Digitalisering

Här är labbet där SAS utvecklar framtidens flygresande

Den 28 januari 2020 börjar det första av SAS åtta nya långdistansplan, Airbus A350, flyga från Köpenhamn till Chicago. Foto: Press
Den talbara chatbotten Turi har fått sitt namn efter den norska SAS-piloten Turi Widerøe, som 1969 blev världens första kvinnliga pilot hos ett kommersiellt flygbolag. Foto: Tommy Harnesk
Tillsammans med en startup som sysslar med ”fashion tech”, utvecklar SAS en elektronisk bagagelapp som kopplas till telefonen så att man kan uppdatera den med reseinformation inför varje resa. Foto: Tommy Harnesk
SAS Lab experimenterar med ringar och armband, som med hjälp av NFC-teknik kan användas för att gå igenom säkerhetskontrollen. Foto SAS Foto: SAS
Mattias Forsberg, innovationschef och CIO, Turi, chatbott, och Massimo Pascotto, chef för SAS Lab. Foto: Tommy Harnesk

Chatbottar, inopererade mikrochip och startup-samarbeten. Välkommen till SAS Lab - innovationsverkstaden där morgondagens flygupplevelse växer fram.

Publicerad

SAS Lab ser egentligen inte mycket ut för världen: en liten kontorsavdelning bland många andra, i ett hörn av det väldiga ”SAS-huset” i Solna. I skrivande stund arbetar sex personer här, och bara två av dem är SAS-anställda. De övriga kommer från olika konsultföretag.

- Idén med SAS Lab var att skapa en ”sandlåda” för innovation. Det talas ju så mycket om innovation idag, men ofta blir det bara prat, säger Massimo Pascotto, chef för SAS Lab.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här