Premium

Firar 30 år – så krympte X2000 Sverige

Under tre timmar från dörr till dörr mellan Stockholm och Göteborg. Det var målsättningen för att kunna konkurrera med inrikesflyget med det som inledningsvis benämndes som projekt S200. 30 år senare har ”snabbtåg 200 km/h” kört totalt 36 miljoner mil.

Nej, det är inte ekonomiskt försvarbart att bygga ny järnväg för tåg med en högre hastighet än 130 kilometer i timmen. Slutsatserna från den statliga utredningen som genomfördes 1969 kunde ha blivit en effektiv bromskloss för planen om svenska snabbtåg. I stället började ett intensivt utvecklingsarbete för att ta fram tåget som kunde gå i hög hastighet på befintliga banor.

– Tågen som fanns då hade en toppfart på 130 kilometer i timmen, med lok och vagnar kunde man åka mellan Stockholm och Göteborg på ungefär fyra timmar. Det gällde att öka hastigheten, säger Björn Fura, som både har mångårig vana inom tekniskt driftsstöd för X2000 och som lokförare.

– Det gjorde man dels genom att rusta upp banan, bland annat att sträcka kontaktledningen hårdare genom att öka dragspänningen och att utveckla signalsystemen för att passa för snabbare tåg. Dels genom att satsa på en helt ny typ av tåg.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera