Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

Sverige kan lätt ta tillbaka förlorade år och bli en elbilsnation att räkna med. (Illustration: Ingemar Franzén/Ny Teknik).

Tipsa en vän om en artikel

Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

- En ny våg kommer att skölja över Sverige - en teknikvåg med elbilar, elhybridbilar och laddhybridbilar, skriver professor Harry Frank i ett debattinlägg i Ny Teknik.

Annons
Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

För femton år sedan arbetade Volvo och ABB med elhybridsprojekt men stötte på patrull. Men Harry Frank tror att vi i Sverige kan ta tillbaka förlorade år - om vi vill! (Illustration: Ingemar Franzén/Ny Teknik).

Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

Harry Frank har Vinnovas uppdrag att undersöka vilka förutsättningar som finns för den svenska bilindustrin att tillsammans med svenska underleverantörer bygga upp både kunnande och produktion i Sverige kring tekniken i elbilar i olika skepnader. Foto: Lass Fredriksson.

Här fortsätter Harry Franks debattinlägg:

"Denna teknikvåg kan medföra stora möjligheter för svensk bilindustri, men innehåller samtidigt ett strukturellt problem. Det konjunkturella problemet vi upplever idag kan tyvärr bygga upp en fördämning för vågen.

Det gäller nu istället att skapa förutsättningar för att kunna surfa på denna våg.

Men det är bråttom, för om Sverige ska fortsätta att tillverka personbilar måste vi snabbt kunna ställa om till laddhybridbilar.

Konkurrenternas bilar har redan skapat ett försprång med den nya tekniken i sina bilar.

Vi har gjort det förut!
Vi lyckades för hundra år sedan med att ställa om den svenska produktionen av ånglok till ellok så varför inte även detta teknikskifte?

Jag har av Vinnova fått ett uppdrag att undersöka vilka förutsättningar som finns för den svenska bilindustrin att tillsammans med svenska underleverantörer bygga upp både kunnande och produktion i Sverige kring tekniken i elbilar i olika skepnader.

Finns dessa förutsättningar idag?

Svaret är ja så länge vi har någon monteringsfabrik kvar i landet och om vi kan åstadkomma en kraftsamling kring elbilsproduktion.

Kan vi ta tillbaka förlorade år?
I början av 1990-talet gjordes försök från myndigheters och näringslivets sida, bland annat Volvo-ABB, att få igång en teknik kring eldrivna fordon.

Ambitionen var att bli världsledande inom elhybrider, men projekten har av olika skäl lagts ner.

Kan vi ta tillbaka de förlorade åren?

1. Vi har idag ett världsledande kunnande inom de områden som berörs vid produktion av laddhybrider.

2. Vi är världsledande i att utveckla och tillverka elektriska motorer i alla dess storlekar och miljöer.

3. Vi forskar kring batterier och bränsleceller.

4. Den tidiga satsningen på ellok och kunnandet kring dessa ligger idag hos Bombardier i Västerås.

5. Transmissionssystem med olika slags varianter, som fyrhjulsdrift, kommer idag från bland annat Getrag i Köping med Haldexteknik inbyggd.

Bygg ett antal demo-ex
Transmissionssystemen kan lätt byggas ihop med elmotorer med tillhörande styr- och kontrollutrustning. Vi får inte glömma att det var SKF i Göteborg som byggde upp Volvo.

Vi har hittills haft projekt som drivits av flera parter utan samordning, och med en bilindustri med utländskt ägande och påverkan.

Nu gäller det att ta ett nytt och samlat kraftgrepp med den hittills uppbyggda kompetensen för att bygga ett antal demo-ex på koncept som vi utvecklar i Sverige.

Ge biltillverkarna självförtroendet tillbaka
Ge de svenska fordonstillverkarna en möjlighet att hämta in det försprång som flera konkurrenter har uppnått och sedan köra om dem.

Med ett sådant synsätt kommer vi att stärka svenska underleverantörers konkurrenskraft inom nya affärsområden och infrastruktur för laddhybridbilar.

Regeringen, ställ kravet och ge förutsättningarna för att få fram ett större antal laddhybridbilar tillverkade i Sverige för att använda av såväl myndigheter som näringsliv.

Vi får då möjlighet till att bygga upp en produktion av fordon som inte belastar miljön och som dessutom kunderna vill ha i framtiden. Distributionsnätet för el finns redan, varför man bara behöver komplettera det med laddningsstationer.

Låt oss i framtiden ha el i tankarna!"

Professor Harry Frank
Tidigare forskningschef ABB Sverige, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien.

Av: Ny Teknik Admin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Så funkar momentstaven

Så funkar momentstaven

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan en gulmålad pinne göra nytta när man byter däck? Ny Tekniks läsare ger besked.

Elon Musk får militära uppdrag

Elon Musk får militära uppdrag

Elon Musks rymdföretag SpaceX har godkänts av USA:s flygvapen för militära rymduppdrag, en marknad värd omkring 80 miljarder kronor de närmaste åren. 1 kommentar

SENASTE TEKNIKNYTT
Iphone

Här är SMS:et som kraschar din Iphone

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

De mest lönsamma 
läkemedlen i världen

De mest lönsamma läkemedlen i världen

LISTA. Åtta biologiska läkemedel toppar listan över läkemedel som drar in mest pengar i världen. 1 kommentar

Margareta Ozolins Nordvall

Därför valde Astra Zeneca Södertälje

Astra Zeneca valde bort USA och Storbritannien för sin framtidsfabrik.”Det visar att svensk produktion är i världsklass”, säger produktionschefen Margareta Ozolins Nordvall.

Susanna Baltscheffsky

Är montering Sveriges framtid?

LEDARE. ”Det osar framtid.” Orden kom från statsministern 1 kommentar

Klarar han ombordkörningen?

Klarar han ombordkörningen?

En bilist är övertygad om att det här är en bra idé. 2 kommentarer

Professorns totalsågning 
av nya biobränsle-planen

Professorns totalsågning av nya biobränsle-planen

Att låta passagerare köpa speciella biljetter för att flygbolagen ska tanka biobränsle är inget som professor Stefan Gössling imponeras av: Några biobiljetter kommer jag inte att börja köpa. 26 kommentarer

Transportekonom: Värt att testa

Arne Karyd: Jag förstår att flygbolagen vill visa att de gör något.

”Biobiljett” ska tanka plan med biobränsle

Nu kommer biljetten som tankar mer biobränsle i flyget. 20 kommentarer

Annons
Hitta rätt – utan gps

Hitta rätt – utan gps

Drönare kan hitta sin flygväg med hjälp av en kamera. 10 kommentarer

Saab säljer unika 3d-bilder

Saab säljer unika 3d-bilder

Amerikanskt satellitbildsbolag köper in sig i Saabs 3d-bolag. 7 kommentarer

Nevs startar fabrik i Kina

Nevs startar fabrik i Kina

Tillverkaren av Saab-bilar, Nevs i Trollhättan, får två nya kinesiska aktieägare och ska starta tillverkning i Kina meddelas från Trollhättan på onsdagen. 15 kommentarer

Mistral kan ta 16 helikoptrar.

Ryssland bygger egna ersättare för Mistral

Ryssland planerar bygga egna helikopterfartyg som ersättning för de franska Mistralfartyg som inte levererats. 53 kommentarer

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

BOULDER. Nasas rymdfarkost på väg att närma sig Pluto. Ny Tekniks Linda Nohrstedt och Helen Ahlbom har träffat Alan ”Mr Pluto” Stern.

Emma Birath från Sverige är driftingenjör på rymdprojektet.

Svenska studenten blev kvar hos Nasa

Hon åkte som utbytesstudent till USA i början av 90-talet. Nu är Emma Birath rymdprojektets driftingenjör.

Gps

Varför missar gps:en vägen?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 10 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Chip

Chip – gjort av trä

TEKNIKSVEPET. Nu finns det datachip som är gjorda av trä. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Debattörerna säger ett tydligt nej till dab.

Upprop: Rösta nej till utbyggnad av dab-radio

DEBATT. Avsluta diskussionen om dab-radio en gång för alla. Det skriver en grupp centerpartister. 24 kommentarer

Kinesiska tåg till Europa

Kinesiska tåg till Europa

Tiden när europeiska järnvägsbolag valde europeiska tåg är förbi. 64 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Prickar värktabletten med sin båge

En amerikansk bågskytt träffar prick i en liten värktablett som slängs upp i luften. Hans förklaring till bedriften är mycket enkel.

Läsarna: Så ska min elbil låta

Läsarna: Så ska min elbil låta

Elfordon blir en ny bullerkälla i trafiken. De nya EU-reglerna fick fart på Ny Tekniks läsare. 43 kommentarer

Elbilen tvingas bullra mer

Slut på tysta elfordon när EU inför nya ljudkrav. 217 kommentarer

Världens minsta nanodiod
är faktiskt en enda molekyl

Världens minsta nanodiod är faktiskt en enda molekyl

En enda liten molekyl. Det räcker för att skapa en diod som är användbar i elektroniksammanhang. 3 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb314 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tangentbord på bordet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se