Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

Sverige kan lätt ta tillbaka förlorade år och bli en elbilsnation att räkna med. (Illustration: Ingemar Franzén/Ny Teknik).

Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

- En ny våg kommer att skölja över Sverige - en teknikvåg med elbilar, elhybridbilar och laddhybridbilar, skriver professor Harry Frank i ett debattinlägg i Ny Teknik.

Annons
Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

För femton år sedan arbetade Volvo och ABB med elhybridsprojekt men stötte på patrull. Men Harry Frank tror att vi i Sverige kan ta tillbaka förlorade år - om vi vill! (Illustration: Ingemar Franzén/Ny Teknik).

Debatt: Det finns fortfarande hopp om en svensk elbil

Harry Frank har Vinnovas uppdrag att undersöka vilka förutsättningar som finns för den svenska bilindustrin att tillsammans med svenska underleverantörer bygga upp både kunnande och produktion i Sverige kring tekniken i elbilar i olika skepnader. Foto: Lass Fredriksson.

Verktyg

Här fortsätter Harry Franks debattinlägg:

"Denna teknikvåg kan medföra stora möjligheter för svensk bilindustri, men innehåller samtidigt ett strukturellt problem. Det konjunkturella problemet vi upplever idag kan tyvärr bygga upp en fördämning för vågen.

Det gäller nu istället att skapa förutsättningar för att kunna surfa på denna våg.

Men det är bråttom, för om Sverige ska fortsätta att tillverka personbilar måste vi snabbt kunna ställa om till laddhybridbilar.

Konkurrenternas bilar har redan skapat ett försprång med den nya tekniken i sina bilar.

Vi har gjort det förut!
Vi lyckades för hundra år sedan med att ställa om den svenska produktionen av ånglok till ellok så varför inte även detta teknikskifte?

Jag har av Vinnova fått ett uppdrag att undersöka vilka förutsättningar som finns för den svenska bilindustrin att tillsammans med svenska underleverantörer bygga upp både kunnande och produktion i Sverige kring tekniken i elbilar i olika skepnader.

Finns dessa förutsättningar idag?

Svaret är ja så länge vi har någon monteringsfabrik kvar i landet och om vi kan åstadkomma en kraftsamling kring elbilsproduktion.

Kan vi ta tillbaka förlorade år?
I början av 1990-talet gjordes försök från myndigheters och näringslivets sida, bland annat Volvo-ABB, att få igång en teknik kring eldrivna fordon.

Ambitionen var att bli världsledande inom elhybrider, men projekten har av olika skäl lagts ner.

Kan vi ta tillbaka de förlorade åren?

1. Vi har idag ett världsledande kunnande inom de områden som berörs vid produktion av laddhybrider.

2. Vi är världsledande i att utveckla och tillverka elektriska motorer i alla dess storlekar och miljöer.

3. Vi forskar kring batterier och bränsleceller.

4. Den tidiga satsningen på ellok och kunnandet kring dessa ligger idag hos Bombardier i Västerås.

5. Transmissionssystem med olika slags varianter, som fyrhjulsdrift, kommer idag från bland annat Getrag i Köping med Haldexteknik inbyggd.

Bygg ett antal demo-ex
Transmissionssystemen kan lätt byggas ihop med elmotorer med tillhörande styr- och kontrollutrustning. Vi får inte glömma att det var SKF i Göteborg som byggde upp Volvo.

Vi har hittills haft projekt som drivits av flera parter utan samordning, och med en bilindustri med utländskt ägande och påverkan.

Nu gäller det att ta ett nytt och samlat kraftgrepp med den hittills uppbyggda kompetensen för att bygga ett antal demo-ex på koncept som vi utvecklar i Sverige.

Ge biltillverkarna självförtroendet tillbaka
Ge de svenska fordonstillverkarna en möjlighet att hämta in det försprång som flera konkurrenter har uppnått och sedan köra om dem.

Med ett sådant synsätt kommer vi att stärka svenska underleverantörers konkurrenskraft inom nya affärsområden och infrastruktur för laddhybridbilar.

Regeringen, ställ kravet och ge förutsättningarna för att få fram ett större antal laddhybridbilar tillverkade i Sverige för att använda av såväl myndigheter som näringsliv.

Vi får då möjlighet till att bygga upp en produktion av fordon som inte belastar miljön och som dessutom kunderna vill ha i framtiden. Distributionsnätet för el finns redan, varför man bara behöver komplettera det med laddningsstationer.

Låt oss i framtiden ha el i tankarna!"

Professor Harry Frank
Tidigare forskningschef ABB Sverige, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien.

