Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

Sverige kan lätt ta tillbaka förlorade år och bli en elbilsnation att räkna med. (Illustration: Ingemar Franzén/Ny Teknik).

Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

- En ny våg kommer att skölja över Sverige - en teknikvåg med elbilar, elhybridbilar och laddhybridbilar, skriver professor Harry Frank i ett debattinlägg i Ny Teknik.

Annons
Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

För femton år sedan arbetade Volvo och ABB med elhybridsprojekt men stötte på patrull. Men Harry Frank tror att vi i Sverige kan ta tillbaka förlorade år - om vi vill! (Illustration: Ingemar Franzén/Ny Teknik).

Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

Harry Frank har Vinnovas uppdrag att undersöka vilka förutsättningar som finns för den svenska bilindustrin att tillsammans med svenska underleverantörer bygga upp både kunnande och produktion i Sverige kring tekniken i elbilar i olika skepnader. Foto: Lass Fredriksson.

Här fortsätter Harry Franks debattinlägg:

"Denna teknikvåg kan medföra stora möjligheter för svensk bilindustri, men innehåller samtidigt ett strukturellt problem. Det konjunkturella problemet vi upplever idag kan tyvärr bygga upp en fördämning för vågen.

Det gäller nu istället att skapa förutsättningar för att kunna surfa på denna våg.

Men det är bråttom, för om Sverige ska fortsätta att tillverka personbilar måste vi snabbt kunna ställa om till laddhybridbilar.

Konkurrenternas bilar har redan skapat ett försprång med den nya tekniken i sina bilar.

Vi har gjort det förut!
Vi lyckades för hundra år sedan med att ställa om den svenska produktionen av ånglok till ellok så varför inte även detta teknikskifte?

Jag har av Vinnova fått ett uppdrag att undersöka vilka förutsättningar som finns för den svenska bilindustrin att tillsammans med svenska underleverantörer bygga upp både kunnande och produktion i Sverige kring tekniken i elbilar i olika skepnader.

Finns dessa förutsättningar idag?

Svaret är ja så länge vi har någon monteringsfabrik kvar i landet och om vi kan åstadkomma en kraftsamling kring elbilsproduktion.

Kan vi ta tillbaka förlorade år?
I början av 1990-talet gjordes försök från myndigheters och näringslivets sida, bland annat Volvo-ABB, att få igång en teknik kring eldrivna fordon.

Ambitionen var att bli världsledande inom elhybrider, men projekten har av olika skäl lagts ner.

Kan vi ta tillbaka de förlorade åren?

1. Vi har idag ett världsledande kunnande inom de områden som berörs vid produktion av laddhybrider.

2. Vi är världsledande i att utveckla och tillverka elektriska motorer i alla dess storlekar och miljöer.

3. Vi forskar kring batterier och bränsleceller.

4. Den tidiga satsningen på ellok och kunnandet kring dessa ligger idag hos Bombardier i Västerås.

5. Transmissionssystem med olika slags varianter, som fyrhjulsdrift, kommer idag från bland annat Getrag i Köping med Haldexteknik inbyggd.

Bygg ett antal demo-ex
Transmissionssystemen kan lätt byggas ihop med elmotorer med tillhörande styr- och kontrollutrustning. Vi får inte glömma att det var SKF i Göteborg som byggde upp Volvo.

Vi har hittills haft projekt som drivits av flera parter utan samordning, och med en bilindustri med utländskt ägande och påverkan.

Nu gäller det att ta ett nytt och samlat kraftgrepp med den hittills uppbyggda kompetensen för att bygga ett antal demo-ex på koncept som vi utvecklar i Sverige.

Ge biltillverkarna självförtroendet tillbaka
Ge de svenska fordonstillverkarna en möjlighet att hämta in det försprång som flera konkurrenter har uppnått och sedan köra om dem.

Med ett sådant synsätt kommer vi att stärka svenska underleverantörers konkurrenskraft inom nya affärsområden och infrastruktur för laddhybridbilar.

Regeringen, ställ kravet och ge förutsättningarna för att få fram ett större antal laddhybridbilar tillverkade i Sverige för att använda av såväl myndigheter som näringsliv.

Vi får då möjlighet till att bygga upp en produktion av fordon som inte belastar miljön och som dessutom kunderna vill ha i framtiden. Distributionsnätet för el finns redan, varför man bara behöver komplettera det med laddningsstationer.

Låt oss i framtiden ha el i tankarna!"

Professor Harry Frank
Tidigare forskningschef ABB Sverige, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien.

Av: Ny Teknik Admin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Metoden som gav 
miljoner tvålar

Metoden som gav miljoner tvålar

TEKNIKHISTORIA. Nicolas Leblanc löste ett av sin tids största industriella problem med en process för att tillverka natriumkarbonat. Tidningen Teknikhistoria har porträtterat tvålhjälten. 1 kommentar

Undervattensdrönare Remus 600

Attackubåtar i USA får undervattensdrönare

Amerikanska attackubåtar ska senare i år börja använda undervattensdrönare, som utför uppdrag på egen hand. 36 kommentarer

Här lufttankar de drönaren

Här lufttankar de drönaren

Den första lufttankningen med en obemannad flygfarkost gjordes i veckan.

Litiumbatteri

Varför slocknar litiumbatteriet?

TEKNIKFRÅGAN. Varför dör mitt dyra litiumbatteri före alkalinbatteriet? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 6 kommentarer

Vilken vinflaska är förgiftad?

Veckans gåta: Hitta
det förgiftade vinet

Hur ska kungen hitta flaskan med dödligt gift?

Vattenfall

Riksrevisionen: Vattenfall satsar för lite på forskning

Kritik mot den statliga energijätten på flera punkter i en färsk granskning. 8 kommentarer

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Fler flickor än pojkar hotas på sommarjobbet

FARLIGASTE BRANSCHERNA. De senaste fem somrarna har 917 ungdomar skadats så svårt på arbetet att det har lett till sjukskrivning.

Annons
solceller

Fem största hindren för mer svensk solenergi

Gamla prislistor, fula solceller och höghus som skuggar. Här är hindren för mer solenergi i Sverige. 68 kommentarer

Solcell

Skattesmäll för solceller

Regeringens förslag på energiskatt för solel slår hårt mot många solcellsanläggningar. 168 kommentarer

Tjäna 1,75 kronor mer per kWh på solcellerna

Från 25 till 200 öre per kilowattimme. Så mycket skiljer ersättningen från elbolagen när solcellsägare säljer sin överskottsel. 17 kommentarer

Marie Alpman

Sverige behöver fler som Tobii

KRÖNIKA. Några killar på KTH får en lysande idé. Efter så där 10-15 år har bolaget 600 anställda och noteras på Stockholmsbörsen. 18 kommentarer

Här lagar de datorn – i ugnen

Här lagar de datorn – i ugnen

Har datorn gett upp? Testa att ugnsbaka moderkortet i 200 grader. 30 kommentarer

Vad är bäst för miljön?

Se resultatet
  • Ugnsbaka datorn tillbaka till livet 74%
  • Köpa en ny 26%
Rösta
TAT-grundaren: 
Blackberry ett 
sjunkande skepp

TAT-grundaren: Blackberry ett sjunkande skepp

Hampus Jakobsson kommenterar nedläggningen av Blackberry i Malmö. 9 kommentarer

Blackberry lägger ner i Malmö

Blackberry, före detta TAT i Malmö, lägger ner svenska verksamheten.

Lättare hitta försvunna plan

Kugghjul av plast
lika bra som metall

Bilens kugghjul av metall kan ersättas av kolfiberförstärkt plast.

SENASTE TEKNIKNYTT
Första videon på Youtube

Första videon på Youtube

TEKNIKSVEPET. I den första videon som lades upp på Youtube är huvudpersonerna – elefanter. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Sony

Mobilbolagen lämnar stort tomrum i Skåne

Få tror att Sony finns kvar i Lund om fem år. Axis riskerar samma öde. 3 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

En chans att vara innovativ, Stefan Löfven

LEDARE. I Skåne försvinner ingenjörsjobb när storbolag drar ner på sin verksamhet. 10 kommentarer

”Vi behöver folk, gärna Sonys”

Neo Technology tog in 170 miljoner kronor för att växa snabbare.

Ewa Solutions kopplar upp

Skånebolag är duktiga på prylarnas internet.

Regeringen säger ja till cyberattacker

Försvarsmakten har länge velat få genomföra egna cyberattacker. 15 kommentarer

schweizisk fickkniv

Varför klipper saxen
i fickkniven bäst?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 11 kommentarer

Ericsson Hans Vestberg

Hans Vestberg: Nokias förra strategi var fel

Ericssons vd Hans Vestberg menar att Nokias köp av Alcatel-Lucent är logiskt. 11 kommentarer

Mercedes framtidsbuss - lång och eldriven

Mercedes framtidsbuss - lång och eldriven

Framtidens bussar är eldrivna och långa med plats för närmare 200 passagerare. 5 kommentarer

Flytande bron är som 
en gigantisk cykelkedja

Flytande bron är som en gigantisk cykelkedja

I Norge planeras en ny typ av flytbro som ska bestå av rörliga länkar likt en gigantisk cykelkedja. 16 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb223 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Drönare lufttankar

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se