26 Jetmotorn

Filbytarprogram i topp vecka 14

Publicerad
Den 27 augusti 1939 lyfte flyget med jetfart. Några få dagar före andra världkrigets utbrott lyckades Tyskland få upp det första jetmotordrivna planet, Heinkel He 178, i luften. Det var kulmen på en kapplöpning för att utveckla en ny, effektivare flygmotorteknik.  Driftiga konstruktörer i Tyskland, England och Ryssland arbetade i största hemlighet med att utveckla jetmotordrivna flygplan. Strax före och åren närmast efter krigsutbrottet drevs utvecklingen i högsta fart för att man skulle få fram stridsflygplan som skulle kunna avgöra kriget.  Engelsmännen flög första gången med Whittles jetmotor 1941. Medan ryssarna fick sitt första jetplan i luften först 1945. Främst för att utvecklingen tvingades flytta bortom Uralbergen. Annars riskerade den att falla i händerna på framryckande tyska trupper.  Både tyskar och engelsmän lyckades under krigsåren utveckla och bygga ett fåtal jetdrivna stridsplan. De fick inget märkbart inflytande på utgången av kriget. Det var istället efter kriget som utvecklingen tog fart på allvar, men då med jetmotorer för civila flygplan. Centrum för jetmotorutvecklingen flyttades då också till USA, som bytt till sig kopior på ritningar och kunnande mot en avgörande insats i kriget.  Grunden till jetmotortekniken är ett patent för gasturbinen som togs ut av engelsmannen John Barber år 1791. Turbojetmotorn, som vi känner den, började skissas i slutet av 1920-talet. Den grundläggande utvecklingen av tekniken pågick sedan som mest intensivt under 1930-talet och de följande krigsåren.  På samma sätt som för flygplanet eller helikoptern, är det svårt att knyta turbojet till en enda uppfinnare. Teknikutvecklingen hemlighölls hårt och förfinades därför parallellt och i stort sett oberoende av några få pionjärer i England, Tyskland och Ryssland.  Mest kända bland pionjärerna är den engelska teknikern Frank Whittle och den tyske ingenjören Hans-Joachim Pabst von Ohain. Whittletillskrivs äran av att vara först med en fungerande jetmotorkonstruktion, i konkurrens med en landsman A.A.Griffith.  Von Ohain är känd för att, tillsammans med motorbyggaren Max Hahn, ha konstruerat, byggt och även provat ut den första jetmotor som fick ett flygplan att lyfta. Ryssen A.M Lyulka fick 1936 ryskt patent på en liknande teknik för en jetmotor. Medan Griffith anses vara först att kombinera jetteknik och propeller till turboprop.