Premium

Gaffeltrucken – det stora småländska lyftet

Från sågverk och brädgårdar spred den sig över världen, och blev ett oumbärligt redskap i industrin och transportbranschen. Smedjor och verkstäder i Småland hade stor betydelse för gaffeltruckens utveckling.

När freden och tillväxten kom efter andra världskrigets slut, växte efterfrågan på sågade trävaror enormt både i Sverige och andra länder. Och de gamla arbetsmetoderna på sågverk och brädgårdar, där virke forslades på hand- eller hästdragna rälsvagnar och staplades manuellt i höga travar eller ”stabbar”, kunde inte längre hålla jämna steg med försäljningen.

Men under kriget hade utvecklingen av lastmaskiner gått i rasande fart, framför allt i USA, då den militära logistiken krävt snabb och rationell hantering av enorma mängder krigsmateriel i hamnarna. Efter kriget hade motordrivna truckar med lyftgafflar börjat sprida sig till träindustrin i både USA och Kanada.

Snart började svenska sågverk köpa in amerikanska truckar av märken som Ross, Clark och Hyster, som tagit sitt namn efter engelsktalande sågverksarbetares traditionella utrop ”Hoist her!” när ett virkeslass var redo att lyftas.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera