Mardrömsstart – därför kraschade Skånetrafikens nya biljettsystem

2019-12-16 14:26  
Skånetrafikens nya biljettsystem klarade inte morgonrusningen. Foto: Skånetrafiken

Första morgonen gick inget vidare för den skånska kollektivtrafikens nya biljettsystem. "Något gick riktigt fel", säger Skånetrafikens it-chef.

Skånetrafikens byte av biljettsystem har planerats under lång tid. Det så kallade Jojo-kortet försvinner och ersätts av ett app-baserat system. Precis som innan går det att köpa biljetter med betalkort i utplacerade automater.

Jojokorten kopplades bort redan på lördagen men den stora prövningen uppstod på måndagsmorgonen när många skåningar skulle ta sig till jobbet.

Det nya systemet klarade inte belastningen, rapporterar Sydsvenskan. Resenärer hörde av sig till tidningen sedan de inte lyckats aktivera sina nya biljetter i appen. Inte heller de nya biljettautomaterna fungerade. En resenär uppgav att han fått tre fakturor för ett och samma biljettköp.

”Barnsjukdomar”

Theresia Swanholm vid Skånetrafikens presstjänst vill på Sydsvenskans fråga inte kalla det ett totalhaveri utan menar att det handlar om barnsjukdomar.

Problemen började vid 06.30. Tre timmar senare var de i huvudsak lösta, enligt ett pressmeddelande från Skånetrafiken.

– Vi har lagt all kraft på att se till att våra resenärer kommit fram till skola och arbete under morgonen. Allt för att de inte skulle drabbas av att tekniken inte fungerade som den skulle, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken, i ett uttalande.

Läs mer: Fel på nya bussar - gick för långsamt

Johan Karlberg, chef för digitalisering och it på Skånetrafiken, menar att orsaken till problemen på måndagsmorgonen beror på en uppdatering som i sin tur har påverkat de bakomliggande systemen.

– Det är en typ uppdatering vi gör med jämna mellanrum. Men denna gång gick något riktigt fel. Vi behöver fortfarande analysera djupare vad som gått snett men vi upptäckte det snabbt. Det tog däremot lite tid att starta upp alla delar igen, säger han.

Skånetrafiken är just nu inne i en intensiv utvecklingsfas och nya funktioner läggs på allt eftersom. Måndagens uppdatering var ett exempel på det. Arbetet är nu inriktat på funktioner som gör det möjligt att köpa biljetter även om man inte har appen, som lanserades i mars 2017.
Blev de bakomliggande systemen överbelastade?

– Ja, det kan man säga.
Problem ska nu vara lösta. Kommer något ytterligare att behöva åtgärdas?

– Felet kommer inte kunna ske igen.
En kund menar att han har fått tre fakturor i stället för en. Kan ni återställa den typen av felaktiga uppgifter?

– Ja, så klart. Ingen kund ska behöva lida skada. För somliga har samma betalning reserverats flera gånger. För vissa av dem kommer de extra reservationerna att försvinna av sig själv. Annars får man kontakta vår kundtjänst.
Betraktar du problemet som löst nu?

– Ja, men vi måste även förändra våra rutiner. En sådan förändring ska inte få sådana konsekvenser, säger han.

Artikeln är uppdaterad.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt