Kontaktannons blev start för pumpimperium

2001-06-13 13:00  
Den märkliga annonsen i Svenska Dagbladet.


Den 30 september 1929 kunde man i Svenska Dagbladet läsa en liten annons med rubriken "Vi söka förbindelse med mekanisk verkstad". Det framgick inte vem som låg bakom det hela, eventuella intresserade fick vända sig till tidningens huvudkontor.

En av dem som gjorde det var Lindås Gjuteri & Formfabriks AB, ett småländskt familjeföretag som startats av en herre vid namn Peter Alfred Stenberg 1901 och som tillverkade gjutformar för glasindustrin, båtmotorer, svarvar, borrmaskiner och mycket annat smått och gott. Det visade sig att annonsen satts in av AB Flygts Pumpar i Stockholm som behövde en tillverkare för sina konstruktioner. Centralvärmeanläggningar hade vid den här tiden börjat konkurrera ut kakelugnarna, och Flygt såg en växande och lukrativ marknad för cirkulationspumpar.

Ingenjör Flygt på sitt favoritfordon.
En novemberdag 1929 reste disponent Tage Stenberg från Lindås upp till Stockholm och sammanträffade med ingenjör Hilding Flygt på restaurang Metropol. Över en god middag beslöts att Stenbergs företag snarast skulle börja tillverka Flygts pumpar.

Att den annars så koleriske Flygt denna dag var så lätt att komma överens med kan ha berott på att Stenberg löste in en växel på flera tusen kronor åt den hårt skuldsatte Flygt.

Samarbetet gick utmärkt, och både Flygts och Stenbergs firmor gjorde goda förtjänster. Nya pumptyper för olika ändamål utvecklades, och snart var Flygts pumpar marknadsledande.

1947, vid 82 års ålder, lämnade Hilding Flygt sitt företag för att helt ägna sig åt sitt egentliga intresse i livet: hästar. Hela hans företag köptes av bröderna Stenberg. Lindås Gjuteri & Formfabrik och Flygts Pumpar blev nu delar av samma koncern.

Under 1930-talet hade Flygt börjat utveckla grundvattens- och kloakpumpar. För att fullt utnyttja motoreffekten i en länspump måste emellertid sugsidan göras så kort som möjligt, vilket innebar att man ofta blev tvungen att sätta in en lång axel mellan motor och pump. Blev axeln längre än 150 cm måste aggregatet dessutom förses med ett mellanlager, något som krånglade till konstruktionen och gjorde den otymplig.

Papegojburen, prototypen till Flygts första dränkbara pump, konstruerades 1947 av Sixten Englesson.
En envis ung ingenjör vid namn Sixten Englesson hade börjat som konstruktör hos Flygt 1943. Efter mycket experimenterade fick han till slut klar prototypen till en eldriven, helt dränkbar länspump kallad Papegojburen.

Introduktionen av de dränkbara pumparna 1948 blev en knallsuccé och medförde en smärre revolution inom byggnads- och gruvindustrin. Regalskeppet Vasa kunde länspumpas. Och Stockholms tunnelbana. Under de följande decennierna erövrade Flygt världen med sina dränkbara pumpar.

Men expansion kräver kapital. 1968 förvärvades koncernen av det amerikanska industrikonglomeratet ITT.

År 1972, i samband med industrimässan i Leipzig i dåvarande DDR, hade en säljingenjör hos ITT Flygt i Hannover förälskat sig i en östtysk ung dam. De unga tu grubblade länge över hur de skulle kunna smuggla ut henne ur det hermetiskt slutna DDR, men till sist fann de en genial plan.

Pumpen B 200L var länge Flygts största dränkbara modell. Tog man bort innanmätet kunde man gömma en flykting inuti den.
När mässan hade avslutats plockades innanmätet ut ur en B 200, en dränkbar pump av den största modellen, och flickan kröp in. Så kördes pumpen tillsammans med andra utställningsföremål med lastbil över gränsen till Västtyskland, varefter flickan släpptes ut i friheten. Så kan det gå.

Om detta och mycket annat kan man läsa i ITT Flygts jubileumsbok "Från Lyckebyån mot vidare vatten" (Informationsförlaget 2001), en rikt illustrerad historik över företagets första hundra år. Dessutom öppnas i juni ett industrimuseum i Lindås.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt