Julklappar i fara – näthandeln oroas av logistikproblem

2017-12-08 16:04  
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT

Branschorganisationen Svensk Handel är starkt oroad över rapporterna om att paket från näthandeln inte når kunderna i tid. Samtidigt ökar antalet klagomål på Postnord – och från myndighetshåll bekräftas bilden av att problemen är omfattande.

– Det är klart att vi är oroliga, säger Anna-Karin Strömqvist på Svensk Handel.

De senaste veckorna har det handlat om försenade leveranser i samband med Black Friday, postsäckar som ligger utomhus vid Arlanda och kunder som ombeds hämta sina paket så snabbt som möjligt eftersom utlämningsställena är överfulla. Alla prognoser pekar på att näthandeln kommer att fortsätta växa kraftigt de kommande åren och hur ska det fungera då?

– Då behöver vi hitta nya och säkra lösningar för logistiken så att den blir relevant för kunderna. Det räcker inte med en logistiklösning för det skiljer mellan olika typer av e-handel och vad kunderna efterfrågar. Vad vi ser är att kunderna vill kunna välja vilken typ av leverans de vill ha och framför allt vill de ha leveransen på utlovad tid. Det är inte snabbast som alltid är viktigast, säger Anna-Karin Strömqvist till TT.

Och även från myndighetshåll finns bilden att det nu är stora problem. Till och med det tredje kvartalet har den svenska e-handeln ökat med 15 procent jämfört med förra året. Prognosen för helåret är en ökning med 17 procent.

– Det går så fort nu att det är tydligt att man får utmaningar hos post- och distributionsföretagen att klara av de här volymerna, säger Olof Bjurö, avdelningschef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen (PTS).

– Jag vet att Postnord har haft fler klagomål på paket och brev i år än förra året, det har de sagt till PTS, säger Bjurö.

Läs mer:

Läs mer: Så ska ai förutse Postnords förseningar

Bilden av hur stora problemen varierar beroende på vem man frågar. Enligt Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord, hade hans bolag inga större problem med leveranserna i samband med Black Friday.

– Jag är ganska nöjd med hur det fungerade. Vår organisation har levererat över all förväntan och vi hade räknat med mer problem, säger han till TT.

Men ett utbyggt logistiksystemet med nya stora omlastningscentraler, fler lastbilar och mer personal kostar mycket pengar och i slutändan kommer notan på det ena eller andra sättet att hamna hos konsumenterna.

– Svårigheterna är att handeln är internationellt konkurrensutsatt. När det är lika lätt att handla från utlandet som från svenska företag får de svårt att höja priserna och frågan är också hur mycket de kan ta betalt för en fraktlösning, säger Anna-Karin Strömqvist.

Thomas Backteman tvekar dock inte. Logistikföretagen måste få tillräckligt betalt, annars blir det ingen utbyggnad, påpekar han.

– I förlängningen är det inte vi som betalar, det gör kunderna som handlar på nätet.

Fakta: Döpt efter svensk ai-expert

Boten "Egil" har varit under utveckling sedan maj 2017. Verktyget har fått sitt namn efter maskininlärningsspecialisten Egil Martinsson, som har varit med och skapat systemet.

Egil-systemet kommer enbart att användas för att analysera data om spårbara försändelser hos Postnord, exempelvis paket med streckkod.

Vanliga brev saknar streckkod och går därför inte att spåra på samma sätt.

Data om var ett paket befinner sig samlas i dagsläget in vid två återkommande punkter i leveranskedjan.

Dels skannas streckkoden på paketen när de kommer i och lämnar olika sorteringsterminaler, dels sker samma sak när paketen lastas in och ur transportbilarna.

Under 2018 ska alla lastbilar förses med gps-sändare för att samla in mer realtidsdata.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL