Premium

Mjukisen blev tuff – Harley-davidsons krokiga väg framåt

Strax efter sekelskiftet 1900 gick två unga män in i ett skjul för att sätta motor på en cykel, mest för att underlätta sina gemensamma fisketurer. Där och då föddes Harley-Davidson. Men 500 stulna dollar kunde ha stoppat framgångssagan redan innan den började.

Barndomsvännerna William Harley och Arthur Davidson älskade att åka ut och fiska på landsbygden runt hemstaden Milwaukee, Wisconsin. Men att cykla längs de gropiga landsvägarna var ansträngande och tidsödande, vilket fick dem att fundera: Tänk om man kunde avskaffa det tröttsamma trampandet?

Cyklar med mer eller mindre improviserade motorer hade utvecklats i Europa under 1800-talets senare decennier, och 1897 hade den första regelrätta motorcykeln lanserats av tyska Hildebrand & Wolfmüller. Men William Harley, som börjat arbeta i en cykelfabrik redan som femtonåring, hade flera idéer till förbättringar av konstruktionen.

De båda männen, som båda var i tjugoårsåldern, började tillbringa all sin lediga tid i familjen Davidsons 15 kvadratmeter stora uthus där de arbetade på sin första motor bicycle. Den stod klar sommaren 1903, och fick namnet Harley-Davidson Model 0.


Prenumerera på Teknikhistoria
– 6 månader för 399 kr!


Få tillgång till allt låst innehåll på hemsidan, tidningen direkt hem i brevlådan, samt e-tidningen med tillgång till 5 års utgåvor av Teknikhistoria.


Djupdyk i vår Teknikhistoria, med särskilt fokus på Sverige och svenska innovatörer!


Börja läs i dag →

Se andra erbjudanden: teknikhistoria/prenumerera