Populärteknik

Se lyxinsidan på världens största luftskepp

Världens största flygfarkost är Airlander 10. Och i framtiden ska lyxtörstande turister kunna ta en tur med luftskeppet. – Vi erbjuder något som gör resan till en upplevelse, säger Stephen McGlenman, vd för HAV.

Publicerad

För två år sedan tog Airlander 10, världens största flygfarkost, sin jungfrufärd. Det hela verkade lovande, men på den andra testflygningen blev gick det illa och luftjätten kraschlandade. Och i november i fjol skedde ytterligare ett haveri då luftskeppet gick sönder.

Dock har man inte givit upp för det och på flygmässan Farnborough Airshow visade Hybrid Air Vehicles (HAV) upp interiören på hur en lyxversion av skeppet kan se ut.

Passagerarutrymmet är på rejäla 46 meter i längd, vilket är mer än vad de flesta vanliga flygplan kan erbjuda. Totalt kommer det finns plats för 19 passagerare plus besättning och de tänkta expeditionerna är upp till tre dagar långa.

Bilderna visar privata rum med badrum, en lounge med glaspartier från golv till tak där de resande kan dricka drinkar samtidigt som de har utsikt ”från horisont till horisont”.

Fokus med lyxluftskeppet är självklart inte snabba resor över Atlanten, nej meningen är att i lugnt tempo kunna njuta av det man passerar. Airlander har en topphastighet på 145 km/h – en bra bit under de 900 km/h som exempelvis Airbus A380 har som marschfart.

Men tänk dig att i sakta mak glida fram över Afrikas savanner, Amazonas regnskog eller sevärdheter som Grand Canyon. Det låter inte helt fel.

Att Airlander i stort kan starta och landa var som helt öppnar även upp för resande utanför flygplatsnätet är ytterligare ett plus.

– Att resa med flyg har handlat väldigt mycket om att komma från punkt A till punkt B så snabbt som möjligt. Vi erbjuder något som gör resan till en upplevelse, säger Stephen McGlenman till BBC.

När man utvecklade Airlander 10 så talades det mest om praktiska tillämpningar som att frakta last eller utföra militär övervakning eller uppkopplingsmöjligheter. Luftskeppet har kapacitet att lyfta tio ton och har fem dagars ”lufttid” med besättning, eller två veckor om det är obemannat. Att lägga till turism låter inte helt fel.

Totalt har Airlander 10 genomfört sex lyckade flygningar, men det är fortfarande en tid kvar innan lyxexpeditionerna kan ta fart. Det krävs rätt många fler incidentfria flygtimmar innan det är aktuellt. Sen kommer ju frågan om biljettpriset – det lär inte vara billigt att få glida över Serengeti med en GT i handen.