Svenskt stridsfordon i kamp om jättekontrakt

2005-09-28 07:20  
Splitterskyddad

Land Systems Hägglunds i Örnsköldsvik slåss om en av Europas största försvarsorder de närmaste åren: 3 700 stridsfordon till det brittiska försvaret. Ordern är värd närmare 200 miljarder kronor, Hägglunds del har tidigare uppskattats till hälften.

Det två första prototyperna av SEP, en banddriven (T1) och en hjuldriven (W1) har vid det här laget lagt över 300 mil bakom sig i olika tester. Toppfarten för T1 är 85 km/h, den hjuldrivna W1 gör 100 km/h.


Britterna behöver mellan tre- och fyra tusen stridsfordon till det nya projektet FRES (Future Rapid Effect System), som ska vara operativt år 2012. En lång rad leverantörer testas nu för de olika delsystemen, men kampen om jätteordern på chassin står mellan amerikanska General Dynamics och BAE-ägda Land Systems Hägglunds.

- FRES är vårt absolut viktigaste stridsfordonsprojekt under nästa decennium, säger det brittiska försvarsdepartementet i ett pressmeddelande. FRES är en familj av medeltunga pansrade stridfordon som ska vara en integrerad del av nätverksförsvaret och lösa ett brett spektrum av uppgifter.

SEP driver på alla hjulen.
Det är den nya modulvagnen SEP, splitterskyddad enhetsplattform, som tävlar om en nyckelposition även i det brittiska försvaret. Vagnen har utvecklats av Hägglunds i ett svensk-brittiskt samarbete som påbörjades 1996. Den svenska staten har investerat 350 miljoner i utvecklingen av SEP, och projektet har varit ett av de säkraste korten i försvarspropositionen.

- Vi vill inte kommentera det här i nuläget, säger Peter Larsson, informationschef på Land Systems Hägglunds i Örnsköldsvik.

SEP var också ett av skälen till att brittiska försvarsjätten BAE bjöd över amerikanska General Dynamics i kampen om Hägglunds förra sommaren.

Nu ser det ut som om vägen till de europeiska slagfälten öppnar sig. Storbritanniens exempel kommer med stor sannolikhet att följas av andra EU-länder. Exempelvis har Hägglunds nyligen tagit hem stora order från Holland. Företaget är också samordnare i ett sexnationers utvecklingsprojekt av stridsfordon.

En formell, men för omvärlden viktig, utvecklingsbeställning från det svenska försvaret kommer vid årsskiftet.

Ulf Lindström
- Vi kommer att beställa fyra SEP som ska testas med olika utrustning och färdigutvecklas de närmaste två åren, säger Ulf Lindström, informatör på FMV. Undersystemen ska väljas och passas ihop, och därefter gör vi beställningar till förbanden.

Det svenska försvarets behov är uppskattningsvis 500 fordon, som ska börja levereras 2010.

Det brittiska försvaret har meddelat att man tänker beställa två teknikdemonstratorer från olika tillverkare och låta dem konkurrera i olika test under ett år. Därefter bestämmer man sig för med vem man vill gå vidare.

Den första demonstratorbeställningen har precis gått till General Dynamics, den andra väntas mycket snart gå till Hägglunds. Enligt ansedda brittiska facktidningar har de företag som tävlar om att leverera elektroniken till FRES fått i uppdrag att anpassa den till både Hägglunds och General Dynamics chassin.

Chassit kan användas inom 20 olika områden

* SEP, eller splitterskyddad enhets- plattform, har utvecklats i Sverige av BAE Systems Land Systems Hägglunds. I grunden är SEP ett chassi som kan byggas på med utrustning för mer än 20 olika användningsområden - militärtransport, ambulans, medicinstation, saneringsstation för biologisk och nukleär smitta, minsökare och minröjare, radarbärare och så vidare - plus rena stridsuppgifter med raketmodul, stridsvagnskanon och luftvärnskanon.

* SEP kan köras med både vanliga hjul och band. Banden är gjorda i en ny gummikonstruktion som gör den tystare och lättare än en vagn med traditionella stålband.

SEP-vagnen har byggts med så kallade stealthegenskaper, det vill säga den kan smyga sig undan radarbevakning.

* SEP är en elhybrid med elektrisk kraftöverföring, dvs två dieselmotorer driver var sin generator som laddar batterierna, som i sin tur driver elmotorer på alla hjulen. SEP kan gå i flera timmar på enbart batteridrift, vilket ger den utmärkta smygegenskaper.

* SEP är byggt för att fungera i ett nätverksförsvar. Vagnens stridsvikt är ca 17 ton, vilket gör det möjligt att transportera den med flyg.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt