Under Salesforce-konferensen Dreamforce i San Francisco i september 2024 presenterade företagets vd, Marc Benioff, ai-agentplattformen Agentforce.Brontë Wittpenn
AI-agenterna är här: ”Vi kommer att bli översköljda – inget vi kan välja bort”
Budskapet från AI Sweden är kristallklart: börja med ai-agenter nu. Det finns ingen tid att förlora. ”Det kan fundamentalt förändra din organisation och ditt uppdrag”, säger Conny Svensson på AI Sweden.
Under årets Super Bowl gjorde många stora teknikbolag reklam för sina satsningar på artificiell intelligens. I mjukvarubolaget Salesforces reklamfilm sprang skådespelaren Matthew McConaughey förvirrad och stressad omkring på flygplatsen Heathrow utan att hitta rätt gate. McConaughey hade gjort misstaget att inte använda den Salesforce-utvecklade ai-agent som Heathrow använder för att underlätta för resenärer.
Budskapet var tydligt: dags att satsa på ai-agenter om du inte vill missa flyget till framtiden.
Conny Svensson på AI Sweden.Foto: AI Sweden
– Vi står inför en stor förändring för alla typer av sektorer men kanske en ännu större samhällsförändring, säger Conny Svensson, som är chef för AI Adoption på AI Sweden, och hjälper organisationer att börja använda ai. AI Sweden är Sveriges nationella centrum för tillämpad ai.
Bara under de senaste månaderna har flera av världens största teknikbolag lanserat ai-agenter i allehanda former. Det är en typ ai-system som utgår från multimodala modeller och kan resonera, planera och fatta beslut med hjälp av exempelvis en webbläsare.
Företrädare för samma bolag talar nu öppet om att vi kan ha mycket kraftfull generell artificiell intelligens inom ett par år.
Hur ska svenska företag och myndigheter förstå och hantera det här skiftet?
Ja, ett första misstag att undvika, enligt Conny Svensson, är att betrakta modern ai som bara ännu ett digitaliseringsprojekt.
– Agenter kommer att utmana organisationer på ett helt nytt sätt än dagens ”passiva” assistenter. De kommer bli en del av organisationens processer på ett mycket mer integrerat sätt. Det kan fundamentalt förändra din organisation och ditt uppdrag, vilket gör att ledarna måste vara delaktiga och förstå hur de ska tänka kring ai.
fakta
Vad är egentligen en ai-agent?
Så här säger Vilhelm von Ehrenheim, medgrundare av uppstartsbolaget QA.tech:
– I grunden är en agent ett automatiskt system som kan interagera med en omgivning, analysera vad som händer och ta beslut. Agentisk ai är alltså system som kan agera och utföra uppdrag utan mänsklig övervakning. Agent-ai har med hjälp av stora språkmodeller fått ett stort uppsving. Stora språkmodeller har en djup förståelse för världen och är bra på att analysera ostrukturerade data. Därför lämpar de sig väl för att vara ”hjärnan” i ett agentiskt system. Ai-agenter som automatiskt kan hantera kundförfrågningar eller automatisera interna processer har helt plötsligt blivit möjligt på en helt ny nivå jämfört med för bara ett par år sedan.
Föreställ dig ett diagram över en organisation. Det är de högsta cheferna, ledningsgruppen, avdelningarna, mellancheferna och personalen. Noderna i diagrammet utgörs av människor eller grupper av människor. Fram till nu har noderna kanske använt ai som ett verktyg.
Men tänk om noderna inte bestod av människor, utan av agenter?
En ny dynamik uppstår. Om ett företag i dag använder ai som ett beslutsstöd, som höstacksnålhittaren, som förutsägaren, så kan ett företag imorgon – med agenter – låta ai ta beslut. Vilka beslut ska agenterna eller agenterna ta? Var i organisationen? När krävs fortfarande mänskligt omdöme?
– När är en förutbestämd och kontrollerbar process avgörande? När kan det vara lite mer flytande, eller kanske en kombination? Det är den typen av tankesätt vi talar med beslutsfattare om.
Det här är enklare sagt än gjort, av flera skäl.
Några av skälen:
Det är i allra högsta grad artificiell intelligens. Även om ai tycks bli allt mer kapabel för varje dag som går fungerar modellernas intelligens inte som människans intelligens och det är ibland svårt att uttyda varför de agerar på ett sätt och inte på ett annat sätt. Ai-experten Ethan Mollick kallar det här ”weird intelligence”, märklig intelligens.
– Man måste förstå den här typen av intelligens och sätta den i sin organisations sammanhang. Förstå hur man ska använda denna märkliga intelligens tillsammans med mänsklig intelligens och göra något nytt av det som höjer hela resultatet, säger Conny Svensson.
Den artificiella intelligensens frontlinje är sågtandad - ett begrepp som också det myntats av Ethan Mollick. Frontlinjen är alltså ojämn. En ny modell lanseras som presterar ännu bättre i olika riktmärkestester? Ja, det sker med allt tätare mellanrum. En ny modell som fortfarande inte kan hantera de enklaste utmaningar? Ja, det förekommer också alltjämt. Det är viktigt att förstå möjligheter såväl som begränsningar.
Det som gäller i dag kan vara föråldrat redan imorgon. Utvecklingen sker i en takt som människan inte är van vid att hantera.
– Tidshorisonten har krympt när det gäller förändringstakten. Vårt budskap till organisationer är att de måste ha ett nytt förhållningssätt där de hela tiden ligger nära organisationer som oss och att de tar del av utvecklingen från bolag som Microsoft, Google, Amazon, Anthropic och Open AI. Det ska inte vara något som bara it-chefen gör, säger Conny Svensson, och tillägger:
– Då kan man få tillräckligt med förståelse och kunskap om agenter och kan ta ett hyfsat underbyggt beslut utifrån kunskapen vi har idag.
Kan hantera många uppgifter samtidigt
Företag som redan börjat använda ai-agenter och hittat effektiva sätt att integrera dem upptäcker snabbt något som ofta förbises: utöver att ersätta vissa delar av mänskligt arbete och sänka kostnader kan agenterna också hantera fler uppgifter samtidigt.
Ett exempel på detta är Open AI:s Deep Research, eller Deepseeks, Groks och Geminis motsvarigheter. Användaren kan be en agent att göra efterforskningar inom ett ämne, samtidigt som en annan agent utför en helt annan uppgift – parallellt och utan att de påverkar varandra. Och det slutar förstås inte där. En tredje, fjärde och femte agent (och så vidare) kan sättas i arbete, på ett sätt som hade varit omöjligt för en enskild person. Det kinesiska ai-agentverktyget Manus blev snabbt viralt, bland annat tack vare ett klipp som visar hur agenter sköter ett 50-tal smarttelefonappar samtidigt.
Men vi kan ta ett konkret användarfall: företaget Konsultfaktura. Bolaget spenderade fram till nyligen drygt 18 000 kronor i månaden på att kvalitetstesta sin webbplats. Konsultfaktura anlitade externa konsulter som i snitt lade 30 timmar i månaden på att hitta fel och brister – men när ett problem åtgärdades dök ofta ett annat upp.
Med en ai-agentlösning lyckades Konsultfaktura sänka kostnaderna med 80 procent samtidigt som kvalitetstestningen blev mer heltäckande än tidigare.
Konsultfakturas ai-agent är byggd av svenska uppstartsbolaget QA tech.
Vilhelm von Ehrenheim.Foto: QA tech
– QA-testning av webbplattformar är ett väldigt tidskrävande arbete för många bolag. Vi löser det med att använda ai för att analysera och testa sidorna. Ai är mycket bättre på att hantera nya flöden som den inte redan sett. Den klarar av att testa föränderliga system utan att behöva uppdateras och underhållas, säger Vilhelm von Ehrenheim, medgrundare på QA tech.
QA tech använder en teknik som påminner om Anthropics verktyg ”computer use” och Open AI:s Operator. Det är en agent, kopplad till en språkmodell, som kan klicka, scrolla och fylla i textfält i en webbläsare.
– Vi kombinerar det med kunskapsgrafer som gör det möjligt för agenten att lära sig och bygga upp ett minne över saker den sett tidigare och förstå hur saker hänger ihop på sidan och vad som kan testas, säger Vilhelm von Ehrenheim.
Enligt Vilhelm von Ehrenheim har vi än så länge bara skrapat på möjligheternas yta.
fakta
Det här är QA tech
Gör: Ai-agenter för kvalitetstestning av webbsidor.
Grundat: 2023
Antal anställda: 11.
Omsättning (2024): 3,3 miljoner kronor.
Riskkapital: 35 miljoner kronor.
– Ai-agenter kommer snabbt bli kapabla nog att hantera mer komplexa problem. Jag tror att vi kommer gå från enklare flöden till mer automatiserade assistenter som kan hjälpa oss i vårt dagliga arbete. Vi kommer såklart se mest framfart på repetitiva uppgifter men även mer dynamiska problem som inte är affärskritiska.
Om man blickar mot 2030, är det rimligt att tro att företag och myndigheter använder ai-agenter rutinmässigt?
– Jag skulle bli mycket överraskad om det inte blir så. Att låta agenter göra det arbete vi gör i dag och mer därtill – för en bråkdel av kostnaden – kommer att bli svårt för företag att bortse från.
Och nästa årtionde? Likt många andra som jobbar med artificiell intelligens i den absoluta framkanten tror Vilhelm von Ehrenheim inte att det är omöjligt att ai har ersatt mycket av det arbete som sker framför en dator, även om han påminner om att artificiell intelligens – märklig intelligens – ”på vissa sätt hopplöst korkade och svåra att jobba med”.
”Vänta inte ett år till”
Utöver den enhet som Conny Svensson jobbar på, AI Adoption, har AI Sweden dessutom enheterna labb och partnerskap. AI Lab nagelfar den senaste forskningen och AI Sweden har, enligt Conny Svensson, haft koll på ai-agenter ”ganska länge nu”. Hans råd till alla beslutsfattare i företag och offentlig sektor är att börja testa i exempelvis intranät.
– Börja med något som inte är skadligt om det skulle bli lite fel. Vänta inte ett år till för då kommer vi att stå på ett helt annat ställe. Börja nu och fundera över var den här tekniken kan användas.
”Mycket större än de flesta begriper”
Nyligen skrev New York Times techreporter Kevin Roose, som följer ai-utvecklingen på nära håll, att ”det är hög tid att förbereda sig för artificiell generell intelligens”. Han är inte ensam om att uttrycka den åsikten. Roose menade emellertid att han inte drar den slutsatsen som en ”blåögd futurist” eller någon som ”försöker hajpa sitt ai-innehav - utan som en journalist som tillbringat mycket tid med att prata med ingenjörer, investerare och forskare”.
Det som sker inom ai just nu ”är mycket större än de flesta begriper”, enligt Roose.
– Vi har mycket av den här dialogen internt. Hur kan vi lyfta det här samtalet? Det måste nå våra ledare i både näringslivet och det offentliga men framför allt våra politiker. Vi kommer att bli översköljda av de här grejerna, och det är inget vi kan välja bort. Det kommer att ske oavsett hur Sverige som land kommer att agera, säger Conny Svensson.