Elbilar

TEST: BMW M140i xDrive – en ulv i fårakläder

BMW:s minsta modell är 1-serien, en bil i golfklassen som erbjuder ungefär samma innerutrymmen som sina konkurrenter men en prestanda som knäcker de flesta. Jisses vad den här bilen förflyttar sig snabbt!

Publicerad

BMW:s minsta modell är 1-serien, en bil i golfklassen som erbjuder ungefär samma innerutrymmen som sina konkurrenter men en prestanda som knäcker de flesta. Jisses vad den här bilen förflyttar sig snabbt!

Den innevarande generationen av BMW 1-serie lanserades 2014 och har tagit en viktig plats i BMW:s startelva. Instegsmodellen har fungerat riktigt bra för BMW som ”dörröppnare” till en mängd företag, mycket tack vare en prissättning som medfört ett utmärkt TCO (Total Cost of Ownership).

Den tidigare topp-versionen av 1-serien, M135i, hittade sin målgrupp bland de som verkligen gillade att köra bil och inte bara transportera sig. Med ett väl avstämt chassi och en prestanda som få bilar i klassen kunde mäta sig med, kunde man nog säga att den var top-of-the-line bland de mindre ”busbilarna”.

BMW M140i är egentligen ingen ny bil utan en vidareutveckling av föregångaren. Med hela 340 hk är den härliga raka 6-cylindriga M Performance TwinPower Turbo-bensinmotorn på 3,0 nu 14 hk starkare än M135i. Det innebär att ta sig från 0-100 km/h går på respektingivande 4,4 sekunder och detta ackompanjerad av ett härligt rått ljud. Inte i klass med de renodlade M-bilarna M2, M3 och M4, men ändå riktigt skönt. Toppfarten är begränsad till 250 km/h men bilen är kapabel för betydligt mer. Förbrukningen vid blandad körning är 7,4 l/100 km och CO2 värdet är 169 g/km.

BMW har låtit sin prestandaavdelning, M, modifiera och optimera allt från design till motor och chassiavstämning. Detta har medverkat till en snygg och samtidigt återhållsam exteriör som döljer rena sportbilsgener. Exteriört så märker ett tränat öga att det är lite extra under huven. Den har större luftintag fram, blå bromsok bakom 18” dubbelekerfälgar, ferritgrå backspeglar och dubbla avgasrör. Allt annat går att addera till basmodellerna.

Premiär för nya Audi A7 Sportback

Interiört är det inte så mycket som skiljer från en ”vanlig” M-utrustad 1-serie. Samma logiska uppställning av kontroller och infotainmentsystem. Eftersom 1-serien är en kompakt bil innebär det också att dörrarna är rätt små. Det gör att utrymmet mellan ratten och B-stolpen blir i minsta laget, framförallt när någon av min längd (197 cm) ska ta sig in och ut. Väl på plats sitter man dock riktigt skönt i M-stolarna.

Baksätet är ungefär vad man kan vänta sig av en kompakt bil. Det fungerar för två vuxna bakom en normalstor förare. Att sitta bakom mig kan man glömma. Bagageutrymmet rymmer 360 liter med baksätet uppfällt och 1 200 liter nedfällt. Det räcker om man är två personer som ska åka på semester. Är man fler så gäller takbox…eller en 3-serie Touring.

När vi talar prestanda så handlar det inte bara om 0-100 km/h utan hur bilen uppför sig på vägen när man vill köra lite aktivt. Den har inte riktigt samma bett som M2 men inte långt ifrån. Eftersom motorn kombinerar TwinScroll-turboaggregat med Valvetronic, Dubbel-VANOS och direktinsprutning, vilket utvecklar hela 500 Nm vridmoment, så trycks man in i sätet varje gång man ger extra gas och det är en skön känsla.

Testbilen var utrustad med BMW:s fyrhjulsdrift, xDrive, som i kombination med den specialanpassad elastiska upphängning av framaxeln och den variabla sportstyrningen med modifierad servoassistans och anpassat återgångsmoment, gjorde körningen till en ren njutning. Kurviga vägar i Uppland blev till en nöjespark med full kontroll på bilens rörelser och motorvägskörningen var en skön transportsträcka.

Väljer man den 8-stegad Steptronic-sportväxellådan som testbilen var utrustad med, får man också funktionen Launch Control. Man trycker på DSC-knappen, ställer växelpaken på S, trampar på bromsen och sedan trampar man gaspedalen i botten. När du släpper bromspedalen är det nästan whiplash-varning. Måste testas för att riktigt förstå hur kul det är. Men man kan också välja Eco-Drive, fast....

Jag älskar BMW:s M-bilar för dess teknik och känsla. M140i är inget undantag. Det här är en bil för de som förstår värdet av att köra något av det bästa man kan få i kompaktklassen. Men smakar det så kostar det. Grundpriset på M140i är 432 500 kr inklusive xDrive. Testbilen gick lös på 515 800 kr och då är vi fasligt nära smärtgränsen, men vilken bil!

 

FOTO: Håkan Nilsson