Energi

Tåg inte alltid miljövänligare än buss

Om en livscykelanalys görs för både tåg och järnväg visar det sig att landsvägsbussen kan vara det energisnålaste alternativet. <br></br>Den stora syndaren är stålet i järnvägsspåren.

Publicerad

Det krävs stora mängder energi för att bygga och underhålla en järnväg. Det konstaterar doktoranden Niclas Svensson vid avdelningen för industriell miljöteknik vid Linköpings Universitet i sin doktorsavhandling.
- Energianvändningen kan skilja upp till 50 procent mellan olika stålverk. Banverket borde i sina upphandlingar ställa krav på mer miljöanpassad produktion, säger Niclas Svensson i ett pressmeddelande.
I avhandlingen pekar han på hur viktigt det är att titta på hela livscykeln för olika slags trafik, också för berörd infrastruktur. Då minskar skillnaderna i miljöpåverkan mellan vägtrafik och spårbunden trafik.
- Banverkets miljöarbete har begränsats till lokala och regionala problem som ogräsbekämpning längs banvallarna och kreosot i slipers. Globala frågor som energiförbrukning och koldioxidutsläpp från produktion av järnvägsmaterial har inte lyfts fram i samma grad, säger Niclas Svensson.
Om järnvägssträckan trafikeras hårt, till exempel på stambanor, med pendlingstrafik runt omkring storstäderna och med godstrafik är dock järnvägen fortfarande det mest miljövänliga alternativet.