet och sprickorna.  - De står stilla tills vi tillsammans med NSB vet orsaken och presenterat våra resultat för Jernbaneverket tillsammans med ett åtgärdsprogram så att tågen kan köras säkert, säger Ronny Solberg, vd för Adtranz i Norge till TT.  En förklaring söker man i de norska järnvägsspårens struktur i ett land med höga berg och djupa dalar. Är de för tuffa för den nya tågen?  - Ja, det är en av de sak vi undersöker. Vi testar om axlarna är tillräckligt dimensionerade för dessa bansträckor. Det gör vi till exempel genom att köra tågen med sju ton sand som extra tyngd ombord. Därefter kontrollerar vi axlar och hjul. Men ännu har vi inte resultaten från dessa mätningar.  Spåren i till exempel Sverige belastar tågen mindre än de kurvrika järnvägarna i Norge, tror Solberg.  - Vi vet att spåren i Norge är tuffare än i Sverige eftersom det finns fler kurvor, särskilt kanske på den banan ned till Kristiansand. Självklart måste axlar dimensioneras efter spårstrukturen. Vi kontrollerar nu om vi tagit tillräckligt hänsyn till detta, säger han.  Samma typ av tåg har också levererats till banan mellan Oslo och den nya flygplatsen Gardemoen. Där har inga problem rapporterats. Men den banan är av mycket hög kvalitet och ger lägre belastning på axlarna.  Man undersöker också om det finns några svagheter i produktionsprocessen, till exempel under härdningen av materialet.