Fordon

Lastbilskonvojer ökar lönsamheten

Ett viktigt motiv till att skapa lastbilskonvojer är att de förväntas öka trafiksäkerheten. En människa har en reaktionstid som räknas i sekunder, medan de sensorer som ska hålla koll på vad som händer runt ett självgående fordon – men även styra vad som ska göras – kan agera på millisekunder. Foto: Peggy Bergman

Teknikutmaningarna avgör inte om och när lastbilskonvojer blir verkliga. ”Drivkraften är att öka lönsamheten för våra kunder, men även för oss”, säger Claes Erixon på Scania.

Publicerad

Löner till chaufförer och bränslekostnader är tunga poster för världens åkerier. De skulle kunna hanteras, eller åtminstone minskas, om flera lastbilar kunde köra i en tät konvoj. Helst med en enda förare som då kör i det första fordonet.

– Det kommer att dröja många år innan vi får se lastbilskonvojer ute på allmänna vägar. Däremot kommer vi redan inom några år att få se olika varianter av självkörande fordon inom avgränsade områden. Först ut blir ett test under realistiska förhållanden inom gruvindustrin, säger Scanias forskningschef Claes Erixon, forsknings- och utvecklingschef på Scania.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här