FARKOST

Räddningsbåt blir elektrisk – med hjälp av bärplan

Den 6 meter långa demonstratorn. Nu byggs den 9 meter långa varianten.

En räddningsbåt som ska kunna köra 15 sjömil i 35 knop – utan utsläpp. Det svenska projektet har gjort teknikvalen som behövs – nu byggs den fullskaliga 9 meter långa båten.

Sjöräddningssällskapet har 74 räddningsstationer runt om i Sverige, med drygt 270 båtar, svävare och vattenskotrar som står redo att rycka ut till nödställda sjöfarare. Diesel och bensin är det helt dominerande bränslet. 

Ett svenskt projekt har försökt att ta reda på hur åtminstone vissa av båtarna skulle kunna minska de skadliga utsläppen från avgasröret drastiskt. Projektet heter Elinn, Electric Innovation for emission free sea rescue boats, och består av en lång rad aktörer. Bland annat Rise-ägda marinforskningsinstitutet SSPA Maritime Center, KTH och elmotortillverkaren Zparq. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här