Sprickorna i Saabskölden har blivit djupare.
Både hopp och förtvivlan i Saabaffären
Av: Lars Anders Karlberg
Publicerad
25 november 2009 08:30
52 kommentarer
Senaste av Martin 8 december 2009 15:14
GM-chefen Fritz Henderson togs på sängen av beskedet att Koenigsegg drar sig ur Saabaffären - och blev mäkta sur. I Trollhättan lever dock hoppet om en räddande ängel men förre Volvochefen gör tummen ned. Läs här kvällens och morgonens kommentarer.
- Många saker pekade åt rätt håll men tidsramarna blev för svåröverskådliga.
Christian von Koenigsegg.
We're obviously very disappointed with the decision to pull out of the Saab purchase.
GM:s vd och koncernchef Fritz Henderson.
- Alla är besvikna att vi inte kommit i mål. Vi har jobbat länge med det här.
Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile.
- Det här är inget nedläggningsbesked. Det är en förhandling som avslutats. Jag tror inte att Saab kommer att läggas ned.
Trollhättans kommunalråd Gert Inge Andersson i SR Ekot.
- Vi har inte räknat ut Saab än. Vi fortsätter diskussionen med GM och ser vilka steg de nu tar.
Statssekreterare Jöran Hägglund.
- Jag tror att kinesiska Geely går in och köper Saab – eller både Saab och Volvo. I dag är prislappen på Saab så liten. Geely ser att det finns ett väldigt starkt industriellt kluster här.
Bilanalytikern Mats Carlsson i SR Ekot.
Vi ger ingen intervju, gör vi det blir vi av med jobbet
Pressanvarige på Beijing Automotive, det kinesiska företag som är med i Koenigsegg-konsortiet, till SR Ekot.
- Saab har funnits i 60 år. Av de åren har Saab gett vinst två år. Går det inte så går det inte. Beslut ska inte baseras på sentimentalitet. Saab är inte värt att räddas kvar.
Förre Volvochefen Pehr G Gyllenhammar intervjuad i tidningen Fokus den 21 augusti.
- Man undrar vad Koenigsegg egentligen ville med allt. Om det bara var en lek, ett spel, en chans att sola sig i glansen, få vara berömd i 15 minuter (lite drygt).
Motorjournalisten Håkan Matson i dagens DI.
Fakta Saabs historia
Vagn 001 eller Ursaaben utställd på Saabmuséet i Trollhättan.
1937. Svenska Aeroplan Aktiebolaget, det vill säga företaget Saab, grundades som flygplanstillverkare 1937 som ett samarbete mellan NOHAB i Trollhättan och ASJ i Linköping.
1947. Vagn 001 även kallad Ursaaben presenterades för första gången i en personalmatsal i Linköping. Projektledare var Gunnar Ljungström. Sixten Sason stod för designen.
1949. I december startar seriproduktionen av Saab 92. Bilen hade framhjulsdrift, vilket var ovanligt vid den här tiden. Den var enkel, med en tvåcylindrig tvåtaktsmotor (764 cm³), och treväxlad växellåda. Motorn var tvärställd, med växellådan intill, något som på denna tid var ovanligt men som idag är något av en branschstandard. Den var försedd med ett frihjul, eftersom en tvåtaktsmotor som smörjs via oljeblandad bensin inte tål motorbromsning.
1956. Saab 93 med trecylindrig tvåtaktsmotor (748 cm³) lanseras.
1960. Saab 96 presenteras.
1964. Motorkonstruktören Per Gillband lockas över från Volvo för att byta motor i Saab till en fyrtaktsmotor. Valet av motor föll på en V4 på 1,5 liter från Ford i Köln.
1967. Tillverkningen av Saab V4 börjar och pågår till 1980.
1967. Saab 99 presenteras och blir Saabs nya huvudmodell.
1969. Saab blir en del av det börsnoterade bolaget Saab-Scania.
1972. Saab introducerar en ny 2-litersmotor i Saab 99, tillverkad i Södertälje.
1977. Saabs första turbo sätts i produktion – Saab 99 Turbo.
1990. Saab-Scania splittras och en majoritet av aktierna i Saabs personbilsdivision säljs till amerikanska General Motors och företaget ombildas till Saab Automobile AB.
2000. General Motors tar över hela Saab Automobile.
2009. GM meddelar i februari att man vill sälja hela företaget. Många företag och konsortier anmäler intresse, men till slut väljer GM ut konsoritiet Koenigsegg Group.
Källa: Wikipedia. Läs ännu mer detaljerad Saabhistoria här.
Ny Teknik Jobb
Nyheter/Fordon
- Missa inte årets seminarium! För Dig som vill veta mer om Industriell Datakommunikation, välkommen att anmäla dig till vårt kostnadsfria halvdagsseminarium.
- Mitec Instrument.Vi levererar kompletta lösningar inom dataloggning och fjärrmätning.
- Kostar ditt system för mycket?Ta då kontroll över kostnaderna igen. Läs Aberdeen Groups rapport som rankar affärssystemen.
- Flexmetall - en flexibel sträckmetallSträckmetall med variabel maska ifrån Häfla Bruk öppnar nya möjligheter beträffande design och funktion.
- Korrosionsfria växelmotorerHyCLEAN växelmotorer med enastående korrosionsbeständighet och tålighet mot kemisk/mekanisk påverkan
- Ny kombikylare MMC från KTR.En kombinerad kylare för olja, vatten och luft i samma enhet. Kombikylaren har sitt användningsområde särskilt i applikationer för mobil hydraulik.
- Gratis handbok i termografi !Boken tar upp det viktigaste vid värmefotografering. Teori - praktisk användning - tips m.m. >>
- Meister flödesprodukter hos Kübler Svenska AB.Nu kan vi erbjuda ett komplett program flödesvakter, flödesmätare och flödesindikatorer från Meister Stömungstechnik gmbh.
- Skador på ditt gods?Här finns tekniken som hjälper dig att lösa problemet>>
- Skapa och utforska en komplett produkt digitalt. Autodesk ®Inventor® kan hjälpa dig att skapa och utforska en komplett produkt redan innan något tillverkats.
- Annonsera »
- Se alla annonser »
- Läs mätteknik! Med utbildning i mätteknik får företaget jämnare kvalitet, bättre lönsamhet och nöjdare kunder.
- ADVETA TeknikutbildningarEl, elektronik, behörighet, BB2,BB1, AB, automation mm, Stockholm, Göteborg, Malmö Distans/lärarledd
- Projektledaren i den agila processen. Seminarieserie i 5 delar - Start 29 mars.Behövs förarbete i agila projekt? Kommunicera lättrörliga krav. Kvalitet genom Lean - en projektledares perspektiv, Projektet är slut. Dags att hämta hem effekten, Agila projekt behöver också projektledas - fast på ett annat sätt.
- Utbilda dig inom LEAN Production!Kursen lär ut vad Lean innebär och vilka krav detta ställer på styrning och ledning av verksamheten.
- CAD Utbildning.Kurser i AutoCAD, Inventor, 3ds Max och SolidWorks till förmånliga priser.
- Tekniska högskolan vid Linköpings universitet !Ny utbildning! Civilingenjör i medicinsk teknik.
- NYTT OM BIOGASENS KLIMATNYTTA.Biogas från avfall ger 95% lägre utsläpp av växthusgas jämfört med bensin, visar forskning från LTH.
- Skog och träingenjörer får bra jobb !Utbildningen är unik i Sverige just nu med distansmöjligheter och bredden i utbildningen från skog till färdig produkt.
- Lean Produktutveckling 7,5 hpNya kursstarter i vår på Chalmers Industrihögskola. Klicka här för mer information.
- Lär solenergiteknik!Ettårigt magisterprogram i solel, solvärme/pellets m.m. erbjuds av Högskolan Dalarna.
- BiTA – ledande inom ITIL/ITSM/CobiT/MOF/ISO 20000Vi erbjuder kunskaps och kompetensutveckling som verkligen ger nytta och värde för deltagarna.
- Utveckla nya produkter !Mekatronik suddar ut gränsen mellan maskin data och elektronik och skapar helt nya produkter.
- Kundorientera på riktigt !Certifierad process- & verksamhetsutvecklare. Verksamhetsutveckling styrd av kundernas behov. Ny utbildning!
- Annonsera »









Kommentarer
Senaste inlagd av Martin 8 december 2009 15:14 Sortera: Senaste överst
Nya 95
Att försöka med 95or till 2010 är ingen bra ide. Det duger inte med bara skryt. Nu Nu är SAAB SLUT FÖRGOTT
Svar till HAHAHAHAHA
*snyfft*
SvaraSvar till HAHAHAHAHA
FU pessimister!
SvaraFU GM!
FU alla olyckskorpar!
FU Sverige som är fyllt av gnällspikar som tror att allt blir bättre mha USA!
FU!
Hela sanningen presenteras aldrig i media!
Det finns ingen anledning att tro att allt som redovisats i media ger den korrekta bilden. Snarare har väldigt viktiga och vitala bitar utelämnats. Vad det kan vara kan man bara spekulera i. Men hade GM velat att köpet skulle gå igenom, hade Koenigsegg idag stått som ägare.
Är GM giriga? En i raden av stora bolag i så fall... Klart att dom som säljare ville få ut varje dollar som går att få ut. Men till vilket pris då!?
Nej. GM är inte giriga! Inte alls. Eller... Ja... typ...
Jag tror och hoppas på Christian och hans kompisar!! Fler hängivna entreprenörer är vad Sverige behöver!! Eller så blir vi ett innovations u-land... Vilket verkar gå tämligen fort.
Svar till Krabban...!!
GM giriga?
SvaraVarför de skulle neka Koenigsegg köpet är ifall de känner att Koenigsegg inte kan driva företaget och därmed inte får möjlighet att betala av SAABs skulder till GM.
Det är inte girigt att försöka få sina skulder återbetalda. Det är nämligen så en ekonomi ska skötas.
Jag blir mörkrädd av hur naiva vissa är. Det handlar tydligen för många om att bara låna och det tänks inte en sekund på att det också ska betalas tillbaka. Istället anser man att långivaren är girig när han vill få tillbaka sina pengar.
Svar till Krabban...!!
"Det finns ingen anledning att tro att allt som redovisats i media ger den korrekta bilden."
SvaraDetta är en sund princip - men "sund" och "princip" din fras är bara om du menar och använder i varje fall, inte bara då du har bestämt åt vilket håll miljarderna skall flyga...
Svar till Krabban...!!
Koenigsegg, ett tungt skuldsatt litet företag, ville genomföra affären med andras pengar... delvis med SAABs pengar som SAAB ju inte har men kunde kanske få av andra... nu skyller de på alla (sv. staten, EU, GM) som inte gav dem pengarna...
Svaramen sanningen är att de ytterligare skämde SAAB med sin beröring och sin spekulation...
Svar till Krabban...!!
Svar till Andre och Mich
SvaraUrsäkta mig om jag uttrycker mig dåligt. Jag kan ingenting, för utom det som alla andra kan läsa i media. Men jag vet att SAAB har dålig kvalitet, att GM satsat miljarder, att affären i Tyskland inte heller blev av.
Alltså. Antingen vill man ju köpa/sälja eller också inte. Man kan ju inte "nästan vilja" komma till ett avslut... Då blir det ju inget avslut.
Men som sagt: Hela sanningen presenteras inte genom media. Det vet jag garanterat! :-)
Svar till Krabban...!!
Du vet att Saab har dålig kvalitet?
Svarahttp://www.automotorsport.se/news/19646/saab-har-b%C3%A4st-kvalitet-i-gm/
Svar till Mindre sånt
Det skulle visst vara:
Svarahttp://www.automotorsport.se/news/19646/saab-har-bäst-kvalitet-i-gm/
Svar till Krabban...!!
SAAB:s fall blev att de har lyckats... lyckats med en enda sak: motstå GM:s krav på lönsamhet och lyckats mjölka GM... mnen sånt går ju inte i all evighet... och vi är där nu... vid SLUTET...!
SvaraSvar till Andre
Jag kan hålla med dig om att det är löjligt att skylla på girighet, självklart vill GM tjäna på det, om de inte gör det så lägger de hellre ned, vanligt sunt affärstänk.
SvaraDessutom får de lägga till en konkurrent, det kräver lite till i förtjänst för att de ens ska fundera på det. Å andra sidan så hade de kunnat bli av med en del dyra avtal med t.ex. återförsäljare, det är värt en del.
Alla, tänk som så här, hur hade ni gjort om ni styrt GM?
Jag förstår att de ville behålla Opel. (och Ford behåller nog Volvo), men SAAB? De lade ner flera andra gamla märken så varför behålla SAAB? Jag var förvånad när de köpte dem. Jag tyckte försäljningen av Vovlo till Ford var ett misstag men SAAB kunde jag för lite om då och nu.
Ingen av oss är nog tillräckligt insatta.
Svar till MI
Jag funderade lite till, kan vara några glas vin som gjorde det så om det är alltför mycket feltänk, var snälla.
SvaraDet kan vara så här. Betänk att jag inte har någon insiderkunskap alls.
GM hade stora problem, det vet vi, de ångrade sig på Opel. De kanske vill ha kvar SAAB ett tag till.
Varför?
1. Två nya modeller är färdigutvecklade, enligt rykten jag hörde gick SAAB med vinst några år när nya 9-3 kom, vet ej bara rykten då.
Men största kostnadsposterna är redan tagna, räknar man bort det fins det stor vinstpotential i några år (9-5., 9-4X). Verktygen m.m finns ju tydligen redan.
2 En kostnadspost som ligger ganska orimligt högt för ett bolag i SAABs storlek är utveckling och ingenjörer. Men det kan de dra nytta av överallt i GM, enda anledningen tills att de köpte dem och har behållt dem tror jag.
3. Det finns tydligen ett sug efter SAAB i USA.
4. DE såg K-eggs affärsplan och tyckte den var bra men vill köra den själva. En poäng verkar vara att tillverka lite mindre än vad som efterfrågas, det skulle nog ha fungerat hos K-egg men jag är lite skeptisk om GM gör det.
ja ja, allkoholinfluerade tankar.
Stolle
Sluta lyssna på Håkan Mattsson! Detta misslyckande till människa och journalist!!!
För övrigt håller jag med Krabban
Klart Henderson blev sur
Nu sitter GM med Svarte Petter igen: Miljösaneringen av SAABs industritomt
Ett tappert försök av Koenigsegg...
De är värda en eloge för att i alla fall ha försökt. Hellre lyssna på den sträng som brast än aldrig spänna bågen!
Synd med tanke på Cargines motorteknologi, ventilteknik bl a, vilken har beskrivits
som ett vapen för SAAB att ta marknadsandelar.
Skadeglädje är den enda sanna glädjen!
Skadeglädje är den enda sanna glädjen! Iaf om man ska tro många av invånarna i det här landet. Av någon outgrundlig anledning så är det inte fint att lyckas och tjäna stålar i det här landet. Om grannen skaffar en en ny bil glor man avundsjukt. Och när någon misslyckas känns ens egna misslyckande lite mindre för stunden.
Varför är det så här? Osunda vänstervridna ideal? Jag är nog tillräckligt ung för att ha undgått att bli bitter som många andra i det här landet tycks vara. Hur förklarar ni annars att ni gläds åt en nyhet som denna? Det är för mig ett stort mysterium!
Läs Ayn Rands "Urkällan" och/eller "Och världen skälvde" så får ni kanske lite nya perspektiv i livet.
Svar till Mackie
Snarare osunda högervridna ideal, det är i allafall de som skriker högst av glädje när någon misslyckas, gnäller mest när det satsas etc. Hade alla varit sådana så hade vi inte ens kunnat tala än, nytt är jobbigt och måste motarbetas.
SvaraInte för att vänstern är så bra, men äras de som äras bör, alltså högerkrafterna. Ska man bygga något stort och satsa så har höger/vänster mindre betydelse.
Svar till Frans
Nej, det är helt klart "osunda vänsterideal".
SvaraHögerpolitik säger att man får leva på det man tjänar medan vänsterpolitik förespråkar att man ska leva på det någon annan tjänar.
Svar till Andre
Eller så är högerpolitik att man ska leva av vad en massa andra tjänar in åt en.
SvaraSvar till Andre
Nej, högerpolitik är att några få ska leva på vad de andra gör, har inget att göra med nyttan eller något, men det har inte vänster heller. Semantik mest.
SvaraHöger vill också bromsa utveckling och behålla gamla strukturer, helst skulle de nog vilja ha feodalsamhället tillbaka. Helst skall pöbeln stå där med mössa i handen.
Men att möjliggöra för så många som möjligt ser jag inte som ett fel, det ligger kanske lite närmare vänster ideologiskt men i praktiken så har det inte funnits något bra än och höger/vänster synsättet är att gå fel tror jag.
På en hel del punkter så ligger jag närmare högern, men som det ser ut nu så ligger de ändå längre från marknadsekonomin än t.ex. sossar.
Ok, vi pratar inte Ohly när jag säger vänster.
Och det är absolut inget fel i att tjäna pengar eller att kunna få ihop flera miljarder, det handlar inte om att straffa någon, utan om att möjliggöra så mycket det går för så många det går.
Staten ska inte styra allt, de lägger sig redan i för mycket privatsaker, men jag kommer inte på i vilket land de inte gör det.
Höjs hela nivån blir det ändå mera pengar att tjäna för alla.
skojigt
jag tycker det är skoj.
för oss uppfinnare blir det nu billigt att tillverka saker.
det har varit svårt att få grejer gjorda till rimligt pris innan, nu är det trevligt och alla vill hjälpa oss.
varför köpa dyra fjollbilar, när man kan handla billiga volvo 240 som rullar bra ännu?
Lägg inte alla egg i samma korg
Av det hårdkokta Koenigsegget blev bara en eggröra kvar!
SAAB:s fall måste bli ett skolexempel...
SAAB:s fall är ett skolexempel...
hur de lyckades med en enda sak: motstå GM:s krav på lönsamhet och lyckats mjölka GM... och hur detta "smarta" ledde till ett SNÖPLIGT SLUT...!
Svar till Mich
Och detta vet du?
SvaraPå vilket sätt har Saab mjölkat GM?
Jag tycker snarare det verkat vara tvärtom, med höga interndebiteringar och tekniköverföringar.
Saab har hjälpt GM med bland annat turboteknik och krocksäkerhet.
Svar till Hans H
nej, jag är inte expert... erkänner: säger bara självklarheter och sånt alla borde se...
Svaradet är väl klart att SAAB hade många förlustår... förluster GM måste täcka...
utöver flera investeringsprogram, av vilka var och en skulle vända utvecklingen och föra SAAB till oanade höjder... (vilket de trodde även förra veckan, när de började anställa folk igen...)
Tydligen har de HINDRAT GM att göra SAAB lönsam.... hellre går de i graven!
Kan någon redovisa:
1. köpepenningen (fram till)1998
2. investeringsprogrammens kostnader för GM
3. förlusttäckning och avskrivningar av GM fram till idag
4. sannolika avvecklingskostnader (förmodligen får de inga pengar för bolaget...)
Svar till Mich
GM är största leverantören med monopol på leverans till SAAB och bestämmer vad det ska stå i årsredovisningen.
SvaraHade SAAB, Volvos motorer istället fö GM:s så skulle dom fått dom för halva priset.
Volvo har samma sitts med Ford.
Så läsa årsredovisningen för Volvo PV kan man hoppa över.
Svenska ekonomijornalister verkar inte förstå detta utan rapar snällt förlustrappoterna.
Svar till Bilkonstruktör
Dessutom har PV betalat ~4 miljarder SEK/år i licenskostnader till Ford för rätten att använda den av Volvo på 90 talet utvecklade tekniken som gamla S80/S60/V70/XC70/XC90 använde/använder. Äganderätten tillföll nämligen moderbolaget Ford i samband med att man köpte PV. Man passade samtidigt på att föra över PVs kassa på ~25 Miljarder (f ö halva köpesumman) till moderbolaget Ford.
SvaraSvar till Bilkonstruktör
om vi stannar vid SAAB en stund till...
SvaraSå du menar att det var SAAB som täckte GM:s förluster och investerade, inte tvärtom... och de behöver inte heller GM:s pengar till en trolig avveckling... intressant...
Men då ser väl SAAB fram mot en LJUS FRAMTID...?! Nu när de inte behöver ge pengar till GM... och köparna står i kö... för vilken stor bilfirma vill inte bli subventionerad av rika och duktiga SAAB...?!
Eller är det inte dags att se VERKLIGHETEN...?
Svar till Mich
Varken du eller jag vet vad det ska stå i SAAB:s förlustrapport.
SvaraGM har inte lagt ner SAAB trots 15!års förluster.
Nu har dom prentat in den bilden av förlustbolag så bra att dom var varken säljer bilar eller får hjälp av regeringen.
Smart av GM?
Hoppas innerligt Ford sköter det bättre med Volvo.
Sverige är den viktigaste marknaden för båda och förlustbolagstämpelbygger fel imagen som krävs runt bilar.
Svar till Bilkonstruktör
"Bilkonstruktören" har definitivt en poäng i sitt resonemang. Det är mycket som vi vanliga dödliga fordonsanvändare, eller motorjournalister, aldrig får veta. Uj, Uj, Uj...
SvaraVill inte vara delägare med mina skatte pengar
Jag vill inte äga SAAB med mina skattemedel. Kriser har alltid förekommit och samhället förändras. Att ett par fordonsmärken försvinner är naturligt det finns en överproduktion i världen!
GM SAAB OPEL
är väl så enkelt att GM vill rädda sig själva! man vill inte sälja företagen till konkurenter de vill lägga ned.gick inte bra i tyskland då blir det i sverige! många fabrikanter har bilar osålda. alltså ÖVERPRODUKTION!
Oundvikligt
Varför är folk förvånade? Man behöver inte vara speciellt insatt för att förstå slutresultatet. Koenigegg vet inget om serietillverkning. Frågan är om Koenigsegg bara var ute efter publicitet i media. Eller om man försökte få SAAB pv nästan gratis för att efter kort tid sälja vidare.
muskelbilar
SAAB har hela tiden haft fel attityd. Det går inte att välja ett helt modellprogram som strider mot miljön. Inte ens en miljöflik på hemsidan, utan länge var det frågan om vilken turbogen har du????. Det är med stor glädje att konsumenterna äntligen handlar med förnuft.
Svar till janne
Hel rätt janne! Det är meningslöst att göra bilar som kan accelerera från 0 till 100 km/t på 8 sekunder när trafkrytmen är 0 - 100 på kanske 15-20 sekunder. Det är i bästa fall bara onödigt, i sämsta fall uppmuntras till trafikfarligt beteende.
SvaraDe flesta funkisbilar har en maxaccelereration 0-100 på ca 12 sek. Det räcker gott.
Svar till janne
Jag såg att den nya diesel-varianten av 9-5 skulle dra 0,53. Då kan man dra husvagn & andra tunga släp. Det är en otrolig skillnad på hur många som har dragkrok i Sverige jämfört med tex Frankrike....
SvaraMen bilen kommer nog aldrig i serie...som det ser ut
Svar till Sörmlänning
Snacket om bränsleförbrukning stämmer inte men det beror givetvis hur man kör. Hade en Volvo V70 (E85) under drygt en vecka. En trött maskin med 0,2 l/mil högre förbrukning än vår 9-5 Biopower, som är ganska pig om man ibland t.ex. behöver köra om på ett säkert sätt. Denna 9-5:a kan vi enkelt köra på 0,55-0,65l/mil (bensin) eller 0,8-0,9 l/mil (E85). Min pendlingsbil är en 9-3:a diesel, med förbrukningen 0,42-045 l/mil (sommar/vinter). Hög förbrukning? Nej, jag tycker inte det. Jämför med vilken småbil som helst, inkl. Toyota Prius. Kört smart i stället. Gasa bara på när det verkligen behövs. Rulla på tills år 2012-2013. Då tror jag att det äntligen händer intressanta saker. Varför skall jag köpa ny bil idag, när alla biltillverkare erbjuder gammal teknik eller bara testar halvmediokra nya hybridtekniker? Kalaset kostar kostar ju ofta 100-200 tsek/3 år i ren värdeminskning. De stålarna kan man ha roligare för. Nej, jag rullar på och stortrivs i våra SAABar. Generande för bilbranshen att man kan gå på en bilmässa och sedan åka därifrån med en beganad SAAB och känna sig nöjd med sin gamla bil. Hallå! Vet ni vad jag menar? Herregud! Okay att man kanske vill ha en häftigare bil för banåkning. Dock inget för vardagskörningen i Sverige...
SvaraSvar till Sörmlänning
Försök att köra om med en "12 sekunders bil", med alla barnen och i övrigt full last i bilen. Rena rama rusaren. Man ser folk som försöker. Jag fattar inte att de vågar och det är nära att smälla många gånger. Långtradare och husvagnar, eller personbilar med släpkärror. Inte minst alla traktorer och skördetröskor. Jo, jag kan informera er som är stadsbor att det finns faktiskt den typen av fordon därute och som måste få färdas på det allmänna vägnätet de oxo. Vi andra måste dock tas oss om på ett säkert sätt. tryck plattan i mattan i en småbil, med underdimensionerad motor, så lär ni se en hög bränsleförbrukning, utan att det blir fart på skrotet. Tänk att det skall vara så svårt att förstå. Bränsleförbrukningen påverkas av ett antal fysikaliska faktorer, samt körsättet. Inte hur starka turbomatade och moderna motorer som bilarna har. Tydligen svårt att fatta. Jo jag vet, jag är "SAAB-tok" och har haft många SAABar. Helnöjd! Synd att inte SAABs ledning har varit av bästa märke. Mer sälj och mindre tekniksnack hade varit bättre. Bra bilar har de alltid byggt, i relation till priset. Den bästa vinterbilen jag har haft var en SAAB V4:a. Helt otroligt bra. Volvo, BMV och de andra fick ligga kvar bakom långtradarna i snörstorm. För mig var det bara att köra om och sedan lungt och säkert tuffa vidare...
SvaraSagan om Saab
Sagan om bilmärket Saab lider mot sitt slut. Frågan nu är väl snarast vem som skall skriva boken om Saab och vem som skall göra filmen. Detta är ju en del av kulturfenomenet Saab som nu snart blir industrihistoria, ungefär som när det sista ångloket försvann.
Sanslöst
GM kan mycket vä bakom kulisserna ha lagt krokben för Koenigsegg för att inte tappa teknik till Kina genom Beijing Auto (BAIC) som skulle köpa in sig i Koeningsegg.
Svar till Leonardo
såg du inte Rapport igår...? BAIC vill inte alls köpa SAAB och ta ansvaret för det hela, och för en ev. avveckling... De ville bara vara med på ett hörn - och sno teknologin...
SvaraHur skulle SAAB klara sig mot en kinesisk konkurrent med samma teknologi som deras...?!
Svar till Mich
Leonardo har nog rätt. GM skulle nog få svettas ordentligt om kinesiska biltillverkare fick gasa på med den teknik och det kunnande som finns inom såväl SAAB som Volvo. Vi skulle dock fortfarande kunna äga en del av affären, samt köra utveckling m.m. här hemma i Sverige. Jag fattar inte varför man inte köper tillverningslinan för gamla SAAB 9-5 och 9-3 och petar in tekniken från www.electroengine.se. Trycke in en lite förbränningsmotor som bara får till uppgift att köra en elgenerator (3-5 kW) vid långkörningar. Färbättra ljudisoleringen i bilarna, byt eventuellt ut lite inredningsdetaljer och vips har man bilar som folk kommer att vara helnöjda med. Sedan går det att tjäna pengar ytterligare minst 10 år på denna teknik och dessa bilar kunde tillverkas i Trollhättan. Hur svårt kan det vara?
SvaraOkarismatisk.
Jag är medveten om att Sveriges företagsledare av hävd inte är de stora estradörerna, men kunde inte GM ha hittat någon med liiite mera karisma än Jan-Åke Jonsson?
Hela karln utsrålar ju för fan depression. Får mig att tänka på den gamla "Would you buy a used car from this man?"
Svar till Wino
Ja jag håller med med tillägget att vad det till syvende och sisst handlar om att Saab har under de flesta år sånär som i början haft alldeles för dåliga säljare. Det är inte bilen det är fel på utan om alla dåliga Saabsäljare då inräknat företagsledning och marknadsförare. Jag körde Volvo tjänstebil under 20 år. varje gång ny bil skulle tecknas valde jag åter Volvo för Saab ville inte sälja och servicen var usel. Detta i Malmö. Kör fortfarande Volvo sen 150.000 mil!! Kunde varit Saab likaväl.
SvaraSvar till Hans Lindahl
Kanske det Hans, men föreställ dig att som anställd i ett företag i kris, ha en högste chef som är så jävla tråkig och oinspirerande att klockorna stannar?
SvaraNu skyller han olyckan på regeringen också, patetiskt.
"Geely ser att det finns ett väldigt starkt industriellt kluster här. "
"Geely ser att det finns ett väldigt starkt industriellt kluster här. "
- Kanske även regeringen borde anse?
Intressant att alliansregeringen är så totalt ointresserade av företagande på internationell nivå. Är det verkligen bättre att lägga ner etablerade företag och satsa på entrepenörsprogram i gymnasieskolan?
Svar till default persson
Det är HELT riktiget.
SvaraKanske starta ågot konsult bolag
och rekrytera uppdrag/ (konsulter med kontakter)
Personer som kan få updrag från företag (aktie bolag ) och staten/kommuner och därigenom föra över arbeten/pengar från dessa.
.
Naturligtvis flyter en del tillbaka till "uppdrags givaren".
(Kick-back)
Ett sätt att växla makt till reda pengar.
Det förutsätter naturligtvis släktskap, gemensam religion, genetisk/estetisk kompetens eller att man har idrott eller gemensam skolbakgrund ( Nätverk )
.
Det gäller alltså att vara "Street smart" fast på ett karaktäristiskt "Svenskt" vis.
Ja gamla företag ska läggas ner
Konstaterar bara att den socialdemokratiska regeringen var så totalt ointresserade av företagande på internationell nivå att den lade ner varven. Kockums precis innan Olof Palme blev skjuten. Tydligen är det bättre att lägga ner etablerade företag och satsa på privat nyföretagande. Och det tycker alla partier i riksdagen när de regerar.
Svar till Janne
Jo, men inget vara för evigt, varvens nedläggning var nog lite överdriven, det borde nog ha behållts en del men inte allt. Men politiker och nya chefer ska ju alltid visa sin beslutsamhet så då går de nästan alltid för långt i sin iver.
SvaraJag har själv försökt att vara proffisionell nog att tala om för cheferna att en del av dem skulle bort vid en effektivisering jag deltog i. Jag har bara gjort det på allvar en gång, det blev inga pengar helt enkelt, och mycket skit i övrigt. Det är därför det oftast blir dyrare med nya IT-system.
Återfödelse
Har Koenigsegg fått betalt för denna charad? Nr 14 av mumien går igen? Hur mycket s-it kan man krama ur en sten? Detta borde få någon form av utmärkelse för flest utförda mediala återfödelser från askan.