Krönikor

På jakt efter filterbubblan

Ada Fredelius Foto: Jörgen Appelgren

KRÖNIKA. Jag öppnade Facebook på datorn. Den första bilden jag möttes av var en tapir. Den andra också, konstaterar Ada Fredelius.

Publicerad

När den tredje posten var en länk till en artikel om en tapirunge som fötts i fångenskap anade jag oråd och kikade upp mot profilbilden i hörnet på sidan. Förklaringen till det udda innehållet var att en till mig närstående person glömt att logga ut från sitt Facebook-konto och från gruppen ”Vi som älskar tapirer”.

Veckan efter det amerikanska presidentvalet slog Google-sökningarna på begreppet ”filterbubbla” rekord. Medier, i både Sverige och USA, beskrev fenomenet som att personer bara tar del av nyheter som bekräftar deras egna åsikter. Ett fenomen som möjliggjorts av att sociala medier och sökmotorer lyfter fram innehåll som användarna förväntas gilla. I filterbubblan behöver man aldrig stöta på en avvikande åsikt eller obekväma fakta. När jag funderar över begreppet dyker tapirgruppen upp i mitt huvud. Här fanns en helt avvikande världsbild, som jag aldrig kommit i kontakt med om jag loggat in som mig själv.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här