Bredbandsoperatörer testar teve i telejacket
Microsoft testar nu för första gången sitt system för interaktiv digitalteve via adsl, tillsammans med schweiziska telekomoperatören Swisscom. Marknaden för digitalteve via telefonjacket väntas bli mycket stor. Även svenska operatörer räknar med att erbjuda tjänsten ”i närtid”.
- Det som återstår för oss är diskussioner med innehållsleverantörer. Vi har genomfört ett antal pilottester i Stockholm, och den tekniska plattformen är långt framme, säger Hans G Larsson, pressansvarig på Telia Sonera. Testet i Schweiz omfattar 600 hushåll och inleds i september, skriver Neue Zürcher Zeitung. Under fyra månader får testfamiljerna tillgång till var sin digitaltevebox från Microsoft, som samtidigt fungerar som digital videoinspelare och ger tillgång till beställvideo, fem betaltevekanaler och 25 vanliga tevekanaler. Med videoinspelaren kan man också göra paus i liveutsändningar. Tevetjänsten kostar mellan 90 och 140 kronor i månaden, betalfilmer mellan 15 och 60 kronor per film. I Sverige har Telia Sonera testat digitalboxar som "finns på marknaden", säger Hans G Larsson. Just nu är inget samarbete med någon speciell leverantör aktuellt. Swisscom räknar med att i mitten av 2005 erbjuda tjänsten till sina mer än 650000 adsl-kunder. Sverige har ungefär en miljon hushåll som är anslutna till internet via adsl. För telefonbolagen, som Swisscom och Telia Sonera, är teve i telefonjacket ett svar på kabeltevebolagens lansering av ip-telefoni via kabel. I bland annat Frankrike erbjuder redan flera av de största internetoperatörerna teve via adsl. Free SAS är ett exempel, som lovar 6 megabit per sekund, gratis telefon och 100 tevekanaler för 270 kronor i månaden.