Grafik

Populär genväg tog decennier att bygga

Grafik: Jonas Askergren
Grafik: Jonas Askergren

GRAFIK. Den 15 augusti 1914 öppnades Panamakanalen, resultatet av en av historiens största och svåraste ingenjörsbedrifter. 2016 byggdes kanalen ut för att kunna ta ännu större fartyg.

Publicerad

Den 15 augusti 1914 öppnades Panamakanalen, resultatet av en av historiens största och svåraste ingenjörsbedrifter. Det tog över tre decennier att bygga den 77,1 kilometer långa förbindelsen mellan Atlanten till Stilla havet.

Ferdinand de Lesseps, ingenjören bakom Suezkanalen, började gräva 1881. 1904 hade satsningen gått i konkurs och USA betalade 40 miljoner dollar för att ta över projektet.

Projektet blev bara möjligt genom användning av supermodern utrustning som järnväg och ånggrävmaskiner. Ändå omkom allt som allt fler än 27 000 arbetare.

Läs mer:

26 juni 2016 invigdes den nya större Panamakanalen vilket gör det nu möjligt för containerfartyg lastade med 13 000 TEU, containerekvivalenter, att passera de nya slussarna. Den gamla Panamakanalen tillät endast fartyg med max 5000 TEU. Postpanamax kallas den nya fartygstyp som kan passera, och dit kommer även fartyget lastade med flytande naturgas, LNG, att räknas.

Den här grafiken publicerades i Teknikhistoria nummer 6, 2013, och har nu uppdaterats. Prenumerera på Teknikhistoria här!