Premium

Här är teknikfelen som fick Titanic att gå under

106 år har gått sedan Atlantångaren gick till botten och över 1.500 personer omkom.

Publicerad

När isberget upptäcktes, cirka klockan 23.40 på natten den 14 april 1912, gavs omedelbart order om full fart back i maskin, samtidigt som rorsmannen lade om rodret för att gira babord. Men vid backgång roterade enbart fartygets sidopropellrar, den mittersta turbindrivna propellern stod stilla.

Därför hann Titanic inte få ned farten, samtidigt som den stillastående mittpropellern gjorde att det knappt fanns någon vattenström över roderytorna som kunde ge girverkan. Därmed misslyckades både inbromsningen och undanmanövern. 37 sekunder senare slog Titanic i isbergets utskjutande del med en fart av 21 knop.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här