Opinion

”Låt vägdrönare ta hand om sopor och paket”

Anders Ydstedt, ordförande Expertrådet, Kungliga Automobil Klubben.

DEBATT. Självkörande mikrofordon skulle nattetid kunna ta hand om varuleveranser i storstäderna, och varför inte våra sopor. Trängseln är minimal på gatorna och i promenadtakt minskar olycksrisken radikalt, skriver Anders Ydstedt från Kungliga Automobil Klubben.

Just nu pågår en revolution inom vägtrafiken. Fordonen blir tystare, säkrare och allt fler blir dessutom helt utsläppsfria. Men den riktigt stora revolutionen handlar om självkörande bilar. Både bilindustrin och teknikföretag med hemvist i it-branschen testar den nya tekniken, ibland i verklig trafik, vilket planeras i Göteborg, men än så länge oftast i särskilda testmiljöer.

Rent tekniskt är många av utmaningarna redan lösta men det finns unika trafiksituationer där det fortfarande kan finnas behov av att en förare griper in, inte minst i blandade trafikmiljöer med konventionella fordon. Så länge tekniken fortfarande kräver mänsklig översyn måste målet vara att systemet människa och maskin tillsammans, fungerar på bästa sätt. På sikt kommer vi dock att få se fullständigt autonoma fordon i trafiken.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här