Landshövdingen för Västra Götaland, Lars Bäckström till höger, tog en provtur med nya elbilen från Nol tillsammans med initiativtagaren Håkan Sandberg, vd för Autoadept som tillverkar bilen tillsammans med Alelion Batteries och Fiat.
Svenska el-Fiaten har nu sett dagens ljus
Av: Lars Anders Karlberg
Publicerad
14 april 2009 14:31
149 kommentarer
Senaste av Åke kör vidare 23 april 2009 10:37
Nu är den första, moderna svenska elbilsfabriken officiellt invigd och den första elbilen har sett dagens ljus. Det var som ryktet förtäljde en Fiat 500 som får sitt elbils-inkråm monterat i den nybyggda batterifabriken i Nödinge utanför Göteborg.
Läs mer
Mer att läsa på Ny Teknik.se
UPPDATERAD MED BATTERIINFO
- Det är en småbil, en riktig bil i plåt med krocksäkerhet och inte en massa plast. Vi får bilarna skickade till oss precis så som vi vill ha dem, utan förbränningsmotor och annat, säger Håkan Sandberg, en av delägarna i det nya bilföretaget EV Adapt i Nöding utanför Göteborg.
Håkan Sandberg är en av grundarna till batteriföretaget Alelion som i dag invigde sin kombinerade batteri- och elbilsfabrik i Nödinge i Ale kommun där den anrika batteritillverkaren Tudor tidigare huserade.
Håkan Sandberg är tillika vd för företaget Autoadapt som är med i det nya elbilsprojektet. Hans partner och medgrundare heter Peter Wahlsten. Båda har sin bakgrund i Tudor och ETC Battery.
Tomt chassi och kaross från Fiat i Polen
Enligt Håkan Sandberg ska de två företagen Alelion och Autoadapt bygga en
elbil på chassit och karossen av Fiat 500-bilar som tillverkas i Fiats
fabrik i Polen.
- Mina kontakter med Fiat har skapat ett unikt samarbet där vi fått tillgång till en bilmodell utan traditionell drivlina. Vi sätter in ett avancerat batterisystem som bygger på den senaste generationen litiumjon-batterier, säger Håkan Sandberg till lokaltidningen Alekuriren .
Egenutvecklat batterisystem
Både den elektriska drivlinan och den senaste generationen litiumjon-batterier
är utvecklade av Alelion och Autoadapt.
Enligt Håkan Sandberg och Per Wahlsten var det Alelions batterier som avgjorde affären med Fiat.
En battericell från Alelions nya batterier väger bara 300 gram. Fem sådana celler har samma kapacitet som ett traditionellt blybatteri med väger bara en tiondel så mycket – 1,5 kilo mot 15 kilo för blybatteriet.
Ett sådant blybatteri klarar 300-500 laddningar och urladdningar innan prestandan försämras. Vi har testat 22 000 ladd-tömningscykler utan prestationsförsämringar, sade Håkan Sandberg till Göteborgs-Posten för ett år sedan när han presenterade planerna för den nya batterifabriken.
När han visade upp den nya el-Fiaten på tisdagen var kraftkällan ett litiumjon-batteri som klarar 2 000 laddningscykler och som inte påverkas negativt under den nordiska vintern.
Två, tre eller fyra batterier
Själva elmotorn är placerad fram där den vanliga bensin- eller dieselmotorn
normalt sitter. Där monteras också ett av de två batterierna. Det andra
placeras i utrymmet där bränsletanken normalt sitter.
Med två batteripack klarar bilen 10 mil på en ladding. Med ytterligare ett batteripack i kardantunneln kommer man 15 mil och med ännu ett batteri i utrymmet för reservhjulet kommer man 20 mil på en laddning.
På presskonferensen i Nol presenterades också samarbetsplanerna med motorcykeltillverkaren KTM. Alelion Batteries har tagit fram ett par prototyper till eldrivna terrängmotorcyklar som visades upp på tisdagen.
Ger jobb åt 30+30 anställda
Enligt den svenska elindustrins organisatione Power Circle finns det ett behov
av cirka 400 elbilar i Sverige för de demontarationsprojekt som planeras.
EV Adapt räknar uppenbarligen med att få leverera en större del av det behovet. Fabriken ska kunna producera 100 bilar i år och 300 nästa år, vilket ger jobb åt cirka 30 anställda i elbilsmonteringen plus jobb i batterifabriken.
- Det innebär att Alelion Batteries får fullt upp att leverera batterisystem, vilket innebär ett 30-tal nya jobb även där, säger Håkan Sandberg.
Ny Teknik Jobb
Nyheter/Fordon
- Kostar ditt system för mycket ?Ta då kontroll över kostnaderna igen. Läs Aberdeen Groups rapport som rankar affärssystemen.
- Ny prisvärd värmekamera, 23.500 krKimo instrument lanserar Flir i5. Möjlighet att kostnadsfritt låna för utvärdering.
- Gratis handbok i termografi !Boken tar upp det viktigaste vid värmefotografering. Teori - praktisk användning - tips m.m. >>
- Banverket väljer produkter från Westermo.Westermo fick förtroende att leverera vår helt nylanserade Ethernet Extender till världsunik järnvägsinstallation.
- Kabel och kabeltillbehör.Helukabel har ett brett sortiment av maskinkabel, specialkabel, genomföringar och mycket mer. Stort lager - korta leveranstider!
- Korrosionsfria växelmotorerHyCLEAN växelmotorer med enastående korrosionsbeständighet och tålighet mot kemisk/mekanisk påverkan
- FLÖDESVAKTER, -GIVARE OCH FLÖDESBEGRÄNSAREKübler Svenska AB presenterar ett nytt större program på sin nya hemsida.
- Lättare att välja oljekylare online. Med KTR`s urvalsprogram lägger du enkelt in dina parametrar och får direkt ett svar på vilken kylare som rekommenderas.
- Hur gammal kan enPolyamp DC/DC omvandlare bli? Frågan är om du ska renovera eller köpa en ny?
- Plastbussningar och andra detaljer.På Fluorcarbon tillverkar vi era plastdetaljer. Långa som korta serier samt prototyper.
- Annonsera »
- Se alla annonser »
- Skog och träingenjörer får bra jobb !Utbildningen är unik i Sverige just nu med distansmöjligheter och bredden i utbildningen från skog till färdig produkt.
- Utveckla nya produkter !Mekatronik suddar ut gränsen mellan maskin data och elektronik och skapar helt nya produkter.
- Lär dig CAD!Anmäl dig till vårens CADkurser nu! Välj bland AutoCAD, Inventor, 3ds MAX, SolidWorks m fl.
- BÄTTRE PROGNOS KAN SÄNKA ELPRISET.Genom att förutse vattentillgången kan elkraftsproduktion styras så att stora prisökningar undviks.
- ADVETA TeknikutbildningarEl, elektronik, behörighet, BB2,BB1, AB, automation mm, Stockholm, Göteborg, Malmö Distans/lärarledd
- Lär solenergiteknik!Ettårigt magisterprogram i solel, solvärme/pellets m.m. erbjuds av Högskolan Dalarna.
- Skräddarsydda utbildningar i arbetsmiljö......miljö och kvalitet för dig med egna ideer. Mainsys har verktygen att förverkliga dem.
- Kundorientera på riktigt !Certifierad process- & verksamhetsutvecklare. Verksamhetsutveckling styrd av kundernas behov. Ny utbildning!
- FRAMGÅNGSRIK SOM PROJEKTLEDARE.35 000 utbildade. Spjutspets som projektledare. Ett heltäckande utvecklingsprogram för framtidens projektledare. Läs mer om innehållet här:
- Utbildning för underhållstekniker.Av de 58 som klarat certifiering till underhållstekniker har 99% genomgått Idhammars utbildning.
- BiTA – utbildningar inom ITSM, ITIL, MOF och ISO 20000.BiTA erbjuder Sveriges bredaste kursutbud inom IT Service Management, ITIL, MOF och ISO/IEC 20000.
- Lean Produktutveckling 7,5 hpNy kursstart i januari på Chalmers Industrihögskola. Klicka här för mer information.
- Tekniska högskolan vid Linköpings universitet !Ny utbildning! Civilingenjör i medicinsk teknik.
- Annonsera »











Kommentarer
Senaste inlagd av Åke kör vidare 23 april 2009 10:37 Sortera: Senaste överst
Äntligen
Sådär, äntligen en eldriven bil som är me rän en mopedbil
Men, kunde ni inte ordnat lite siffror ang prestandan ?
Svar till matte
Skulle en bil av plast/glasfiber vara osäkrare än plåt ?
Svaralol kolla hur säkra F1 bilarna är.
Bygger man rätt så är glasfiber/kolfiber mycket bättre än plåt, lättare än aluminium men mycket starkare...
Nej elbilarna ska inte byggas i plåt !
Svar till Nisse
Han menade nog att det här är en "vanlig" bil förutom att den är eldriven. Även om bilar som Think m.fl. är bra på många sätt så tycker nog många att de är för udda på många sätt. Fördelen med en elbil byggd på en vanlig bil är ju också att det finns en färdig försörjning av reservdelar och tillbehör till allt som inte har med motorn att göra.
SvaraSvar till Nisse
Plasten i glas och kolfiber armerad plast e ju bara ballast. Hade ju lika gärna kunnat vara tidningspapper, honung eller vaselin... typ
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Honung och vaselin som matris ? lol
SvaraDu måste skämta.
Svar till Nisse
Nej men Fiat 500 har fått full pott i Euro - NCAP - ngt som iaf skvallrar lite om krocksäkerheten till skillnad från tex Think som inte har ngt renome på den punkten...
Svara/K
Svar till Nisse
Nja egentligen inte, men om man ska ha honung så måste de alltid vara kallt, funkar dåligt om de blir varmt.
SvaraSvar till Nisse
Mycket bra kommentar men var är solfångarnapå taket??????
SvaraTackar för att Askimsviken finnsdär man får lite värme och brunfärg på kroppen och vad hade en Elbil fått.
Bosse W
Omständigt
Vore det inte smartare om man byggde bilen komplett i Polen och bara skickade komponenterna dit från Sverige.
Svar till messervisser
Det är nog inte monteringen som kostar, utan batterierna som sådana (som säkert tillverkas utomlands redan). Och med en sådan liten serie som 500 stycken spelar det större roll att utveckklarna och montörerna pratar samma språk än att montörerna är billiga.
SvaraOm man ska tillverka tiotusentals bilar kanske det är rationellt att flytta monteringen.
Svar till messervisser
Jo men här rör det sig ju inte om traditionell serie-tillverkning utan snarare prototyp-tillverkning. Och säkerligen sponsras detta en del av intressenter som gärna ser jobb i sverige.
Svara--> Inget Sverige-job = Inga Pengar
Rätta mig om jag har fel.
"battericell från Alelions nya batterier väger bara 300 gram. Fem sådana celler har samma kapacitet som ett traditionellt blybatteri med väger bara en tiondel så mycket – 1,5 kilo mot 15 kilo för blybatteriet. "
Ett blybatteri har normalt sett 30-40wh/kg
http://en.wikipedia.org/wiki/Rechargeable_battery#Table_of_rechargeable_battery_technologies
Ett normalt bilbatteri (av mindre modell) har 60Ah och 12V, torde därför väga minst 18kg, troligen närmare 25kg.
Om de är 10 gånger bättre än ett bly-syra eller VRLA batteri torde den specifika kapaciteten bli 30-40wh/kg*10gånger. Det blir 300-400wh/kg
"klarar det moderna litiumjon-batteriet 22 000 laddningar och tömningar utan att tappa i prestanda"
Låter fantastiskt, låter så fantastiskt så jag skulle hävda att de är ett tryckfel. De enda batteri som existerar som klarar något i närheten av den är Thinfilm Li, vilka inte har i närheten av den prestandan på kapaciteten.
Mer troligen rör det sig om LiFePO4 batterier vilka ligger på normalt runt 120wh/kg (dvs ca 1/3 av vad som anges i artikeln) och klarar 2000 laddningar (dvs 1/11 vad som anges i artikeln)
Eller?
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Ja, 2 000 laddningar är mest troligt.Torsdagen den 26 Februari hörde jag Fil.Dr.Robert Aronsson från företaget ETC AB i Nol.Robert Aronsson berättade att han har tidigare arbetat i 19 år på Tudor i Nol.Robert Aronsson talade just om LiPo-batterier vs. traditionella Blybatterier.
SvaraFast Effpower som Volvo Technology Transfer delvis finansierar har utvecklat ett nytt Blybatteri med tunna foliefilmer av bly och där elektrolyten är fast i en polymer.
Så även Blybatterier utvecklas till det bättre.
Fil.Dr.Robert Aronsson talade dock ej något om Effpower.
Hans föredrag ingick i den serie föreläsningar som har hållits för allmänheten om ny energiteknik på Torsdagskvällar i sal:HA4 på Hörsalsvägen på Chalmers.
Robert Aronsson sade att Litiumsalt tas från sjöbotten på uttorkade sjöar och inte ens en framtida världsproduktion på miljardtals LiPo-batterier kommer att ta ut mer än 25% av det Litiumsalt som beräknas finnas på jorden.
Sedan kommer också LiPo-batterier att återvinnas i framtiden.
Robert Aronsson visade powerpoint presentation att alla biltillverkare idag samarbetar med något batteriföretag.
Så forskningen och utvecklingen är mycket intensiv just nu.De kommande 4-5 åren kommer att biltillverkare att komma med någon typ av elbil,sade han också.
Svar till Mikael i götet
ALLA biltillverkare kommer, skall det förstås vara.
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Håller med låter för bra för att vara korrekt, hittade förvisso samma uppgifter i GP från 2008, har NT plankat den artikel !
SvaraÄr behovet av litiumbatterier omättligt?
Håkan Sandberg skrattar. Han visar en battericell från ett av de nya batterierna.
- Den jag håller i här väger 300 gram. Fem sådana, 1,5 kilo, motsvarar ett blybatteri på 15 kilo. Ett sådant blybatteri klarar 300-500 laddningar och urladdningar innan prestanda försämras. Vi har testat 22 000 ladd-tömningscykler utan prestandaförsämring.
Svar till Rolle
Li-Ion ligger på 100 Wh/kg mot blybatterierna ca 40 Wk/kg.
Svara15 kg bly = 600 Wh/1,5 kg = 400 Wh/kg Li-Ion. Kommentaren felaktig elle?
Svar till Nicke
Svar: med en faktor 4.
Svara1,5 kg Li-ion * 100 Wh/kg = 150 Wh.
15 kg bly * 40 Wh/kg = 600 Wh.
600 Wh / 150 Wh = 4.
Svar till Rolle
Jag har också läst dessa "tryckfel". Det gäller då att tala illa om blybatterier (max 500 laddningar) och gått om de andra typerna med 20000 laddningar eller 30000mil som jag också läst.
SvaraSanningen är att ett blybatteri klarar mellan 5000 och 10000 laddningar men att man mot slutet tappar kapacitet. Jag tror nog att de alternativa batterierna klarar upp mot samma som blybatterier men tappar mindre.
Man bör inte räkna kwh/kg utan bör egentligen tala om kwh/krona för det är där skon klämmer. En Think kostar 400 000kr med nuvarande batterier och 500 000kr med de kommande batterierna.
Det är där det måste förändras. Det gör inget om bilen bara klarar 5 mil (som Think. 20 mil är rent teoretiskt) om den kostat 50-100 000kr. Det är i det spannet en bil i Think's storlek och kvalité kostar.
Svar till Åke Kör
500 laddning cykler, INTE 500laddningar... viss skillnad.
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Jag mende naturligtvis laddningscykler.
SvaraJag kör ca 3000 mil om året och har ca 4 laddningcykler/dag. Bilen innan den nuvarande sålde jag när den gått 20 000 mil på ca 7 år. Batteriet var samma hela tiden.
7 x 365 x 4 = 10 220 laddningscykler.
Batteriet var vid det laget nästan slut och i behov av byte. Men det klarar avsevärt fler än 500 laddningscykler.
Svar till Åke kör
Antagligen ljuger du eller så har du ingen aning om vad du pratar om, för stämmer gör de i vilket fall som helst inte.
SvaraOm du ska gå igenom 4 laddcykler om dagen med en normal dagen behöver bilen stå i laddaren runt 32 timmar om dagen, känns inte riktigt rimligt.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Skulle vara trevligare att undvika ord som "ljuger" osv.
SvaraVad jag menar är att varje gång jag startar bilen och kör min sträcka på i snitt 3-4mil och stänger av bilen utan att ladda batteriet har den inte mycket kraft kvar med allt som jag har på i el-väg när jag kör. Jag anser då att när batteriet laddar medans man kör går den igenom en laddningcykel. Av de bilar jag har haft har jag aldrig bytt batteri före 15 000 mil. Alltså går batteriet igenom avsevärt fler cykler än 500 innan det är slut.
Men det var inte detaljer kring cykler frågan gällde. Det gällde livslängden för blytbatterier jämfört med Li-ion-batterier och där är skillnaden inte så stor som artikeln vill göra gällande.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Dålig stil av dig "signatur Sv" att skriva att Åke Kör antagligen "ljuger"! Du är inte speciellt smidig i dina val av ord! Du borde be Åke Kör om ursäkt. Du gjorde ett ett persononövergrepp mot denna signatur.
SvaraSvar till Rolle
Hur mycket energi far man fran en liter (ca 1kg) 95oct bensin?? Det bor man jamnfora med!
SvaraOch sen hur mycket kostar batteriet? Vad blir det for km pris pa ett sadant batterin nar man kortslut det? Det vore intresant att se. Sen ar ju fragan hur det haller laddningen nar det ar -10grader i vinter..
Svar till Åke kör
Du kan inte använda "anser" som fakta.
SvaraUppenbarligen som ljög du inte utan de handla om alternativ B, du har ingen aning om vad du pratar om. Att toppladda ett fullt batteri innebär överhuvudtaget ingen cykling.
Hasse:
Jag har ingenstans skrivet "Åke kör" faktiskt ljuger, så lägg ner skitsnacket.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Jag kopierar från tidigare text som du skrev till Åke Kör, hoppas att du kan läsa din egen text.
SvaraSähär skrev du till Åke:
Antagligen ljuger du eller så har du ingen aning om vad du pratar om, för stämmer gör de i vilket fall som helst inte.
Hoppas att du medger att du själv skrev denna text.
Du borde verkligen be Åke om ursäkt för dina dåligt valda ord.
Att skriva att någon ljuger är verkligen dålig stil.
Om Åke har rätt eller fel är en annan sak.
Alla kan ha fel ibland, även du.
Du kör ju med personangrepp. Det är sårande att få sådana angrepp rktade mot sig.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Antagligen eller anser är väl ointressant du fattar ju uppenbarligen vad han menar så om du nu har alla teknikfakta och är så insatt så förklara det på ett faktamässigt sätt utan påhopp. Det blir annars ganska ointressant att läsa dina inlägg även om dom skulle innehålla fakta mellan raderna.
SvaraSvar till Hasse
//
Svara10, 15 eller 20 mil
I Alekuriren http://www.alekuriren.se/vecka16_sid15.pdf står det att den ska finnas i tre versioner, som går 10, 15 eller 20 mil på en laddning, och att körsträckan och prestandan till stor del styrs av programvaran. Kan vi hoppas på riktigt fina chip till denna?
el?
enligt transportstyrelsen så är det en bensin bil
Drivmedel 1: BENSIN
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 119,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 102,0 G/KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 6,4 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 149,0 G/KM
Röktäthet, M-1:
Kolmonoxid, CO: 0,1750 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0340 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0550 G/KM
Svar till Fiat 4 ever
De ha väl gjort som alla andra biltillverkare som testat prototyper och skaffat en fingerad regskylt. Om polisen kollar är det säkerligen andra uppgifter.
SvaraSvar till Fiat 4 ever
Eh, Fiat 500 är en bensinbil, ja. Det som ska göras här är att de köper bilar utan motor och drivlina av Fiat och monterar in elmotorer och dylikt.
SvaraSvar till Fiat 4 ever
Dom kanske har ett bensindrivet elverk i kofferten:)
SvaraKan vara ett allternativ om man vid något tillfällle skall längre än 20 mil. Kanske bättre att ha elverket på taket i så fall...
Svar till Anders
20 mil räkker för mig i 330 dagar om året. resterande dar kan man nog leva med elverket på en kärra eller hyrbil
SvaraSvar till Fiat 4 ever
Visst, regnummret tillhör en bensinbil, och det faktum att den inte ens är regbesiktad som elbil gör mig ytterst tveksam till "produktionen".
SvaraOm han nu hade så bra deal med polen att han kan köpa tomma råkarosser, varför byggde han inte på en sån?
En prototyp, visst, men varför är den inte omregistrerad, uppfyller den inte kraven sedan den har blivit ombyggd?
10 mil, med bibehållet baksäte och bagageutrymme, 15 mil med bibehållet baksäte men utan bagageutrymme och 20 mil som tvåsitsig, precis som dom konverterade hunkojorna då?
Dessutom uppmätt helt utan krav på hur körcykeln ska se ut, för bensinbilar finns det körcykler för att uppmäta förbrukning, men elbilar där får tillverkarna själva optimera för högsta möjliga siffror...
Räkna med hälften av vad dom anger, i bästa fall, när bilen är ny.
Tro mig, det här skitprojektet kommer som alla andra att falla på för dåliga batterier.
Synd, för jag vill verkligen ha en eldriven Fiat 500.
Svar till Realist
Snacka om en pessimistisk surputte.
SvaraSvar till Realist
Med din pessimism har jag svårt att se att du faktiskt verkligen vill ha en eldriven Fiat 500 på riktigt...
SvaraSvar till Realist
"En prototyp, visst, men varför är den inte omregistrerad, uppfyller den inte kraven sedan den har blivit ombyggd? "
SvaraNej, en sådan radikal förändring ingår naturligvis inte i det befintliga typgodkännandet. Ny typprovning med tillhörande krockprov m.m. måste självklart utföras.
Svar till Fiat 4 ever
Som bilproducent kan du få tillstånd av Vägverket att köra i princip vad som helst på vägarna (måste bara ha typ broms och lyktor och så får du själv ta ansvar för att ingen skadas) så då behöver du bara en skylt och det som står i bilregistret behöver inte stämma heller.
SvaraSvar till Realist
"10 mil, med bibehållet baksäte och bagageutrymme, 15 mil med bibehållet baksäte men utan bagageutrymme och 20 mil som tvåsitsig, precis som dom konverterade hunkojorna då?"
SvaraJämfört med texten:
Själva elmotorn är placerad fram där den vanliga bensin- eller dieselmotorn normalt sitter. Där monteras också ett av de två batterierna. Det andra placeras i utrymmet där bränsletanken normalt sitter.
"Med två batteripack klarar bilen 10 mil på en ladding. Med ytterligare ett batteripack i kardantunneln kommer man 15 mil och med ännu ett batteri i utrymmet för reservhjulet kommer man 20 mil på en laddning."
Det var ju inte mycket som stämde där så vad menar du?
Svar till Realist
Ja hade världen bestått av realister så hade vi förmodligen fortfarande bott i grotta. Tråkigt med den attityden.
SvaraEnda framkomliga vägen!
Att bygga om en känd biltillverkares standardbilar till elbilar är nog den första realistiska vägen mot renare trafikmiljö. Det finns beprövad teknik och kunnande. Krocksäkerhet och ett utbyggt servicenät. Sånt är enormt dyrbart att bygga upp och då blir elbilen enbart för entusiaster
Svar till Peter S V:A Götaland
När både Volvo PV och Saab är i kris.Så tvingas Alelion att göra så här för att få en refernsbil att visa upp för etablerade bilföretag för att kunna få större kunder allt eftersom.
SvaraSvar till Peter S V:A Götaland
Fast det är ju ingen som vet vad som händer med krocksäkerheten i en bil som radikalt byggs om.
SvaraDom elbilskonverteringar som hittils gjorts av WV golf/caddy samt Skoda har ju både uppvisat dålig krocksäkerhet och dålig väghållning efter konverteringarna, för att inte tala om kortslutningsriskerna.
Svar till Realist
Har du mer negativa bedömningar så vräk ut dom alla på en gång .
SvaraSvar till Realist
Och varför skulle krocksäkerheteb radikalt försämras om man inte gör strukturella ingrepp !?
Svara/K
Svar till Matte 2
Jag tror inte att han har det. Utan det kan vara så att själva bensinmotorn tar upp en stor del av den stryck som uppstår vid kolisionen. När bensinmotorn är borta från bilen så förändras bilkarosens förmåga att kunna hantera såda belastningar som kan uppstå vid en olycka. Att ta en konventionell kaross och göra om till elbil kan det vara det sämsta valet. Man kan lika gärna bygga om en likkista.
SvaraSvar till Mir-Mur.
Om Du räknar med att krocka så borde Du köpa en pansarbil. Kör så Du slipper krocka. Enkelriktad väg eller racerbana.
SvaraPris?
Enligt di.se så kommer bilen kosta ca 400 000 kronor att inhandla.
Svar till M
lite väl dyrt med tanke på bilstorleken.De får nog sänkas med ca 60% för att bli någotsånär attraktivt(alltså en ordentlig kostndsjakt kommer att behövas)
SvaraSvar till tomas nilsson
Dem sa på nyheterna att dem kan tänka sig en pris sänkning på 15% vid större produktion.
SvaraSvar till M
Då väntar jag hellre nått år och köper en volt.
Svarahttp://www.teknikensvarld.se/nyheter/080916-chevrolet-volt/index.xml
Svar till M
Samma som Norska Think och den är mer som en mopedbil.
SvaraOm elbilarna skall klara sig mot de andra måste man upp i storlek, ner i pris och höjd kvalité eller precis som de vanliga bilarna idag.
När körsträcka på 20 mil anges är det i 50km/h på sommaren. På vintern oh för att hänga med trafiken klarade sig Think mellan 3 och 4 mil. Det är lite mil för mycket pengar.
Men jag är säker på att när de stora drakarna får igång sina elbilar handlar det om andra grejer. Då kanske det lossar, men det dröjer minst 5-10 år och då är jag optimist.
Svar till Åke Kör
Helt rätt tänkt dock - de fösta bilarna kommer naturligtvis bli dyrar.
SvaraVilka köper då ?
Miljömedvetet folk som vill ah en bil men inte bensin ? Nej dom har ofta låga/medelhöa inkonster.
Däremot den rikare familjen som behöver en andrabil - dom kan nog slänga ut 300-400k på en elbil - om den är snygg och bra ...
Och fiat500 är erkänt snygg iaf...
/K
Svar till Klas
Håller med!
SvaraFast jag tror de rika får kriga mot stat och kommun för det är där de flesta hamnar. Tjänstmän, diverse bud osv som kör inne i städernas "djupaste gränder". Det är alltså samma anställda som idag kör el-flakmoppar.
Svar till Åke Kör
Inom 5 år sker det.Jag har hört på Fil.Dr.Robert Aronsson från företaget ETC i Nol (som har varit anställd chef för utveckling på numer nedlagda Tudor som bekant tillverkade stora Blyaccumulatorer till truckar och sedemera Kockums U-båtar).
SvaraRobert Aronsson talade Torsdagskvällen den 26 Februari i sal:HA4 på Chalmers i Chalmers Energitekniks Temakvällar nu under våren.
ETC AB är ett företag som försöker knyta ihop forskare på tekniska högskolor med industrin av batteriteknik och bränsleceller i Sverige.
Robert Aronsson sade att ALLA bilföretag i världen idag har ingått allianser med batteriföretag.
Han sade en mycket intressant uppgift (anser jag) att Toyota äger numer Panasonic!
Panasonic investerar enorma summor i att bli den största tillverkaren av stora Litiumjonbatterier, inte minst genom samgåendet med Sanyo.
Sanyo sitter på patent inom Litiumjonbatteriteknik.
Svar till Åke Kör
For 100ar sedan forsokte man gora elbilar men tyvarr var de bensin/olje drivna bilarna totallt overlagsna!
SvaraSvar till JW
Here we go again. JW vakna upp.
SvaraPolski Fiat
Är det inte dessa bilar som brukar rulla av polenfärjan fullastade med jordgubbsplockare och billig vodka? Då vill det till att jordgubbsfältet ligger nära hamnen.
Svar till Täbybo
Det finns gott om Fiat 500 i Danmark....jordgubbsplockarland?
SvaraSvar till Urban
Jo, fast en licenstillverkad modell av Fiat 300 tror jag det var!
SvaraJag såg en gång en sådan liten överlastad "Polack-Fiat" som bogserade en likadan och lika överlastad bil, som i sin tur drog en brutalt överlastad släpkärra. Ekipaget körde i krypfart utanför Jordbro, på väg till färjan i Nynäshamn. Det skrek och rök om den stackars bilen. Om dom någonsin kom fram förtäljer inte historien men vi får väl hoppas....
Svar till Ollin
Fiat 300? Jag tänker mest på licenstillverkad Fiat 126. Inbyggda hörsleskydd enligt polsk humor. Man satt så trångt i baksätet att knäna var uppe vid öronen....
SvaraDena Fiat 500 är vad jag förstår helt nykonstruerad och liknar den gamla Fiat 500 på samma sätt som VW har den morderna versionen av gamla bubblan
Något nytt måste till
Litium-jon är en återvändsgränd.
Svar till Jan C.
Nej! det är startskottet för Elbilarnas revolution! Zink-luft batterier eller olika former av kondensatorer kommer sedan att avlösa Litium när den tekniken är mogen. men elbilen är nu ett faktum!
SvaraSvar till Elon Tesla
Har inte elbilar funnits i över 100år?
SvaraSvar till Konkret
Jo, men energitätheten i Litiumjonbatterier är så många gånger högre än i ett vanligt Blybatteri med blyplattor.
SvaraGöteborgsföretaget Effpower har utvecklat ett modernare Blybatteri där blyplattor har ersatts av bly i ett folietunt element.Elektrolyten är fast i en polymer.
Volvo Technology Transfer har bidragit med flera miljoner i utvecklingskostnader till Effpower.
Tidigare har ju Volvo Group aviserat sina kommande Hybridbuss och lastbil för varutransporter i städer med Effpowers batteri.Men nu lutar det mot att Volvo kommer i sina Hybridfordon använda sig av Litiumjonbatterier de med.
Amerikanska Caterpilar har utvecklat ett mycket intressant Blybatteri som de har avyttrat i ett eget bolag som heter:Fireflyenergy se mer på www.fireflyenergy.com
Elektrolux lär ha licensierat Fireflyenergy:s moderna blybatteri.
Svar till Elon Tesla
Exakt vad det är! Startskottet.
SvaraSvar till Jan C.
ja tack och lovför det mera bensin ye
SvaraFramtiden
Artificiell fotosyntes är framtiden, men när kommer genombrottet?
Svar till Jan C.
"Artificiell fotosyntes" är nog Sci-Fi i många år till! Framtiden är bättre och bättre batterier/ kondensatorer som förmodligen innom en överskådlig framtid ger elbilarna bättre räckvidd och kapacitet än dagens förbränningsbilar, så Artificiell fotosyntes kanske inte alls behövs den dagen då tekniken väl är utveklad! bara en tanke!
SvaraSvar till Elon Tesla
Just det, Sci-Fi batterier är framtiden.
SvaraSvar till Jan C.
Om artificiell fot syntes har i närheten av den verkningsgrad som naturlig har så behövs de ganska stora arealer för att få ut någon vidare effekt. Att sätta de på taket på en bil kan man glömma.
SvaraSvar till Jan C.
Häll vatten och vätska för splitting av vatten i bilens bränsletank.
SvaraI batteri bildar ren järn rost med syre, koppar bildar ärg med syre.
Så aluminium kan vara ett alternativ.
Kanske som anod och katod. Kör el i genom vattnet. Ta vätgasen och syrgasen och förbränn i motorn. Tar vattnet slut så hälls i litet mera driksvatten i tanken för 5 öre litern.
Bilen rör sig. Så man konstruerar bränsletanken i form av vertikala rör. Batteriet startar på morgonen vattensplittingningen. Motorn kommer igång sen och laddar batteriet på nytt. Motorn driver elen på bilen, splittar vatten och ger bilen mekanisk energi. Avgasen är vattenånga.
Svar till Tony
Du har missat poängen tror jag.
SvaraFör att producera väte och syre genom elektrolys går det mer energi el åt för detta än en vätgasdriven kolvmotor kan producera genom generatorn. Dvs man måste ge elektrolysen mer el än vad som produceras. Peertum mobil finns inte.
Svar till Åke kör
Morphic förvärvade det Schweiziska företaget Accagen förra året.Accagen har patenterat en teknik där elektrolysörerna switchas med mycket hög frekvens, något som resulterar i att att kracka vattenmolekylerna till syre och väteatomer förbrukar inte alls så mycket el som är standard idag.
SvaraSvar till Mikael i götet
Nu börjar det bli avancerat. Jobbar ni med detta eller kör ni klipp o klistra från något faktablad ;-) Ni kanske borde söka jobb hos ngn av batteritillverkarna för idéer verkar det ju iaf var gott om.
SvaraSvar till Åke kör
Man kan driva bilen med el från rymdkraftverk, de skickar el till bilen som i den här artickeln:
Svarahttp://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article557352.ece
Det blir en perpetum mobil klass 2.
Perpetum mobilum kan indelas i olika klasser:
Klass 1a: själva maskinen nöts alldrig ner och den är kontinuerligt försörjd med energi untan att man gör något.
Klass 1b:Maskinen bryts alldrig ner men bränslet måste man fylla på litet då och då, om inte slutar maskinen att fungera.
Klass 2a maskinen nöts ner efter en längre tid och måste bytas ut. Bränslet tar alldrig slut.
Klass 2b maskinen nöts ner efter en längre tid och måste bytas ut. Bränslet måste man fylla på då och då om inte stannar maskinen. Energisystemet i maskinen är perpetum mobil i Klass 1, 2a och 2b.
Perpertum bränslen:
Klass 1 Mikråvågor från rymden alternativ från master på jorden.
Klass 2 Solljus som strålar hela tiden.
Klass 3 Vatten, det cirkulerar i jorden klimatsystem hela tiden, driven av solen. Vinden också. Återvinning ryms här också.
Det är perpetum mobil i olika skalor och ur olika aspekter.
Jag är väl nu första person i världen som kategoriserar perpetum mobil i och med denna inlägg.
I den bilen jag tänkte jag mig så strålas mikrovågorna ner i huven på bilen. Jag har inte räknat om 1 sattellit räcker till 100 miljoner bilar. Om det gör det är det att bara prenumerera på bränslet som på bredbandsinternet. Om då energi till bilen tryggad 24h/dygn garanterad 365 dygn/år. Så då kan du åka din bil fartyg flygplan moped motocross elcyckel båt lastbil hur mycket som helst dygnet runt, om det fungerar på riktigt.
Var kommer elmotorn från?
Vem levererar/tillverkar elmotorn till Fiat 500?
Vilken effekt i kW?
Kan någon svara på denna fråga?
Förenar
Vad är det som förenar en elbil Think, bränslecellsbilen X och nu batteribilen Fiat 500?
Jo alla drivs fram med en elmotor.
El-FIATen finns redan i bilsporten och ute i trafiken
Vid Rallye Monte Carlo Energie Alternative 26-29 mars 2009 deltog en el-FIAT 500/Newteon med blandad framgång. Tävlingen var en blandning av olika typer av miljöbilar och bränslen. Närmare 90 bilar, varav fem elbilar, startade men Newteonen lyckades inte så bra i kampen med bl a Tesla. Det blir nog bättre med mer tävlingsrutin.
I samband med tävlingen hölls i Monaco en konferens om framtidens fordon och en miljöbilsmässa med många olika elbilar.
Se: http://www.acm.mc/vea/vea_main.php
Se: http://www.ever-monaco.com/contacts_us.php
Larvig energienhet
"En battericell från Alelions nya batterier väger bara 300 gram. Fem sådana celler har samma kapacitet som ett traditionellt blybatteri med väger bara en tiondel så mycket – 1,5 kilo mot 15 kilo för blybatteriet."
Varför måste man använda sådana larviga energimått? Duger det inte med Wh/kg?
Svar till Eskil
Då kan ju folk förstå att de bara är skitsnack.
SvaraSvar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Ofta när man anger bränsleförbrukningen för personbilar brukar man ange bränsleförbrukningen i liter per 100 km för 3 körcykler, stadskörning, landsvägskörning och blandad körning.
SvaraVarför inte införa samma körcykler enligt samma normer för elbilar men ange kWh per 100 km istället för liter. Och istället för tankvolym i liter så anger man batteriernas kapacitet i kWh. Samtidigt kunde man ange vikt och volym för en full tank respektive fulladdade batterier.
Och man kunde ange kapital och underhållskostnaden för förbränningsmotorn respektive batterier per låt oss säga 20 000 km komplimenterat med bränslekostnaden respektive elkostnaden.
Många missförstånd och onödiga diskussioner skulle då undvikas. En uppgift för Ny Tekniks journalister?
Svar till Eskil
Det skulle definitivt vara önskvärt.
SvaraNu kvarstår dock problemet är cyklerna är EU cykler och ej lämpade för körning i Sverige, speciellt för landsvägs biten. För stadskörning torde de dock inte vara något större problem.
Många frågor obesvarade
Här finns många frågor men få tydliga svar.
Hur mycket dyrare blir en eldriven Fiat 500?
Vad blir den totala milkostnaden inkl. batteribyte?
Räcker värmen till mer än att hålla vindrutan fri från imma på vintern?
Svar till Sune S
En veckas provkörning sent en höst av någon på en tidning visade att den praktiska körsträckan ligger runt 3 mil för Think. Killen låg i samma farter som övriga i trafiken, med ljus på, värme, torkare osv. Den klarade egentligen 4 mil men då gick det slött sista milen.
SvaraThink kostar med det äldre batteriet 400 000kr och 240 000 kr utan batteri. Livslängden på ett batteri kan ligga kring 10 000 mil. Enligt en kunnig på området jag talat med håller batterierna snarare under 5 000 mil pga av att dessa bilar körs kortare sträckor och behöver laddas oftare.
Om vi säger att ett batteri håller 10 000 mil och kostar 160 000 kr blir kostnade för batteriet 16 kr/mil. Kostnade för bilen ligger väl runt samma som en vanlig bil. Alltså kostar el-bilen runt 10 - 25kr mer per mil än en vanlig bil. Jag vet att det är mycket grovt räknat men ändå inte helt fel.
Ska man frysa eller svettas?
Hur kommer körsträckan att påverkas av en nödvändig klimatanläggning som vid varmt och soligt väder kommer att förbruka minst 5 kW.
Eller finns det folk som köper en bil för 400000:- utan klimatanläggning?
Svar till Saabnisse
eller frysa vintertid
SvaraSvar till Saabnisse
Kanske med liknande elektrisk klimatanläggning som redan sitter i alla Priusarna, i den nya kan man även starta den utanför bilen med fjärrkontrollen!
SvaraSvar till Saabnisse
Enkelt "problem" beträffande kyla eller värme till en elbil.
SvaraDet finns nämligen någonting som kallas för värmepumpar på marknaden sedan väldigt många år.
Ja, i princip är en värmepump samma sak i sin funktion som ett vanligt kylskåp.
Kylskåpets baksida är varmt medans kylskåpets insida är kallt.
I en elbil så kan man använda "båda" dessa sidor om man så vill genom att koppla in en enkel trevägsventil.
Trevägsventiler finns på marknaden sedan många år att köpa.
En värmepump sänker i ett slag energiåtgången för att skapa värme eller kyla med cirkus en tredjedel.
Svar till Kalle
Det är inte värmen till kupén som är problemet. En elmotor lämnar ifrån sig tillräöckligt med överskottsvärme för att värma kupén i en bil någorlunda. Det är ljuset, defroster, lite till kupévärmen och värmesittsen som tillsammans drar ström.
SvaraSvar till Kalle
Underleverantörer till bilindustrin håller på att ta fram små kompakta värmepumpar för både kyla och värme. Fördelarna är flera bl a att de drivs av el och inte direkt från drivremmar på motorn. De använder det miljövänliga köldmediet CO2 och fungerar även vid sträng kyla.
SvaraI en värmepump är det inte en trevägsventil utan en fyrvägsventil som styr flödet mellan kondensor och förångare.
Svar till Lelle
Ja såklart, det är en fyrvägsventil, tack för rättelsen.
SvaraMen visst är det bra att snart är "värme och kylproblemet" för elbilarna definitivt löst!
Svar till Kalle
Den klimatanläbbning som sitter i våra bilar idag består ju av en värmepump, eller hur?
SvaraDet är ju den som kyl kupeluften vid varmt väder, även om kompressorn oftast är remdriven.
Men min fråga var hur den påverkar den faktiska körsträckan?
Svar till Saabnisse
Ursäkta, klimatanläggning skulle det vara
SvaraSvar till Saabnisse
Om du har en elektriskt driven bil med en batterikapacitet för att driva bilen i omkring 6 mil, så kommer dess körsträcka att försämras med omkring 2 till 3 procent, om man använder sig av en värmepump för att åstadkomma värme eller kyla!
SvaraOrsaken beror på att värme "producerad" via värmepump bara behöver använda sig av cirka en tredjedel så mycket energi som direktvärme från tex ett elektriskt element.
2 till 3 procent försämrad körsträcka gäller alltså bara vid kallt väder. Stora delar av året så behöver man knappast någon värme alls!
Och då påverkas knappast körsträckan alls!
Slutsats:
"Problemet" med att körsträckan påverkas pga den energiåtgång som krävs för uppvärmning av kupén existerar knappast!
Svar till Kalle
Ursäkta Kalle, men jag tror du har helt fel.
SvaraDen värmepump som sitter i en normalstor bil idag förbrukar upp till 8 kW för att kyla kupen och även om man i en sådan här liten bil minskar effekten till hälften så tror jag kommer att förkorta körsträckan betydligt.
Svar till Saabnisse
Ska vara en effekt på upp till 8 kW naturligtvis.
SvaraSvar till Saabnisse
Hej Saabnisse...Nej, jag har inte fel.
SvaraVisst är en AC anläggning en form av en värmepump, och om man kondensorn och förångaren i den via ett ventilsystem också får "byta plats", så kan AC anläggningen fungera både för att ge värme till kupén eller om man så vill värme, precis som hos en värmepump som på sommaren kan ge komfortkyla.
Din siffra på 8 KW som pumpen ger är ju troligen kyleffekten! Men det krävs ju inte 8 KW i drivenergi för att få fram dessa 8 KW, det är ju en värmepump.
Dividera 8 med 3, så får du siffran 2.7 KW. Det krävs på ett ungefär 2.7 KW för att åstadkomma en värme eller kyleffekt på 8 KW.
Siffran 3 kan ju självklart variera eftersom COP värdet dvs värmefaktorn hos en värmepump beror på hur mycket man måste lyfta temperaturen i förhållande till omgivningen.
Svar till Kalle
Lite förtydligande, skrev lite småfel i texten.
SvaraVia ett ventilsystem så kan kondensorn fungera som en förångare, samtidigt som förångaren fungerar som kondensorn och vice versa.
Därför är det så genialt att använda sig av en värmepump till en elbil, eftersom den elenergi som krävs för att t.ex. åstadkomma en värmeeffekt eller en kyleffekt på 8 KW inte kräver 8 KW i drivenergi, utan endast omkring 2.7 KW, om värmefaktorn (COP) är 3.
Men värmefaktorn varierar beroende på hur mycket som man måste höja/sänka temperaturen i förhållande till omgivningen.
Svar till Kalle
...och så kommer jag med frågan vad de värmningen av sätena drar? Vi vill väl inte vara utan dem även i en eldriven bil?
SvaraJag antar att du använder uteluften till värmepumpen. Då minskar väl COP vid lägre utomhustemp...och uppvärmningsbehovet i kupén ökar. Möjligen en detalj i sammanhanget.
Svar till Kalle
Om luften är -10 grader ligger värmefaktorn för värmepumpen närmare 1 än 3. En värmeväxlare mellan tilluft och frånluft, direktverkande el till defrostern och elvärme i stolarna är en bättre och enklare lösning.
SvaraSvar till Sune S
Kanske det, men troligen inte, eftersom de flesta moderna bilar redan har ett Air Condition system inbyggt. Ett AC system är egentligen en värmepump, men man utnyttjar bara den kalla delen. När man bygger in en fyrvägsventil som i ACn så kan man kasta om flödesvägarna så att kondensor och förångare byter plats.
SvaraMerkostnaden blir alltså försumbar.
Visserligen är det ganska sällan som det är minus tio grader ute, men om man så vill, så kan man använda sig av "förvärmd" luft.
En eldriven bil måste högst troligen kyla både batteripaketet och även elmotorn. Om kylningen sker på enklast möjliga vis, dvs med luft, så kan man använda denna kylluft som värmekälla till värmepumpen, vilket då ger den en bättre värmefaktor.
Slutsats: Värmepump = Smartare Air Condition
Svar till Kalle
Ska man ha samma värmekomfort i en elbil som i en vanlig bil krävs det en bränslebaserad kupévärmare i elbilen, den saken är klar.
SvaraSvar till Kalle
Har ingen koll på vad som faktiskt gäller, men min värmepump hemma (liksom många andra) som värmer min villa (luft/luft) drar som max drygt 1kW, och då talar vi om över 100 kvadratmeter. Och eftersom motorn ger en del övrskottsvärme så kan väl inte värmebehovet av pumpen vara så stort att tillförd effekt måste vara så hög som ni pratar om. Åtminstonde min bil-kupe känns mycket mindre än min villa :-)
SvaraGnällisar !
Som vanligt enorma mängder gnällisar å visionärer, misstänker att alla som skriver inlägg själv har försökt producera bilar/batterier, eller är doktorer i krocksäkerhet, och därför har relevanta argument i diskussionen ?
Man kan ha åsikter om valet av bil, osv, men DOM gör NÅGOT iaf !!
Jag är mest undrande till priset.
Dom kan knappast betala mer än 100.000 för bilen, troligen ner åt 60.000 utan motor osv.
Sen kan man köpa färdiga LiIon batteripack för ca 60.000. Det blir mycket pengar kvar till motor och montering !!!
Svar till Lennart
Eftersom gnällspikarna får NyT att ge mer och mer fakta i artiklarna så har jag inget emot dem. Bara att scrolla vidare om de blir alltför långrandiga.
SvaraSvar till Lennart
60 000 för en komplett bil utan motor? ... ööö var hittar du den?
Svara60 000 för ett Lithium paket som klarar 20 mil... inte en chans.
Svar till Lennart
Batteriet till Think (som är mindre och lättare än Fiat'en) kostar 160 000 kr. Think utan batterier (och naturligtvis utan allt som en bensindriven bil har) kostar 240 000kr.
SvaraSvar till Åke kör
160000:- är det kundpris eller inköpspris som menas?
SvaraSvar till Robbe
kundpris, kolla på Fiat.se
SvaraGäller även på batteier, vad dom kostar över disk är ointressant i disk, om tilverkningspris på bilen.
Svar till Lennart
Men då har väl Lennart en poäng när han säger att "Dom kan knappast betala mer än 100.000 för bilen...." inköpspriset för företag är ju mkt mindre än utpris till kund?!
SvaraSvar till Robbe
Oj Lennart såg inte att det var du som svarat mig... men hur som helst så det jag menar är ju att jag håller med dig att 400kkr känns väldigt mkt i utpris
SvaraSvar till Lennart
60 000 för en liten FIAT utan motor kan till och med vara högt räknat. Bilfabrikörerna satsar pü att kamma hem 25-40% vinst per süld bil (inte alltid de lyckas), detta är ju dü en utrustad bil med motor. Vad kostar en südan där liten skottkärra med minimiutrustning? Dra av lite moms, motor med tillbehör och goodwill, 60000 max. Sen für ni plussa pü lite för batterierna, en hel del arbete och pengar för utvecklingskostnaderna, blir det massproduktion av denna el-bil? Förmodligen inte, 300 000-400 000 tusen känns rimligt.
SvaraSvar till Arne Banan
SvaraDom kunde ju köpt Dacia, 89000:- inkl bensinmotor + moms... www.dacia.se
Bra men hur räknar de energi?
Jag har svårt att tänka mig att batterier är något annat än LiFePo vilka inte mattas av på några års sikt och som börjat bli ekonomiska.
Men... LiFePo kommer (efter allt jag läst) upp i som bäst 120 Wh/kg. Bly klarar 30..40 Wh/kg. Om dessa batterier är 10 ggr energitätare och samtidigt stabila är det en första klassens industriellt genombrott. Men... så är det knappast. NyTeknik publicerar glatt och okritiskt det som kommer in på deras bord.
LiFePo börjar krypa nedåt 4000 SEK/kWh (bulk) vilket ger klart acceptabla batteripriser. Ett batteripack på 10 kWh (80..100 kg) skulle räcka för mig (350 dagar per år). En sån bil borde kunna droppa under 100 000 kr nypris inom ett par år.
Det här ligger rätt i tiden. Det finns nog lite av ett marknadsfönster just nu...
Svar till ATS
Hur har du räknat då? En normal elbil drar 2kw/mil i låga farter. I lite mer rimliga farter ligger runt 3kw/mil, ofta högre. Eftersom batteriets cyklisitet räknas till 80% får man naturligtvis ta bort 20% av räckvidden. Om man tänkt komma fram varije gång, och inte bara varannan får man snällt lägga till 30% som marginal.
SvaraResultatet blir att man med 10kWh kan räkna med att färdas 10/3*,8*,7, dvs 1,8mil per laddning.
Om dina behov är så kort så finns de ett annat fortskaffningsmedel jag kan rekommendera... cykel. Räckvidd, oändlig, bränslekostnad 0.
De där 27 minuterna om dagen du förlorar på att cykla i 25km/h i stället för att åka bil i 70 kan du ju ta ut i arbetstids förkortning. De mellan 1000 och 1500kr skattade pengar (beroende på vilken lön du har) som du förlorar sparar du ca 800kr i månaden på räntor och amorteringar. Ytterligare ca 200kr borde sparas in på minskad elförbrukning. Sedan sparar du ytterliggare ca 500kr på ett gymmkort som du inte längre behöver.
Rimligen får du mellan 0 och 500kr över per månad som du kan ge till mig som tack för tipset.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Testdata från Mitsubishi MiEV: http://www.autobloggreen.com/2008/07/19/real-world-imiev-stats/
SvaraResultat: knappt 1 kWh per mil (landsväg, testkörning på 860 km).
En elbil är effektivare i stan än en bensinbil (ingen bensinförbrukning vid rödljus, regenerativ bromsning istf. varma bromsskivor).
Med 8 kWh kommer jag 5 till 8 mil i varje riktning. Laddning mitt på dagen ger det dubbla. De flesta dagar ligger jag under 10..16 mil.
Du kan läsa lite mer här: http://www.alltommotor.se/2.152/2.153/1.11159
El-Clion drar knappt 1.5 kWh i stadstrafik (det framgår av artikeln ovan, om man vet avstånd mellan Täby och Farsta). Detta är en gammal elbil.
Det skadar inte att underbygga sina argument med exempel och källor.
Sedan drar en elbil kWh. Du skriver kW, det är enhet för effekt.
Marginal har du redan i de 20% du inte använder vamligtvis.
Svar till ATS
Jag är rädd för att dessa beräkningar inte håller för närmare granskning.
SvaraDet är odiskutabelt på det viset att en elbil kan gå kanske 20 mil på rak landsväg i 50km/h på sommaren. Det finns det flera el-bilar som klarar idag. Men så ser inte verkligheten ut.
Som jag skrev en bit upp så klarade el-bilen Think 3-4 mil körsträcka på vintern med hastigheter som övriga körde. Killen som testade var tvungen att ladda bilen på jobbet annars hade han inte kommit hem.
Jag är rädd för att detta är den dystra verkligheten för el-bilar idag förutom milkostnade som ligger avsevärt över vanliga bilar.
Jag är dock säker på att el-bilen kommer i framtiden. Den får kanske sitt genombrott mom mellan 5-10 år. Utvecklingen går fort nu på batterisidan.
Svar till Åke kör
Det andra exemplet är från en svensk person som kört el-Clio (bly-batterier) i några år i Stockholm. Han rapporterar detaljerat om både för och nackdelar. 4...5 kWh på c:a 32 km i Sthlm är hans erfarenhet (daglig pendling). Om blybatterier är bättre än Lithium varianter i kyla vet jag ej.
SvaraFör Japanskt exempel (MiEV) så vet jag inte precis hur de kört, men att man skulle köra 50 km/h i 860 km verkar lite absurt.
Min Opel verkar inte dra så mycket mer då jag kör i 90 km/h jämfört med 70 km/h [0.6 l/mil i 90].
Svar till ATS
http://www.think.no/think/TH!NK-city/Specifications/Technical-data
SvaraRäckvid (sommardäck, allt av) 170km
Kapacitet 28,6kwh
Förbrukning 1,7
Sedan kan man snacka hur mycket skit som helst om att man kan få längre räckvidd med. Jag kan köra på 0,5liter/mil på en Volvo XC90 med.
Th!nk city är betydligt mycket mindre än en normal småbil.
En normal förbränningsbil med mycket liten motor drar normalt sett inte mer bränsle i höga farter än i låga, detta beror på att motorn går mer optimalt (dvs med högre verkningsgrad) vid högre farter, detta kompenserar för de högre motståndet. En elmotor däremot går alltid på hög verkningsgrad så där vinner man ingen fördel.
Naturligtvis är en elbil mycket bra i stadsmiljö, de är aldrig något som diskuterats, problemet med elbilar är när man kommer ut på 70 och 90-vägar.
20% för batteridegenerering och 30% för marginal. Om man ska ha 1mils säker räckvidd behöver man alltså både 20 och 30% ökad räckvidd. Räckvidden måste räknas vid dåliga förhållande så som regn/snö för det är ganska orimligt att man inte kan köra till jobbet för att de råkar regna.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Det verkar iallafall som du försökt hitta fakta den här gången. Det är bra, men en del ogrundade påståenden finns fortfarande kvar:
SvaraSv: "motorn går mer optimalt vid högre farter".
Fakta: Nej, motorn går mer optimalt vid ett visst varvtal (eller snarare intervall). Inget annat. Växellådan gör detta intervall tillgängligt i olika hastigheter.
Om du inte kan fundera ut det bör du reflektera kring om din argumentation är konstruktiv eller ej.
Sv: "Th!nk city är betydligt mycket mindre än en normal småbil"
Fakta: Min småbil väger 960 kg (Opel Corsa) och är en vanlig småbil. Think väger (enligt din länk) c:a 1400 kg. Alltså omkring 440 kg mer.
1440 är INTE betydligt mycket mindre än 960.
Med jämförbar aerodymamik blir förbrukning direkt proportionell mot vikt och här förlorar Think med 440 kg.
Mitsubishi MiEV väger 1080 kg inkl batteri. I test (780 km) drar den knappt 1kWh per mil (se tidigare länk).
Viktmässigt ligger den på 75% av Think och då bör förbrukning landa där. Det blir 1.275 kWh per mil (med dina egna siffror).
Nu är det troligt att Mitsubushi har mer erfarenhet och utvecklingsresurser i kategori effektiv småbil än Think, så att de ytterligare lyckats kapa förbrukning ytterligare en bit.
Det är också möjligt att Thinks räckvidd är angiven med marginal kvar i batteriet.
Varför i allsin dar ska man beräkna energiförbrukning för en bilfärd en dag i Juni som om det vore den värsta snödagen i Januari??
Länk för mer data MiEV: http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/Mitsubishi-iMIEV-Sport-Air/238529/
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
Jag ser att på Thinks sidor (din egen länk) anger de 3 olika förbrukningssiffror:
SvaraStadskörning: 1.39 kWh per mil
IEC mätning: 1.57 kWh per mil
UDC mätning: 1.66 kWh per mil
Sett till de detta och 25% mindre vikt, så är är 1 kWh per mil för MiEV helt realistiskt. (Och det är ju också resulatatet av ett ordentligt test på 860 km).
Sedan bör du vara mycket försiktig med vad du kallar andras inlägg för. Dina egna har innehållt ett antal felaktigheter och för situationen "passande påståenden".
Blybatterier är inte uträknade ännu!
jag snackade med en snubbe som jobbar på Volvo. Tillsammans med något företag har man tydligen, vid sidan om, en alternativ utveckling av blybatteriet. Orsaken till att se om man kan krama ur mer ur ett blybatteri är det faktum att de varar länge och kostar någorlunda lite pengar.
Jag minns inte riktigt hur man gjrt men jag har för mig att man slammat upp bly på någon slags plast och på så vis fått ner vikten till en tredjedel utan att förlora i kapacitet. Nästa steg blir att öka effektiviteten.
Kanske bara en forskningsutveckling för att skaffa kunskaper men inte mindre intressant för det.
Svar till Åke kör
Effpower AB heter utvecklingsföretaget. Batterierna kommer tillverkas av Banner Batterien GmbH i Österrike.
SvaraSvar till Lelle
Amerikanska Caterpilar har också utvecklat ett intressant modernt Blybatteri som Caterpilar har utvecklat till ett nytt bolag som heter:Fireflyenergy (Firefly=Eldsfluga) läs mer på www.fireflyenergy.com
SvaraElektrolux lär ha licensierat just Fireflyenergy:s batteri som skall vara ett mycket lätt blybatteri där blyet sitter som mycket små kulor i ett grafitskum och Fireflyenergy:s blybatteri skall ha en fast elektrolyt i en polymer.Nå,ja moderna batteriteknologier försöker få fasta elektrolyter för att minska problematiken vid fysisk skada så att inget rinner ut och gör skadan än värre.
Sjuka sverige
Är inte Sverige fantastiskt så säg.
400.000 kr för en bil, helt totalt vidrigt sjukt, och något som är ännu sjukare är vissa av kommentarerna, som tycker att det är som hittat, och då frågar jag mej, står det verkligen riktigt till i knoppen däruppe, eller i vilken värld lever ni ?!
Svar till Denny
Det är en helt ny teknik. Ny teknik är dyr. Ett teknikskifte kommer alltid att resultera i kritik på diffus grund.
SvaraPriset på kärran måste relateras till driftskostnaden: Ingen bensinmotor att serva och en hög verkningsgrad ger en låg milskostnad, kanske så låg som 4-5 kr/mil, ink däck och service. Om batteriet verkligen fixar 22 000 laddcykler så som påstås så är detta sensationellt. Håller bilen i 20 år så räcker det med 6-7000 laddcykler.
En elmotor med tillhörande styrning slits inte alls på samma sätt som en en bensinmotor. Om bilen sköts, alltså rostskyddas och förvaras i garage så kan den säkert hålla i mer än 20 år. Det kanske är inredningen istället för motorerna som vi kommer att renovera på våra elbilar?
Mot denna bakgrund är 400 kkr inte sådär väldigt dyrt.
Svar till Denny
Vad kostade dom första platt-tv som kom? 50000:- för en 32" som du idag får för 5000:- på Siba. Det var inte gemene man som sprang och köpte en sån för man tyckte inte det var värt merpriset mot en hederlig rör tv. Vi ska vara glada att ngn vågar gå i fronten för annar skulle det inte hända något i den här världen.
SvaraJapp!
Där satt den. Fram med fler försök i Sverige..
Pris och prestanda sökes?
Svar till SJ.B
Naturligtvis borde elbilen tillverkas av det hederliga gamla monopolkonglomeratet Tata i Indien. Med sin Tata Nano har man visat att en (bensin)bil kan tillverkas mycket billigt. Och man har tankarna på billiga elbilar också. Visserligen de kanske kan bli svåra att få gokända i Sverige, men prislappen är nog mera rimlig...
SvaraSvar till BP
EV adapt från Nödinge måste ses som en referensbil för större batteriordrar till Alelion Batteries.Denna lilla El-Fiat kommer bara finna köpare hos större organisationer.
SvaraPower Circle som är de Elektrotekniska företagens intresse organisation i Sverige där gamle Vattenfall:aren Stig Göthe är dess Ordförande kommer att bli denna El-Fiat:s första kund.
De vill förstås ha igång tillverkning av El-bilar i Sverige och när nu både Saab och Volvo PV ligger risigt till så får det bli en liten uppstickare som tar åt sig äran i att vara först.
Elbilar har dock ett dilemma, på sikt.
Bilindustrin idag världen över tjänar inte pengar på att tillverka bilar utan att tillverka reservdelar, efterhandsmarknaden som den kallas är den man tjänar pengarna på.
Elbilar med i det närmaste outslitliga elmotorer som består av 2 rörliga delar att jämföra med en förbränningsmotor som har c:a 200 delar.
Batteribyte på 70.000 kronor som ett nytt Nickelmetallhydridbatteri till Toyota Prius kostar är en alldeles för stor utgift för att det skall vara hanterbart.
Bilindustrin kommer att få problem i framtiden.
För hur skall de överleva när Elbilarna består av så få delar som kan gå sönder?
Efter drivlinan så är det karossen som väger "Bly" och dagens stålplåt (tunnplåt) måste på sikt ersättas av bilkarosser av kolfiber- eller växtfiberarmerad epoxiplast där dess olika större delar limmas ihop med lim som sitter lika hårt som blåmusslans lim mot stenar.Framtidens bilkarosser kommer att limmas ihop i stället för att punktsvetsas.
I Oktober 2007 uppvisade Toyota en konceptbil, en hybridbil med en ENcylindrig förbränningsmotor som gick vid behov på konstant varvtal som drev en generator.Trots att denna konceptbil hade en liten förbränningsmotor och elmotor och ett större batteri så var tjänstevikten endast 425Kg.Tackvare att bilkarossen var av kolfiberarmerad epoxiplast i laminat.
Japanska Toray (som NyT) tidigare har skrivit om som leverantör av kolfiberduk till Boeing (där deras kommande 787 Dreamliners flygkropp består av kolfiberarmerad epoxiplast) bygger nu en ny fabrik i Japan där avsättningen skall vara till den japanska bilindustrin.
Svar till Mikael i götet
Det låter så rätt det du skriver.
SvaraFlygindustrin limmar allt mer?
Vad jag tidigare hört är att kolfiber och andra alternativ till tunnplåt inte går att tillverka lika fort (billigt) så karossen kommer kosta så mycket att allt faller på det.
Plåtkarossen är inte så tung, däremot chassi och glas.
Tänk om vi kunde få dubbelglas i plast med ett tunt slitskikt av glas?
Så kolfiber sandwich chassier.
Självklart ska alla bilars horisontella ytor ha solceller.
Nu ska jag läsa om det Cat batteri du länkar till, jag gjorde de för länge sedan men det kanske hänt något nytt.
De eviga frågorna.
Egentligen sk**er jag i tekniken på detaljnivå. Jag vill mest ha svar på:
1. Klarar den mitt resebehov året runt?
2. Hur är komforten?
3. Vad blir månadskostnaden?
4. När kan jag få den levererad?
5. Finns den i blått?
Svar till Ollin
1: Nej
Svara2: Troligen som en vanlig bil
3: Bilen kostar 240 000kr mer än motsvarande bil utan batterier så ökad ränt kostnad borde bli runt 1000kr/månad och ökad amortering runt 2000kr/månad. Så sikta på en 4000-5000kr/månad i driftkostnad.
4: När du pungar upp pengarna
5: Om du lackar själv.
Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/
1) Känner du Ollin så du kan säga det säkert?
Svara2) Det är en modern fiat, troligen ovanligt tyst sådan, och med jämnare gång utan växlingar, men i övrigt en modern fiat.
3) Prisuppgifterna är uppskattningar baserade på vad företaget behöver ta ut per styck för de första 400st, och är man med och betalar man utvecklingskostnaderna fördelat på 400 bilar blir det nog inte billigt per månad, börjar de serietillverkas på riktigt blir det bättre.
4) Produktionen för 2009 och 2010 är redan beställd, alltså förmodligen tidigast 2011, och då kanske till ett bättre pris.
5) Blir det riktig serieproduktion kan den troligvis fås i alla möjliga osmakliga färger.
Svar till Drygis
http://www.newteon.com/www2/Actualites/Actu_Newteon/La_FIAT_500_electrique_Micro-Vett_presentee_au_Salon_de_Londres_20080730373/
SvaraEfterlängtat
Tänk att FIAT 500 blev den första seriösa elbilen i Sverige. Volvo och SAAB har antingen varit bakbundna av förbränningsmaffian eller helt enkelt anlitat tidernas sämsta marknadsanalytiker.
Svar till Urman
Ja iaf har viljan funnits på Saab. Om det är förbränningsmaffian eller GM (samma sak?) som hindrat utvecklingen får man låta vara osagt. Sant är nog iaf att GM's marknadsanlytiker måste varit berusade större delen av sin tid eller ej närvarande. ihttp://www.aftonbladet.se/bil/article367471.ab
SvaraHur bra kan batterier bli?
Förlåt mig som okunnig är, men hur "bra" kan batterier egentligen bli? Alla pratar om batteriutveckling och att det kommer att lösa sig, men finns det inte en faktisk fysikalisk gräns för hur mycket energi det maximalt går att lagra per kilo batteri?
Svar till Harry Bellafonte
Det har redan löst sig med batterierna, kapaciteten är redan tillräcklig för att vi även i fortsättningen ska kunna ha persontransporter.
SvaraBensin, visst den är mer behändig men är inne på sin slutvers. Om prognosmakarna har räknat rätt så är oljeproduktionskapciteten i världen bara 50 % av dagens om 20 år.
Svar till Rolle
Men om det redan löst sig, varför har vi inte elbilar som klarar 600 km på en laddning till ett vettigt pris?
SvaraSvar till Harry Bellafonte
600 km på en laddning låter som en fossilbil. Tyvärr, den festen börjar ta slut.
SvaraSvar till Rolle
Säääkert..... utvecklingen kring batterier för drivning av fordon har ju precis börjat. Det är ju nu som forskarna börjar få lite kapital. Jag tror att om 10 -20 år kanske mer så kommer elbilen ha större räckvid än en vanlig 1.6 liters bensin kärra med 54 liters tank.
SvaraJu längre räckvid dessto lättare att sälja bilen tror jag att det kommer bli.
Svar till Rolle
Men Rolle du har säkert läst på min blogg att de numer processar oljesanden i marken och utvinner till 20$/fat
SvaraNästan inga av alla väldens hav är exploaterade, men tekniken att borra på havsbotten utan borrig har kommit... nu borras och svetsas piplines på havsbotten av robotar.
Vidare kommer alla byggnader bli passivhus och då behövs ingen fjärrvärme varpå bioförbränningens extremt höga värme kommer tillverka H2 och syntetbränslen.
Redan inom 20 år har de flesta en egen syntetbränslefabrik i garaget enligt Chalmers projektet.
Vi kommer ha batterier stationärt och 5-10kWh i bilen.
Visst blir det kul när fler och fler säger upp sina elnätabonnemang?
Det jag är orolig för är att nu när CO2-hotet är vetenskapligt avfärdat kommer fossilutvinningen ta ny fart ( den har kanske inte bromsats det minsta av hycklande klimatbyråkrater).
Tänk om politiker bara hade ett uns bildning och moral, då skulle alla resurser som nu satsats på klimatomläggningar i stället satsats på de energisystem som kan priskonkurrera ut fossilkol... men religionen säger att vi ska skämmas och med hängda huvuden lida...
Energi får inte vara billigt och finnas i överflöd.
Svar till Gunnar Littmarck
Joo, mänsklighetens kunskapsmassa ökar hela tiden och nu har även Indien och Kina skaffat sig utbildningssytem som kan ta hand om ländernas fosrkningsbegåvningar.
SvaraSå framtiden är spännande.
Svar till Gunnar Littmarck
Vi kan inte bara avfärda CO2-hotet utan vidare. Visst, 2008 var ett lite kallare år och havsisens totala utbredning kring Arktis och Antarktis (om man summerar i kvkm) är normal eller rentav något större än normalt. Så många undrar vart den globala uppvärmningen tagit vägen.
SvaraDen finns där men döljs för tillfället av en onormalt låg solaktivitet. När solaktiviteten blir mer normal kommer helt säkert talet om global uppvärmning igång igen på allvar. CO2 men inte att förglömma metan och andra växthusgaser måste vi därför även fortsatt se upp med.
Elbilar är bra för de ger oss möjlighet att transportera oss med mindre växthusgasutsläpp än bensinbilar och etanolbilar. Visst, det beror på hur elen produceras men det finns ju vattenkraft, vindkraft och kärnkraft. Förutom att modernisera kärnkraftverken och bygga nytt i Barsebäck anser jag att de 4 återstående Norrlandsälvarna bör byggas ut. Det ger oss el att ersätta bensin, etanol och diesel med.
Är bilen bättre än min LAPTOP?
Ska bli intressant att se om jag kommer att kunna arbeta med min laptop medans bilen kör. D.v.s. vem kommer att få slut på batteri först:-)
För ett halvår sedan hade jag 4 timmars drifttid på min laptop och nu får jag vara glad om jag har två timmars drifttid.
Kommer det att vara samma sak med bilen? D.v.s. i början kan jag åka till jobbet på en tankning med efter ett halvår måste jag stanna och tanka på halva sträckan:-)
P.S. Träffade utvecklingschefen för Alelion på tåget idag (trevlig kille), och han hade problem med mobil-täckningen (mitt teknik-område). Vi får väl se om jag får liknande problem med min bil om 10 år:-)
Det var bara bluff och båg alltihopa!
Nu börjar det komma fram att Nödingeföretaget ljugit om det mesta. Man har inget kontrakt om att köpa Fiat från Polen. Fiat känner överhuvudtaget inte till Nödingefabriken. Den enda bil som byggts om till el-drift är köpt i Sverige komplett. Man har heller inget kontrakt om 400 el-bilar till Power Circle. Power Circle köper nämligen inga egna bilar de bara skall tillhandahålla laddningsstationer. På Power Circle känner man inte heller till Nödingefabriken mer än vad som stått i tidningarna.
Det bidde inte ens en fingertutt....