Övriga nyheter

Färgföretagets marknadsföring stoppat i domstol

Marknadsföringen av färgen som Thermogaia säljer har ifråga­satts både i Sverige och Tyskland. I slutet av 1990-talet förbjöd en tysk domstol återförsäljaren att använda sig av vissa påståenden i sin reklam.

Publicerad

Den tyska återförsäljaren av färgen stämdes på 1990-talet av bransch­föreningen för leverantörer av fasadsystem, WDVS. Den regionala domstolen i Wiesbaden förbjöd i två olika domar 1998 och 1999 företaget att använda sig av flera olika påståenden i marknadsföringen.

Bland annat fick företaget inte hävda att färgen kunde ge energibesparingar som motsvarar isolering med 60 millimeter poly­styren eller 120 millimeter glasull.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här