ELBILAR

Elbilstest: Opel Corsa E uppdaterad – ”En bra liten elbil”

Uppdaterade Opel Corsa E

Bättre finish, mer räckvidd och uppgraderad teknik. Det är sakerna som ska göra att Opels ansiktslyfta Corsa E håller konkurrenterna bakom sig. Står bilen pall för den uppgiften? Ny Teknik har testat.

Publicerad Senast uppdaterad

I Sverige är Opel Corsa kanske inte en vanlig syn, men nere på kontinenten är modellen en hit. Särskilt sedan man började med den eldrivna versionen och den tyska tillverkaren ser en tydlig trend: deras totala marknadsandel är större på eldrivet än fossildrivet. En trend som lett till att märket nu satt ned foten och sagt att hela modellpaletten ska vara elektrisk 2028.

I väntan på den övriga floran kommer i varje fall nu en uppdatering av elbilen Corsa E. I denna har man gjort några justeringar för att hålla den fräsch. Är det tillräckligt för att locka köpare här i Norden?

Uppdaterade Opel Corsa E
Uppdaterade Opel Corsa E
Uppdaterade Opel Corsa E

Design

Det vi pratar om här är en uppdatering, inte en ny generation. Det innebär att grunden är sig lik från tidigare. Dock har Opel petat in en ny front som ger bilen ett markant modernare och lite ”elakare” utseende. Därtill är fulla LED-strålkastare är numera standard

På insidan har det hänt lite mer. Vid sidan av att modellen fått en ny infotainmentskärm har bilen även fått samma växelväljar-brytare som i Astra. Även den generella känslan i kupén har uppgraderats och kvalitetsupplevelsen i bilen har bättrats.

En sak som bidrar till det är sätena, som utöver att man sitter bra, nu även erbjuds med massagefunktion. 

Nu är Corsa en liten bil, och i baksätet blir det lite trångt att få in fullvuxna personer. Även i bagaget får Opeln det kämpigt vid jämförelse med andra i segmetet och här kan du endast lasta 267 liter. Det kanske stjälper modellen för vissa, men samtidigt är det ju inte riktigt den här storleksklassen man tittar på om det är väl tilltagna utrymmen som står högst upp på önskelistan. 

Teknik

Grunden till Corsa-E är precis som tidigare Stellantis plattform med PSA-ursprung. På ren svenska, samma bas som bland annat Citroën Ë-C4, Peugeot E-208, DS3 med flera bygger på. Dock har man vid uppdateringen nu sett till att uppgradera en del.

En sak som märks är drivlinan. Corsa-E erbjuds nu i två olika utföranden. Dels den 100 kW-version med ett 50 kWh batteri som fanns tidigare, och dels en Long Range version där modellen fått ett nytt batteripack samt en ny elmotor.

Uppdaterade Opel Corsa E har fått smärre uppdateringar interiört
Uppdaterade Opel Corsa E får en ny mer responsiv skärm
Uppdaterade Opel Corsa E
Uppdaterade Opel Corsa E

Om vi börjar med batteripacket på Long Range-bilen. De individuella cellerna är större och mer energitäta än tidigare. Kapaciteten är på 51 kWh, vilket förvisso inte är mycket mer än tidigare, men i kombination med den nya effektivare elmotorn ska det göra att man nu kan komma 405 km på en laddning. 

Elmotorn i sin tur är i Long Range-versionen på 115 kW vilket då motsvarar 156 hästkrafter. Dessa skickas ned på framaxeln och ska vid fullt gaspådrag ge en acceleration 0-100 km/h på 8,1 sekunder. 

Oavsett vilken drivlina och batteri det är laddas det med 7,4 kW via laddbox eller i upp till 100 kW med snabbladdare. Det senare innebär att 0-80 procent ska gå på en halvtimme. 

Nytt är även att man har en ny infotainmentskärm som ska ha bättre prestanda, men framförallt har den bättre respons. Därtill är det trådlös telefonspegling vilket känns modernt.

På vägen

Vi börjar dagens körning med att förflytta oss från Frankfurt till Opels huvudkvarter i Rüsselsheim. En kort och nätt tur som framförallt innebär att vi får känna på lite stadstrafik följt av autobahn. Att den här storleken av bil är en typisk pendlarbil innebär att sträckningen vi testar är exakt det här den är avsedd för. Så vi rullar iväg och under de här förhållanden kan man absolut inte klaga. 

Pillar man lite med körlägena är de tre till antalet. Eco, Normal och Sport. I de båda första är motoreffekten strypt och först i Sport får man alla de 156 hästkrafterna till förfogande. Dock skulle den som hamnar i en trängd situation i någon av de andra lägena kunna påkalla full effekt om man gör en riktig kick-down. 

Uppdaterade Opel Corsa E
Uppdaterade Opel Corsa E
Uppdaterade Opel Corsa E
Uppdaterade Opel Corsa E
Uppdaterade Opel Corsa E
Uppdaterade Opel Corsa E

I Eco, har effekten kapats ned till 82 hästkrafter och vridmomentet är på 180 Nm, och det känns. Här är bilen sävlig och responsen när man trycker på gasen känns verkligen slö.

Troligtvis kommer därför de flesta köra bilen i Normal-läget, vilket är gott. Här är parametrarna avsevärt bättre, inte minst för att vridmomentet hoppar upp. Dock är det först när man petar i Sport som du får den rappa elbilskänslan fullt ut. 

Styrningen i Corsa E är trevlig och stabil. Det är en bil som absolut känns smidig att ratta fram, men det är ett dödläge i mitten. Detta innebära att bilen kanske inte är fullt så responsiv när man initialt svänger, men då med fördelen att den inte känns nervös. Och handen på hjärtat lär det, i varje fall i dessa grundversioner, vara det man som köpare är ute efter. Slår man i Sport blir styrningen något tyngre, vilket passar om man vill köra lite mer aktivt. Dock botar det inte den lätt livlösa känslan.

Något att notera är att Opeln, som i grunden är identisk med Peugeot E-208, är ganska hårt satt i chassit. Det innebär att den inte rör sig lika mycket i svängar och att den håller sig neutral även om man drar på. Dock ska man vara lite försiktig, batterivikten gör sig påmind om man kommer in snabbt i en kurva och det är ju rätt många kilo som måste tas omhand om.

Men för de som tänker att det blivit en roligare bil nu när den erbjuds med mer krut i lådan. Nja, den extra effekt Corsan begåvats med är välkommet, men jämfört med vad exempelvis Volvo infört i segmentet med sin galna EX30-prestanda – då är Opeln inte i närheten.

Men motsvarande 156 hästkrafter räcker mer än väl. Ett bevis på det är att efter ett rödljus i Rüsselsheim rullar jag iväg och innan jag ens hinner tänka fotas jag för fotkörning, 55 på 50 väg. Bara att bita i det sura äpplet och konstatera att accelerationen är mer än god nog då resten av gänget från rödljuset ligger i backspegeln.

Ekonomi och förbrukning

När vi testkörde bilen i Tyskland var förhållandena goda. Det var förvisso regnigt, men goda 20 grader. Under varierad körning drog bilen 1,6 kWh/mil, vilket inte ligger allt för långt från den officiella siffran om 1,42-1,46 kWh/mil. Det innebär att man i varje fall en del av året kan hålla en helt ok förbrukning.

Något som däremot är ögonbrynshöjande är att med uppgraderingen så har priset på bilen stuckit i väg. Den Long Range-version vi körde kostar 489 900 kronor innan man kryssat i fler tillval. Det innebär att bilen seglat in i ett minfält av konkurrenter. Vad sägs om att för samma pengar får du en Kia Niro EV eller för den delen en Volvo EX30 med stora batteriet.

Summerat

Uppdateringen av Opel Corsa E innebär att bilen är bättre, det är det ingen talan om. Teknikuppgraderingen är även den välkommen och tittar man på specifikationerna är det egentligen inget att klaga på.

Men du behöver bara snegla åt sidan för att se att Opeln får det tufft i konkurrensen. Volvo, Hyundai, Kia, BYD och MG är det man har att kriga mot.

Låt oss säga att Corsa E fortfarande är en bra liten elbil – dock tror jag den får svårt att övertyga här i Sverige och bortsett från de märkestrogna gäller samma sak nere i Europa.

Fakta

Opel Corsa E

Pris: från 489 900 kr
Drivlina: Elmotor, framhjulsdriven
Maxeffekt elmotor: 115 kW / 156 hästkrafter
Max vridmoment: 260 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 8,1 sekunder
Topphastighet: 150 km/h
Batterikapacitet: 51 kWh
Snabbladdningskapacitet: 100 kW
Räckvidd på el: upp till 405 km
Officiell förbrukning: 1,42-1,46 kWh/mil
Förbrukning under test: 1,6 kWh/mil
Årsskatt: 360 kr
Bagageutrymme: 267 liter, 1 042 liter med fällda säten
Max släpvagnsvikt: N/A
Längd: 4 060 mm
Bredd: 1 765 mm
Höjd: 1 437 mm
Vikt: 1 544 kg