Inlandsbanan siktar på vätgasdrivna tåg

2019-07-27 06:00  
Inlandsbanan hoppas kunna konvertera sina lok från dieselmotorer till bränsleceller. Foto: Inlandsbanan

Dieselloken ska ersättas med vätgasdrivna bränslecellslok. Det är Inlandsbanans målsättning som hoppas att politiker och andra intressenter börjar agera istället för att diskutera.

Runt om i världen pågår det flera projekt där de klassiska dieselloken ersätts med vätgasdrivna lok. Tyskland har kommit längst. Redan i fjol invigdes den första sträckan som trafikeras av ett vätgasdrivet bränslecellståg. Storbritannien siktar på att ha liknande tåg i trafik 2022. Den brittiska målsättningen är att byta ut alla dieseldrivna tåg senast 2040.

På den svenska marknaden är det framförallt Inlandsbanan som driver på frågan om vätgaståg. Tågen är utrustade med bränsleceller som producerar el med en blandning av väte och syre, som i sin tur resulterar i icke skadliga utsläpp i form av vatten.

Snabbt omställningsalternativ

– Det finns många skäl till att vi driver den här frågan. Inlandsbanans kapacitet är outnyttjad och ska vi uppfylla planen på att godstransporter ska flyttas från väg till järnväg är vätgaståg och vår infrastruktur ett alternativ som kan vara igång inom en snar framtid, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm.

I dag sträcker sig den kommunägda Inlandsbanan mellan Kristinehamn och Gällivare. Sträckan är 1 288 kilometer inklusive den 15 kilometer långa sträckan mellan Östersund och Brunflo. Att elektrifiera hela sträckan skulle ta alldeles för lång tid och kostnaden skulle bli skyhög, enligt Peter Ekholm.

– Vi säger som i Norge. Varför ska tågen vara trådbundna när resten av världen blir alltmer trådlös?

Krävs samarbete

Peter Ekholm är noga med att påpeka att Inlandsbanan inte på egen hand kan ta investeringar för en stor omställning från dieseldrivna till vätgasdrivna tåg. Det krävs ett samarbete mellan regering, kommuner och kommersiella operatörer som ser fördelarna med att nyttja Inlandsbanan för godstransporter.

– Vi är elefanten i rummet som kan bidra med stor samhällsnytta om alla börjar agera istället för att diskutera hur vi ska minska transportsektorns utsläpp, säger Peter Ekholm.

För att gå från vision till verklighet krävs dels vätgaslok och dels ett fungerande distributionssystem för fossilfri vätgas till tågen.

– Vi kan vara igång i närtid om fler beslutar att bygga om sina diesellok till vätgaslok. Det går snabbare och är billigare än att vi ska stå i kö till nya lok hos tillverkarna. Dessutom är våra existerande lok redan anpassade för vårt vinterklimat, säger Peter Ekholm.

Vind och sol ska ge vätgas

När det kommer till distributionssystemet för vätgasen berättar Peter Ekholm att det pågår flera projekt om att bygga vind- och solkraftsanläggningar i närheten av Inlandsbanan. Anläggningar som kan användas för att producera fossilfri vätgas.

– Trenden är att priserna på biodrivmedel ökar medan priserna på sol- och vindkraft sjunker och det gynnar produktionen av vätgas, säger Peter Ekholm och fortsätter:

– Vi är en statlig anläggning som inte används. Nu krävs det action på regeringsnivå. Vi är redo att driva på den här utvecklingen.

Per Danielson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt