Svensk design ger högre lyftkranar – som byggs snabbare

2021-12-13 06:00  

En helt ny typ av lyftkran för vindkraftverk har utvecklats av det svenska företaget S&L Access Systems. Lyftkranen kan både byggas snabbare och nå högre höjder än konkurrenterna.

Det är redan i dag mycket komplicerat och kostsamt att resa lyftkranar inom spannet 130–160 meter – men vindkraften utvecklas mot ännu högre höjder. S&L Access Systems har utvecklat en helt ny design som ska lösa problemet och revolutionera branschen.

– Vi har kapacitet för att nå 210 meters krokhöjd, medan konkurrenternas kranar slutar vid 170–180 meter, säger Marcus Dahlinder, vd för S&L Access Systems, till Ny Teknik.

Dessutom kan lyftkranen sättas ihop väldigt snabbt.

– Ställt mot dagens kranar så ser vi att vi kan kapa minst 30 procent i tid på nyinstallationer samt 50 procent på serviceåtgärder, och tid är i slutändan pengar. Bara att bygga upp dagens kranar tar någonstans mellan 35-45 timmar – vi gör det på ungefär 15 timmar, säger Marcus Dahlinder.

Läs mer: Det återvinningsbara rotorbladet är här

Grunden är en 50 ton tung basplattform på ben som anpassas till ojämnheter i marken. Den placeras intill vindkrafttornet. På plattformen står en cirka sex meter hög bur, och i den sitter hydrauliska kolvar som trycker upp ett pressok. Ett standardiserat tornsegment placeras i buren och trycks upp, som följs av nästa. Mellan tornsegmenten sitter snabbkopplingar, och det tar omkring en minut att dra åt kopplingarna.

”Väldigt stor skillnad”

Kranen har också tre griparmar av höghållfast rep som greppar runt vindkraftverket. Krantornet som byggs kan antingen gå fritt genom dem eller så kan griparmarna flyttas efter.

Högst upp sitter en toppkran vars motvikt på cirka 24 ton kan skjutas framåt eller bakåt beroende på hur tungt man lyfter. Även kroken såväl som hela bommen kan flyttas framåt och bakåt. Det gör att man kan minska vikten på motvikten.

– Med den här produkten kan man reducera CO2 från transporter. Vi har 15 lastbilar för att få ut vår kran, medan en motsvarande konkurrent börjar på 45 lastbilar och kan gå upp till 60-70 lastbilar, säger Marcus Dahlinder.

Med den nya tekniken tar bygget mindre än hälften så lång tid som för en konventionell kran. Foto: S&L Access Systems

De lösningar som finns för de riktigt höga höjderna kräver montering på marken, vilket innebär att man blir tvungen att avverka stora mängder skog. S&L Access Systems kräver väsentligt mindre lite utrymme för bygget.

I dag kräver många lyftkranar en stor andel specialtransporter när de skeppas på båt, vilket blir dyrt. Men S&L Access Systems har hittat en möjlighet att skicka sin lyftkran delvis enligt containerstandard.

– Det gör en väldigt stor skillnad i antal shipments. Det är nytt inom branschen, säger Marcus Dahlinder.

Den nya lyftkranen gick snabbt att utveckla. Det tog lite mindre än ett år att gå från ritning till en fullstor prototyp.

– Vi började svetsa i oktober 2019 och sensommaren 2020 inledde vi tester på vårt torn uppe i Örnsköldsvik. Jag kommer själv från bilindustrin och där tar det ju lång tid att bara göra kravställning. Tack vare att vi har jobbat i ett partnernätverk bestående av konsulter och leverantörer har vi kunnat kapa ner utvecklingstiden väsentligt mot om vi varit en etablerad aktör inom industrin, säger Marcus Dahlinder.

Måste få med sig vindkraftstillverkarna

Företaget grundades 2017 av Mikael Strandberg. Det är en tuff utmaning att slå sig in i branschen – inte minst på grund av att den är starkt konsoliderad med tyska Liebherr som klart marknadsledande med cirka 70 procent i segmentet.

Läs mer: Tre projekt: Smarta fönstren gör det svalare inomhus

I dag tror S&L Access Systems att företaget har de muskler som krävs. Stena AB nappade när de förevisades lösningen, och är nu majoritetsägare i företaget. I år kom Vestas, världens största tillverkare av vindkraftverk, ombord som minoritetsägare.

– Vi insåg snabbt att om detta ska bli någonting så måste vi få med oss en av de stora vindkraftstillverkarna, säger Marcus Dahlinder.

Vestas installerar cirka 4 000 nya vindkraftverk om året och servar upp till 10 000 verk, så bolaget utgör också en storkund.

S&L Access Systems har sin forskning och utveckling i Västerås medan huvudkontoret ligger i Göteborg.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt