Aktersnurra åt fel håll

2005-05-04 14:51  
Nordisk mästare

För snart 40 år sedan blev Karl-Erik Hamström nordisk mästare med sin racerbåt som var utrustad med Nymanbolagens sensationella "felvända" propeller - samma typ av drev som Volvo Penta nu har konstruerat på nytt.

Karl-Erik Hamström blev nordisk mästare 1967 med två Drive 45-utombordare monterade på sin Avanti.
Foto Sture Carlsson

Volvo Pentas nya framåtriktade propeller belönades nyligen med Årets Volvopris. Men en framåtriktad propeller som drar i stället för att skjuta på har funnits länge på flygplan, ubåtar och torpeder. Inte ens på fritidsbåtar är den dragande propellern en nyhet.

För på Båtmässan 1966 i Stockholm gjorde Nymanbolagen sensation med en utombordsmotor som försetts med det nya drevsystemet Crescent Drive 45.

- Ett fantastiskt system, det gick att köra med full gas hela tiden, säger Karl-Erik Hamström.

Crescent Drive 45 anno 1966.
1967 blev han nordisk mästare i en racerbåtsklass, mycket tack vare systemet med en framåtriktad propeller. Av fyra deltävlingar vann han tre.

Karl-Erik Hamström, som i dag äger en marina vid Mälaren, var anställd på Nymanbolagen på 1960- och 70-talen. Han var med och utvecklade Drive 45 och hade ansvar för provningar och tester.

Kultpryl för finsmakare
Än i dag snurrar den framåtriktade propellern i svenska sjöar och skärgårdar. Propellern med sitt drivsystem har blivit något av en kultpryl bland sjöns finsmakare.

- Det innebär flera fördelar att ha en framåtriktad och dragande propeller i stället för en bakåtriktad som skjuter på, säger Gösta Stillerud, som var konstruktionschef på Nymanbolagen på 1960- och 70-talen.

Volvo Penta 2005.
Den viktigaste fördelen är att den snurrar i opåverkat vatten. En vanlig bakåtriktad propeller är fästad i ett växelhus som "stör" vattnet innan det når fram till propellern. Den framåtriktade har i stället växelhuset bakom sig och träffas direkt av vattnet. Det ger en effektivare gång med bättre manöver- och styregenskaper.

Ingen försäljningssuccé
Ändå blev inte Crescent Drive 45 någon verklig försäljningsframgång. Drygt 2 000 system byggdes, varav åtskilliga exporterades. Många köptes av Tjeckoslovakien där de fortfarande används "för speciella ändamål" av olika myndigheter.

- Vi var för tidigt ute med den dragande propellern. Vi hade inte tillräckligt starka motorer och inga optimala båtar. Systemet kom inte till sin rätt, säger Gösta Stillerud.

Konstruktörerna bakom det nya systemet från Volvo Penta känner väl till Drive 45 från Uppsala.

- Självklart. Vi påstår inte att vi uppfunnit den dragande propellern. Den fanns på torpeder redan under första världskriget, säger Lennart Arvidsson, projektledare på Volvo Penta.

Pelle Petterssons pappa uppfann drevet
Uppfinnaren till Drive 45 hette Helmer Pettersson, far till den kände tävlingsseglaren och båtkonstruktören Pelle Pettersson.

Helmer sålde sina patent på det så kallade inudrevet Drive 45 till KG Knutsson, ägare till handelshuset med samma namn. Knutsson lämnade över ritningarna till Nymanbolagen.

Där gjordes det mesta utvecklings- och konstruktionsjobbet av Heinz Pichl, som kom till Uppsala från tyska Auto Union på 1950-talet.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt