Populärteknik

Se Leicas dundertabbe

När Leica gör reklam använder de en bild från konkurrentens kamera.

Publicerad

Fotografen Peter Charlesworth blev lite misstänksamma när han besökta Leicas webb där företaget gör reklam för sin nya kamera Leica Sofort. I en av bilderna kikar en man ut från en bil. I hans spegelglasögon reflekteras kameran som tagit bilden och Peter Charlesworth anade att det inte var en Leica. Men bilden på sajten har bara en storlek på 480 x 320 pixlar så det gick inte att göra någon användbar förstoring för detaljgranskning och bilden saknar även metadata.

Men efter en webbsökning hittade Peter Charlesworth den bild som förmodligen är originalet till Leicas reklamfoto, berättar han i en video på Youtube. Han laddade ner bilden med storleken 1 463 x 1 155 pixlar och zoomade in glasögonen. Då såg han att den reflekterade kameran förmodligen inte kom från Leica. Och mycket riktigt. Fotografiet är försett med inbäddad metadata och när den granskas i exempelvis Photoshop kan man tydligt läsa att bilden är fotograferad med en Canon EOS 7D.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här