GDPR: Sverige utfärdar sanktionsavgift mot Google

2020-03-11 08:48  
Foto: SipaUSA

Datainspektionen har utfärdat en sanktionsavgift på 75 miljoner kronor mot Google. Sökjätten sägs brista i sin hantering av rätten att bli glömd, men Google planerar att överklaga beslutet.

Artikeln har uppdaterats.

2017 utredde Datainspektionen flera fall av den så kallade rätten att bli glömd, där enskilda personer kan kräva att få sina namn borttagna ur sökresultaten om det rör sig om exempelvis oriktig information.

Myndigheten hittade flera fall där de ansåg att personer hade rätt att bli undantagna från sökresultaten. Men året därpå uppmärksammades Datainspektionen på att två av ärendena fortfarande inte hanterats av sökjätten.

– Dataskyddsförordningen, GDPR, ökar kraven på organisationer som samlar in och hanterar personuppgifter och stärker enskildas rättigheter. En viktig sådan rättighet är möjligheten för enskilda att få sökresultat borttagna. Nu ser vi att Google brister i sitt sätt att hantera denna rättighet, säger Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Svensk ansiktsteknik lockar internationella storbolag

I det ena fallet ska Google ha dröjt för länge med att ta bort sökresultaten efter Datainspektionens tillsynsbeslut, i det andra fallet ska techbolaget inte ha tagit bort alla berörda webbadresser ur sökresultaten.

Den andra anledningen till sanktionerna är hur Google hanterar borttagna sökresultat. Nätjätten skickar då ut ett mejl med information om åtgärderna till webbsidans administratör. Vilket Datainspektionen anser undergräver systemet eftersom webbplatsen ägare då enkelt kan ompublicera informationen på en ny adress och därmed kringgå spärren.

Totalt handlar det om en sanktionsavgift på 75 miljoner kronor för överträdelser mot den nya dataskyddsförodningen gdpr. Google har tre veckor på sig att överklaga beslutet.

– Vi håller inte alls med om Datainspektionens beslut, på ett principiellt plan, och vi planerar därför att överklaga, skriver Joakim Larsson som är Googles kommunikationschef i Sverige i en kommentar till Ny Teknik.

Han skriver att nätjätten framförallt vänder sig mot Datainspektionens bedömning att det skulle vara fel att informera webbplatsens ägare när sidor raderas ur sökresultatet.

– Vi menar att denna praxis är i enlighet med GDPR och att öppenheten är viktig för att skydda exempelvis utgivares rättigheter i borttagningsprocessen, skriver Joakim Larsson.

Det här är tredje gången som Datainspektionen utdömer sanktionsavgift för överträdelser mot gdpr. De två tidigare fallen gäller en gymnasieskola som använt sig av ansiktsigenkänningsteknik, och sajten Mrkoll som publicerade information om privatpersoners betalningsanmärkningar.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt