HMS Furious ett av de första hangarfartygen

Grafik: Jonas Askergren Fakta: Niklas Dahlin

GRAFIK. 1917 gjordes den första landningen på ett fartyg i rörelse och 1926 den första mörkerlandningen på ett hangarfartyg.

HMS Furious, ett av de första hangarfartygen, hade ett långt och brokigt liv. Det beställdes till den brittiska flottan som ett lätt bestyckat och lätt bepansrat krigsfartyg.

Medan arbetet på varvet var i full gång ändrades planerna, och hon byggdes om till ett hangarfartyg. Det främre kanontornet ersattes med ett flygdäck och hangar för tio plan. Några månader efter sjösättningen 1917 ersattes även kanontornet akterut med ett flygdäck och hangar.

Under första världskriget patrullerade hon bland annat mot zeppelinare och skickade plan på en räd mot ett flygfält. Mellan 1921 och 1925 byggdes HMS Furious om igen och fick ett sammanhängande flygdäck som täckte två tredjedelar av fartygets längd, plus ett kortare däck endast för starter. Överbyggnaden flyttades ur vägen till styrbords sida.

Det liknade nu ett modernt hangarfartyg. Under det andra världskriget deltog hon bland annat i räder mot slagskeppet Tirpitz utanför Norge, men blev omodern och användes som ”flygplansfärja”. Hon såldes som skrot 1948. På hennes däck gjordes 1917 den första landningen på ett fartyg i rörelse och 1926 den första mörkerlandningen på ett hangarfartyg

 

Det här är en artikel från tidingen Teknikhistoria nummer 9, 2014 . Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Jonas Askergren

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL