Vr-teknik ska lära autonoma bilar att köra

2018-04-18 13:52  

En dator som tränar en robot – det är Rfpro:s affärsmodell. Deras vr-plattform ska lära autonoma bilar den ädla konsten att köra. Och redan sägs två stora biltillverkare köpt in tekniken.

Tidigare i år avslöjade chip-jätten Nvidia sin Drive Constellation, ett system där vr och ai användes i ett avancerat samspel. Då sade man att tekniken skulle komma ut på marknaden under tredje kvartalet i år. Men när den släpps är man bara tvåa på bollen. Brittiska Rfpro nu har lanserat ett liknande system.

Läs mer: BMW:s nya superlabb ska testa autonom teknik

Tekniken, som till en början utvecklades för F1-team som behövde verkliga (men billiga) miljöer för att träna sina förare i, har vuxit till att bli en körsimulator för robotar. Systemet utgår från verkliga vägmiljöer som har scannats samt filmats in, och tack vare en noggrannhet på en millimeter kan man ge självkörande bilar en helt korrekt bild av trafiksituationen utan att behöva rulla en meter på allmän väg.

– Marknaden för autonoma fordon förväntas vara upp till 10 biljarder dollar, men nu pågår en debatt omkring huruvida vi ska tillåta dem på våra vägar. Och om inte, hur ska vi då utveckla dem, säger Chris Hoyle, teknisk chef på Rfpro i ett uttalande.

Två biltillverkare har köpt in tekniken

Och det är just här som företaget menar att deras teknik kommer in. Att kunna validera sina system i en digital värld kommer att vara livsviktigt i framtiden.

– En utveckling av vår plattform tillåter fordonstillverkare att testa sin teknik genomgående och vara helt säkra på att systemet fungerar, innan man validerar den på verkliga vägar. Nyckeln till acceptans för självkörande bilar är utvecklingen av fordonets hjärna, dess förmåga att ta rätt beslut och det är det som vår teknik hjälper till med, säger Chris Hoyle.

Enligt RFpro har redan två stora biltillverkare samt tre utvecklare av autonoma bilar köpt in tekniken.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt