Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

Sverige kan lätt ta tillbaka förlorade år och bli en elbilsnation att räkna med. (Illustration: Ingemar Franzén/Ny Teknik).

Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

- En ny våg kommer att skölja över Sverige - en teknikvåg med elbilar, elhybridbilar och laddhybridbilar, skriver professor Harry Frank i ett debattinlägg i Ny Teknik.

Annons
Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

För femton år sedan arbetade Volvo och ABB med elhybridsprojekt men stötte på patrull. Men Harry Frank tror att vi i Sverige kan ta tillbaka förlorade år - om vi vill! (Illustration: Ingemar Franzén/Ny Teknik).

Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

Harry Frank har Vinnovas uppdrag att undersöka vilka förutsättningar som finns för den svenska bilindustrin att tillsammans med svenska underleverantörer bygga upp både kunnande och produktion i Sverige kring tekniken i elbilar i olika skepnader. Foto: Lass Fredriksson.

Här fortsätter Harry Franks debattinlägg:

"Denna teknikvåg kan medföra stora möjligheter för svensk bilindustri, men innehåller samtidigt ett strukturellt problem. Det konjunkturella problemet vi upplever idag kan tyvärr bygga upp en fördämning för vågen.

Det gäller nu istället att skapa förutsättningar för att kunna surfa på denna våg.

Men det är bråttom, för om Sverige ska fortsätta att tillverka personbilar måste vi snabbt kunna ställa om till laddhybridbilar.

Konkurrenternas bilar har redan skapat ett försprång med den nya tekniken i sina bilar.

Vi har gjort det förut!
Vi lyckades för hundra år sedan med att ställa om den svenska produktionen av ånglok till ellok så varför inte även detta teknikskifte?

Jag har av Vinnova fått ett uppdrag att undersöka vilka förutsättningar som finns för den svenska bilindustrin att tillsammans med svenska underleverantörer bygga upp både kunnande och produktion i Sverige kring tekniken i elbilar i olika skepnader.

Finns dessa förutsättningar idag?

Svaret är ja så länge vi har någon monteringsfabrik kvar i landet och om vi kan åstadkomma en kraftsamling kring elbilsproduktion.

Kan vi ta tillbaka förlorade år?
I början av 1990-talet gjordes försök från myndigheters och näringslivets sida, bland annat Volvo-ABB, att få igång en teknik kring eldrivna fordon.

Ambitionen var att bli världsledande inom elhybrider, men projekten har av olika skäl lagts ner.

Kan vi ta tillbaka de förlorade åren?

1. Vi har idag ett världsledande kunnande inom de områden som berörs vid produktion av laddhybrider.

2. Vi är världsledande i att utveckla och tillverka elektriska motorer i alla dess storlekar och miljöer.

3. Vi forskar kring batterier och bränsleceller.

4. Den tidiga satsningen på ellok och kunnandet kring dessa ligger idag hos Bombardier i Västerås.

5. Transmissionssystem med olika slags varianter, som fyrhjulsdrift, kommer idag från bland annat Getrag i Köping med Haldexteknik inbyggd.

Bygg ett antal demo-ex
Transmissionssystemen kan lätt byggas ihop med elmotorer med tillhörande styr- och kontrollutrustning. Vi får inte glömma att det var SKF i Göteborg som byggde upp Volvo.

Vi har hittills haft projekt som drivits av flera parter utan samordning, och med en bilindustri med utländskt ägande och påverkan.

Nu gäller det att ta ett nytt och samlat kraftgrepp med den hittills uppbyggda kompetensen för att bygga ett antal demo-ex på koncept som vi utvecklar i Sverige.

Ge biltillverkarna självförtroendet tillbaka
Ge de svenska fordonstillverkarna en möjlighet att hämta in det försprång som flera konkurrenter har uppnått och sedan köra om dem.

Med ett sådant synsätt kommer vi att stärka svenska underleverantörers konkurrenskraft inom nya affärsområden och infrastruktur för laddhybridbilar.

Regeringen, ställ kravet och ge förutsättningarna för att få fram ett större antal laddhybridbilar tillverkade i Sverige för att använda av såväl myndigheter som näringsliv.

Vi får då möjlighet till att bygga upp en produktion av fordon som inte belastar miljön och som dessutom kunderna vill ha i framtiden. Distributionsnätet för el finns redan, varför man bara behöver komplettera det med laddningsstationer.

Låt oss i framtiden ha el i tankarna!"

Professor Harry Frank
Tidigare forskningschef ABB Sverige, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien.

Av: Ny Teknik Admin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Hemligheten bakom
framgångarna avslöjad

Hemligheten bakom framgångarna avslöjad

TEKNIKHISTORIA. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar.

Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 32 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 54 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

Annons

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 19 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 23 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 8 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 27 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 31 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 50 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 47 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 14 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 4

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 63 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 31 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 147 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 6 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb158 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se