Elbilar

Volkswagen uppgraderar: Elbilar får 700 km räckvidd och snabbare laddning

Volkswagen ID4. Foto: BJÖRN LINDAHL/Aftonbladet
Volkswagen ID4. Foto: BJÖRN LINDAHL/Aftonbladet

En vidareutveckling som ska göra elbilar än mer konkurrenskraftiga. Volkswagen meddelar att de nu ska uppgradera sin MEB-plattform och att det kommer ge stora förbättringar kring räckvidd och laddning.

Publicerad

När Volkswagenkoncernen presenterade den dedikerade elbilsplattformen MEB var det många stora ord som användes. Det var starten på en ny era, ett nytt kapitel och ett paradigmskifte – och något som skulle göra att elbilar var ”för miljoner – inte miljonärer”. Sedan dess har biljätten producerat 670 000 elbilar byggda på MEB av modellen VW ID3, ID4, ID5, Skoda Enyaq och Audi Q4.

När man nu ska ta nästa kliv på sin elbilsresa meddelar Volksagen att de ska uppgradera plattformen. Denna kallad ”MEB+” ska ha både bättre laddnings- och lagringsprestanda, men även en ny digital infrastruktur.

– MEB har fortfarande otrolig potential. Vår ambition är att ta den här plattformen till nästa nivå. För att komma dit gör vi stora investeringar för att utveckla tekniken, säger VW-chefen Thomas Schäfer i ett uttalande.

Tio nya MEB-baserade modeller

Volkswagen uppger att man kommer att börja använda sina egenproducerade ”Unified cell” batterier från fabriken i Salzgitter och att bilar baserade på +plattformen ska kunna ha räckvidder på upp till 700 km. En bra bit längre än de runt 550 km som är bäst i dag. Därtill kommer snabbladdning att gå än snabbare och här utlovas effekter på upp till 175-200 kW.

Fram till 2026 ska den tyska biljätten skicka ut inte mindre än tio nya MEB-baserade modeller. Av dessa vet vi att en kommer vara en kombi-bil baserad på konceptet ID Space Vizzion därtill ska en vara den omtalade ”25 000 euro-bilen”.

Utan att gå in i detalj meddelar VW även att man planerar prestanda och premiumbilar. Det senare torde innebära att antalet drivlinealternativ kommer introduceras.

När den första MEB+ modellen lanseras återstår att se. Volkswagen uppger bara att plattformen introduceras ”de kommande åren”.

Något som även kommer framöver är att VW investerar tungt i fabriksutveckling i Wolfsburg. Närmare bestämt 460 miljoner euro ska plöjas ned för att förbereda VW:s huvudbas för elbilsproduktion.