Nytt tätningsmedel provas i Hallandstunnelns södra del
Matsushita har tagit fram ett torrbatteri som är kraftfullare och mer långlivat än de bästa alkaliska batterierna, uppger företaget.
Senad heter tätningsmedlet som nu testas på en sträcka av 300 meter in i berget vid det södra påslaget i Hallandsås. Senad tillverkas av ett företag i Ånge, Jämtland. Det är ett cementbaserat medel. Tack vare att cementpartiklarna bärs av luftbubblor tränger medlet lättare in i sprickor och tätar bättre än några andra preparat som hittills testats. Tidigare prov har också visat att medlet är skonsamt mot miljön. Försöket som nu utförs är dock en kompromiss. På den sträcka i söder där testet görs är vattentrycket bara 30 meter, betydligt mindre än det 150 meters tryck som råder på de svåraste partierna av tunnelsträckningen. Dessutom är berget redan tätat där försöket genomförs. - Det bästa hade varit att testa Senad under verkligt tuffa förhållanden, att borra eller spränga en bit tunnel vid exempelvis mellanpåslaget, säger Johan Persson, informatör på Banverket. Då hade man även fått veta hur medlet fungerar som förinjektering innan själva tunneldrivningen. Banverket poängterar att Senad bara är ett av flera möjliga preparat. Senare väntas försök med andra tätningsmedel, de flesta baserade på ultrafin cement. Den närmaste tiden ska Senadprovet vara klart. Nyligen presenterade Banverket resultatet från de geologiska mätningar som pågått i över ett år (NT 1999:07). Berget utefter tunnelsträckningen överensstämmer väl med de mätningar som gjordes för snart tio år sedan. I huvudsak gnejs med inslag av amfibolit och diabas. Men bara 25 procent är, med Banverkets terminologi, berg i klass "A", riktigt berg. Hela 27 procent av berget klassas som "C", med mycket sprickor, vittrat, ofta förvandlat till lera. Mätningarna visar att Möllebäckszonen i norr är minst lika dålig som hela tiden fruktats. Förhållandena i zonen är till och mer skiftande än vad som tidigare antagits. Möjligen går det att undvika den dyra betongfordringen - "liningmetoden" - på vissa tunnelavsnitt, men inte i Möllebäckszonen. Banverkets förhoppning är att kunna pressa priset så den totala notan för tunnelbygget blir mindre än de 4,8 miljarder kronor som hittills angetts. Vid det norra "påslaget" pågår betongfordringen. Någon gång i vår ska totalt 1 200 meter tunnelsträcka, i båda tunnelrören, vara klädda med ett tätande plastmembran och ett lager betong. Om ett år måste Banverket vara klar med sin utredning om hur projektet kan drivas vidare. I bästa fall kan regeringen fatta beslut om fortsättning, nedläggning eller malpåse sent nästa höst.