Hållbar industri

Flygindustrin testar ny metod

Värdedriven design. Fakta: Ville Westman, grafik: Jonas Askergren

Forskare på Blekinge tekniska högskola har utvecklat ett sätt att visualisera hur designen påverkar värdet på produkten. Modellen är på god väg in i flygindustrin. <br/>– I stället för att modellera ett koncept, skapar vi hundratals varianter som utvärderas ur många fler aspekter, säger Ola Isaksson på flygmotortillverkaren GKN.

Publicerad

Ola Isaksson är specialist på produktutvecklingsmetoder på GKN och ser stora fördelar med att kunna visualisera värdet direkt i modellerna. Han jämför det med vad cad och 3d-skrivare betydde för produktutveckling när de metoderna började användas.

– Det är näst intill att man kan kalla det här produktutveckling 3.0, säger han.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här