Av: Ny Teknik Admin
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan

Foto: Micro Systemation

Digitala beviskrav gynnar teknikbolag

Domstolarnas ökade krav på teknisk bevisning är bränsle för kommersiella it-forensiker. För teknikbolagen innebär det ökad efterfrågan. 3 kommentarer

”Utbyggnad av förnybar 
energi måste skaka om”

”Utbyggnad av förnybar energi måste skaka om”

DEBATT. En revolution pågår i vårt energisystem. En kraftig expansion av förnybar energi ska skapa konvulsioner, skriver professorn i industriell utveckling, Staffan Laestadius. 89 kommentarer

Naturgasen flyter allt mer

Naturgasen flyter allt mer

Landets andra terminal för flytande naturgas öppnar i Lysekil. Ute i Europa ses LNG som alternativ till Putins gas. 60 kommentarer

Så ska Teslan bli billigare

Så ska Teslan bli billigare

BILDSPEL. Nästa generation Tesla ska inte kosta mer än 220 000 kronor. ”Alla ska ha råd”. Ny Teknik har som första svenska tidning besökt bilfabriken i USA. 28 kommentarer

Bristen på laddstationer bromsar elbilen i Sverige

Bristen på laddstationer bromsar elbilen i Sverige

Norge bygger hundratals snabbladdare för att elbilsförare ska slippa oron för att bli stående med tomt batteri. Estland likaså. I Sverige finns endast 32 platser med snabbladdare. 202 kommentarer

Vår elbilsturné testar laddningen i praktiken

Vår elbilsturné testar laddningen i praktiken

Hur lång tid tar det att köra elbil mellan landets två största städer? Är det ens möjligt? Ny Teknik testar. 50 kommentarer

Här slår Tesla rekord

Tesla S är mest sålda bil i Norge under första kvartalet. 168 kommentarer

Gripens krokiga väg mot succé

Gripens krokiga väg mot succé

(TEKNIKHISTORIA) 1988 flög JAS 39 Gripen över Linköping. Det gick att se planet på två sätt. Antingen var det en dyr fåfänga som harvats fram genom förseningar och skandaler i tre decennier. Eller så var det ett smart, teknikledande stridsflygplan som konstruerades på bara några få år och gav Sverige en militär resurs i världsklass. Båda beskrivningarna stämde. 24 kommentarer

Annons

Ny lag mot plastpåsar

Den frikostiga användningen av plastpåsar ska minska i Europa. 80 procent ska ha försvunnit om fem år. 54 kommentarer

TEKNIKSVEPET

Ny måne hittad runt Saturnus

München pekas ut som Europas it-nav och rymdfarkosten Cassini kan ha hittat en ny måne. Här är några av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Bomba i google

Här letar miniubåten efter försvunna MH370

Miniubåten Bluefin 21 bygger upp en 3d-karta av havsbottnen med hjälp av reflekterade ljudpulser.

Därför gav Thyssen 
Krupp upp Kockums

Därför gav Thyssen Krupp upp Kockums

Därför gav Thyssen 
Krupp upp Kockums

ANALYS. Gång på gång blev Saabs delegation avspisad när man uppvaktade tyskarna. Sen hände något. 38 kommentarer

Saab köper Kockums

Icke bindande avsiktsförklaring undertecknad. 35

Motorer hämtade på Kockums

Topphemlig försvarsutrustning togs av FMV. 69

Skjuter fortkörare med ljudkanon

Ett ljudligt skott ska få fortkörare vid vägarbeten i Missouri att sänka farten. 11 kommentarer

Orolig anställd.

Kan chefen säga upp halva min anställning?

Experten på arbetsrätt svarar orolig anställd.

DEBATT
”Förnybart gör Europa oberoende av rysk gas”

”Förnybart gör Europa oberoende av rysk gas”

DEBATT. Krisen i Ukraina blottar EUs ohållbara beroende av rysk energi. Men med 100 % förnybar energi kan vi få ett oberoende energisystem och samtidigt öppna för export av smart teknik, skriver miljöpartisterna Isabella Lövin och Peter Eriksson. 126 kommentarer

Ukraina köper tysk gas

Tyskland börjar leverera. 46

Ukraina slutar köpa rysk gas

Priset höjdes med 80 procent. 20

Vinnova ska ansvara för företagsinkubation

Beslutet fattades av regeringen på onsdagen. 6 kommentarer

Skadestånd för kärnkraftsstopp i sikte

Tyska energibolag har nu kommit ett steg närmare att få skadestånd för stängningen av kärnkraftverken 2011. 7 kommentarer

Bevisat: Tetrakvarkar finns

Bevisat: Tetrakvarkar finns

Deras existens har betraktats som hypotetiskt möjliga, men knappas troliga. 5 kommentarer

”Löfvén satsar på 
att lösa fel problem”

”Löfvén satsar på att lösa fel problem”

REPLIK. Statens riskkapital kan bara ge försumbara effekter på innovationskraften, enligt Christian Sandström på Ratio. 15 kommentarer

Knepen som gör elcykeln vädertålig
Knepen som gör elcykeln vädertålig

Knepen som gör elcykeln vädertålig

UNDER SKALET Allt fler svenskar köper elcyklar för att klara pendlingen till jobbet utan att bli alltför svettiga. Ny Teknik bänder upp en för att kolla vad som finns under kåporna. 34 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it och telekom. Här hittar du hela digitala arkivet.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb185 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Under skalet: Elcykel

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se