Här rullar självkörande lastbilen ut i trafik

2015-05-06 10:07 Håkan Abrahamson  

Två långtradare av märket Freightliner registrerades på tisdagen som "självkörande" och rullar nu ut på landsvägarna i USA.

En speciell registreringsskylt utfärdad i delstaten Nevada talar om att det rör sig om ett självkörande fordon. Dock inte ett förarlöst, lagen kräver fortfarande att en förare finns till hands att ta över från automatiken om det skulle behövas.

Men tekniken bakom den självkörande lastbilen har testats under 16000 km vid Daimlers testbana i tyska Papenburg. Daimlerägda Freightliner delar denna teknik med Mercedes Future Truck som förra året körde själv på motorvägen A14 nära Magdeburg.

Men när Freightliner Inspiration nu börjar rulla på Highway 15 har de två premiärbilarna fått unika registreringsskyltar för självkörande fordon.

Så snart föraren kommit ut på landsvägen kopplas systemet Highway Pilot in. Systemet gör dock inga omkörningar, och kör heller inte av eller på landsvägen. I händelse av vägarbete eller mycket dåligt väder får den mänskliga föraren tar över ratten.

Highway Pilot är uppbyggt av flera system. En radarenhet i stötfångaren har en sensor för räckvidden 250 meter och vinkeln 18 grader, och en för räckvidden 70 meter och vinkeln 130 grader. Dessutom finns på instrumentbrädan innanför vindrutan en stereokamera som registrerar vägmarkeringar på ett avstånd upp till 100 meter och kommunicerar med Highway Pilots kontroll av styrningen.

Systemet för automatisk hastighetskontroll är detsamma som redan används som standard i Daimlers bilar, och kameran som används för att att hålla fordonet i rätt fil har använts sedan 2008.

Vid nattkörning lyser lampor runt grillen i en blåaktig ton när bilen kör själv, men skiftar till vitt och gult när föraren tar över.

70 procent av alla godstransporter i USA görs med lastbil. 9,7 miljarder ton fraktas på detta vis per år. I hälften av alla USAs delstater är lastbilschaufför det vanligaste yrket.

Studier som Daimler låtit göra tillsammans med Frost & Sullivan visar att självkörande bilar minskar bränsleförbrukningen med 5 procent, samt att underhållskostnaderna minskar eftersom automatiken kör bilarna mindre ryckigt.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt