Här är Stadia – Googles Netflix för spel

2019-03-19 23:22  
Stadia-kontrollen. Foto: Google

Google har just vänt upp och ner på spelvärlden. Om Stadia infriar sina många löften behövs ingen spelkonsol. Så länge du har en bra uppkoppling, vill säga.

Stadia är Googles streamingtjänst för spel. Den kommer att fungera med en Chrome-webbläsare, på tv-skärmar med hjälp av Chromecast och på mobiltelefoner och surfplattor. Tjänsten kommer till Europa och Nordamerika senare i år.

Google släpper dessutom en egen Stadia-handkontroll. Den ser ut som nästan alla andra moderna handkontroller, men är designad så att den automatiskt ska hålla reda på vilken skärm användaren spelar på. Och den har en egen Google Assistant-knapp. Det ska dock också finnas stöd för handkontroller från andra tillverkare.

All beräkning kommer att ske i Googles moln och företaget har vid det här laget ett väl utbyggt nätverk av datahallar. Varje instans – alltså den virtuella maskin som tillägnas en enskild Stadia-användare – uppges ha en grafisk beräkningskraft på 10,7 teraflop, mer än Playstation 4 Pro och Xbox One X tillsammans. Spelen ska kunna strömmas i 4k-upplösning och 60 bildrutor per sekund. 8k-stöd ska anlända vid ett senare tillfälle.

Här är några fler specifikationer för vad som ingår i varje instans: specialbyggd och hypertrådsbaserad 2,7 GHz x86-processor med AVX2 SIMD och 9,5 L2+L3-cache. 16 gigabyte ramminne med en hastighet på upp till 484 gigabit per sekund. Med andra ord finns det en hel del råstyrka här.

Stadia fullt möjlig att skala upp

Men skillnaderna mellan dagens hemkonsoler och Stadia stannar förstås inte där. För jämfört med de förra så är det fullt möjligt att skala upp prestandan genom att exempelvis stapla två instanser på varandra.

Richard Leadbetter, sajten Eurogamers respekterade hårdvarunestor, som fått lov att testa Stadia skriver att ”vi fått vår första tydliga inblick i spelens potentiella framtid”.

Läs mer: ”Playstation 5 kan bli den sista konsol du köper”

Stadia kommer att vara integrerat med Youtube. Google demonstrerade ett exempel där en användare ser en trailer för ett spel på Youtube, klickar på ”spela nu” och sedan, efter några sekunders väntetid, kan spela på egen hand - i samma fönster som trailern visades i. En annan möjlighet är att populära Youtube-profiler som direktsänder sina spelomgångar kan bjuda in publiken att spela med dem. Filosofin för Stadia tycks vara att det inte längre ska finnas ett glapp mellan att titta på spelstreaming och att faktiskt spela själv.

Den stora prövningen för Stadia

Ytterligare en intressant funktion är något som kallas ”state sharing”. Låt säga att du spelat 50 timmar av Red Dead Redemption 2 eller The Division 2 och din karaktär har skaffat sig förmågor och ägodelar som saknades i början av spelet. Det tillståndet kan du då – via ett mejl eller ett sms eller på sociala medier – dela med andra, på samma sätt som du delar annat innehåll idag. Den med ett Stadia-konto som klickar på länken hamnar då i samma tillstånd av spelet som du befann dig i vid tillfället då länken skickades.

Läs mer: Snart kan du streama Playstation-spel i Sverige

Spelindustrin verkar – bortsett från, får man förmoda, direkta konkurrenterna Sony och Microsoft – iallafall upp över öronen. När Google presenterade Stadia på Game Developer's Conference i San Francisco på tisdagskvällen fanns flera tunga företrädare på plats, bland dem stora utgivaren Ubisoft. Och Stadia kommer att ha stöd för populära spelmotorer som Unity och Unreal Engine.

En hel hoper frågetecken återstår dock. Vad kommer tjänsten att kosta? Vilka och hur många spel kommer att finnas tillgängliga? Samt den viktigaste frågan av dem alla: blir upplevelsen lika bra som på en hemkonsol? ”Latency kills the game” – fördröjning dödar spelupplevelsen – som en operatör en gång uttryckte det. Hur hårt våra wifi-nätverk kommer att behöva slita för att leverera det Google utlovar och spelpubliken kräver blir den stora prövningen för Stadia.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt