Så funkar momentstaven när man byter däck

2015-05-28 09:00  
Hur funkar den rackarns momentstaven? Foto: Clas Ohlson

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan en gulmålad pinne göra nytta när man byter däck? Ny Tekniks läsare ger besked.

Läsarfråga:

Hos den stora prylfirman kan man köpa något som kallas momentstavar som hindrar att man drar åt hjulbultarna för hårt när man sätter på sommardäcken. Jag hade väntat mig något med en slirkoppling, men det är bara en gulmålad pinne. Hur fungerar den?

/Christer Andersson

 

Läsarsvar:

Momentstav kan bara användas tillsammans med en slående mutterdragare. Elektrisk eller tryckluftsdriven går lika bra. Staven, som monteras mellan maskinen och hylsan, fjädrar något vid varje slag och begränsar momentet till det angivna värdet på staven oavsett hur hårt eller länge maskinen drar.

/Joseph Moudi

 

Läsarsvar:

En momentstav (torsionstav) funkar bäst ihop med en mutterdragare med knackfunktion. Den funkar så att när momentet ökar så vrider sig staven mer och mer för varje nytt knack. Vid uppnått moment så vrider den sig lika mycket som mutterdragaren vrider för varje knack medan muttern står still. Staven hinner sedan vrida sig tillbaka innan nästa knack kommer från maskinen, och därmed har muttern slutat vrida sig hur länge man än kör maskinen.

Man bör dock kontrollera åtdragningsmomentet i efterhand då det är ganska ungefärligt. Olika maskiner har olika vridningsvinkel vid knackning . Det gör att det kan bli olika åtdragningsmoment med olika maskiner fast men använder samma stav.

/Sven

 

Fler svar hittar du här bland läsarkommentarerna.

 

Har du nya intrikata frågor? Maila till teknikfragan@nyteknik.se

 

Det är ni läsare som både frågar och svarar i Ny Tekniks Teknikfrågan.

 



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

 

Charlotta von Schultz

Mer om: Byta däck

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer