Opinion

”Undvik digitala fallgropar i skolan”

I dagens skola kan det hända att elever blir störda så ofta som varannan minut, skriver debattörerna.
Tomas Dalström, författare till ”Din hjärna från 2008 är effektivare en den du har i dag. Så kan du återställa den.”
Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

DEBATT. Eleverna måste tränas i att hantera mobiltelefonen, smarta klockan och sin dator så de kan finna arbetsro. Hjärnans känsligaste processer störs av det ständiga digitala flödet, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund och författaren Tomas Dalström.

Med digitaliseringen av skolan blir det än viktigare att arbeta med hjärnan, inte mot den. Ett av skolans viktigaste områden är att lära eleverna att hantera distraktioner i klassrummet och livet. Utan den förmågan så blir det svårt att ta till sig ny kunskap. Att lämna över ansvaret till föräldrarna i denna fråga fördjupar de digitala klyftor som redan finns mellan elever.

Att läsa, skriva, lära sig och vara kreativ är lättstörda processer. Skrivprocessen är dessutom bland det mest kognitivt krävande vi utför. Det är i arbetsminnets futtiga arbetsyta som skrivandet har sitt centrum, kunskap om ditt ämne hämtas från långtidsminnet, mixas med fakta du har läst, kritiska tankar, input från andra och så vidare. I dagens skola kan det hända att elever blir störda så ofta som varannan minut.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här