Ai ska locka bolagen till Googles tjänster

2017-05-10 06:01  

Maskiner som hittar våra dokument och bokar våra möten. Så ska Google göra livet enklare för sina företagskunder.

Artificiell intelligens. Maskinintelligens. Förutseende intelligens. När Google Cloud – företagets molndivision – höll konferens i London i förra veckan var detta termer som hamrades in i de tusentals åhörarna.

– Vi injicerar alla våra produkter med kraften i Googles artificiella intelligens, säger Prabhakar Raghavan, chef för bolagets G Suite-portfölj (Gmail, Drive, kartor, med flera appar).

– Vi ska använda våra senaste framsteg inom maskininlärning och möta dig där du är i dag, säger en annan Google-chef, Dennis DeMeyere.

– Vi gör enorma investeringar inom maskininlärning som ska ge alla våra kunder en språngbräda till ai. Faktum är att vi demokratiserar ai, säger Brad Calder, teknisk chef.

Så där lät det. Men det var inte bara tomma löften, utan backades upp av konkreta åtgärder. Att ”demokratisera ai” innebär i praktiken att Googles företagskunder får tillgång till en skräddarsydd maskininlärningsmotor i molnet. Med den kan man träna sin egen djupinlärningsmodell, eller använda någon av Googles färdigtränade modeller.

Ai:n implementeras via ett api (applikationsprogrammeringsgränssnitt) och kan sedan användas till användarens egna program. Googles egen ai kan bland annat förstå tal eller leta efter specifik information i både stillbild och rörlig bild.

– Vår intelligens för video är ny och den första i sitt slag. Utvecklare kan med små medel leta efter saker i sina videor. De kan söka efter substantiv som ”plan” eller ”byggnad”. Eller verb som ”springer”, säger Brad Calder.

Om Google ägnade halva tiden åt att tala om ai, handlade den andra halvan om hur kreativa och produktiva vi ska bli när maskiner tar hand om alla tråkiga sysslor.

– Alltför stor del av vårt arbete är rätt trist. Vi ska hantera dokument och skriva rutinmejl. Vi skriver inte direkt symfonier då, säger Prabhakar Raghavan.

Läs mer:

Läs mer: Nu är det Google som tvingas söka nytt

Raghavan nämner ‌Drive, Googles lagringstjänst. När användaren öppnar Drive-fönstret syns numera en förhandsvisning av tre filer längst upp, utvalda av artificiell intelligens. Ai:n har förutspått att användaren vid det aktuella tillfället antagligen kommer att vilja dubbelklicka på någon av de tre filerna. Googles interna siffror att 40 procent av alla filer som öppnas i Drive kommer från det fältet. Prabhakar Raghavan noterar att det är teknik när den som är bäst: då den inte ens märks.

– Folk tänker inte på att det är ai som ligger bakom den möjligheten.

Möten är en annan rutinsyssla Google vill offra på maskinintelligensens altare. Redan nu har de lanserat en mötesbot i Hangouts Chat, bolagets svar på det populära programmet Slack. Den ska kunna kika i personalens kalendrar och föreslå en lämplig tid i ett ledigt rum.

– Det är sådant som maskiner ska ta hand om så att vi kan ägna oss åt vara kreativa, säger Prabhakar Raghavan.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Fler nyheter från Googles Cloud-konferens

Jamboard. En digital whiteboard i molnet. Inbjuder till samarbete oavsett var medarbetarna befinner sig.

App Maker. Krävs inte stora kunskaper i programmering för att använda. Google vill att fler än organisationens kodknackare ska kunna bidra med applikationer.

Team Drive. Lagra dokument med åtkomst för en hel grupp. En administratör kan skräddarsy hur åtkomsten ska fungera.

Gmail Add-ons. Implementation av funktioner från tredje part ska tillåta att mer av arbetet kan utföras direkt i Gmail.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt