Elbilar

Volkswagen pausar produktionen – så påverkas elbilarna

Stora störningar för de europeiska bilfabrikerna. Och elbilsförseningar är att vänta. Foto: Volkswagen
Stora störningar för de europeiska bilfabrikerna. Och elbilsförseningar är att vänta. Foto: Volkswagen

Från covid-nedstängning till halvledarbrist – och nu avsaknad av komponenter. Bilindustrin har haft tuffa år och nu skapar kriget i Ukraina än mer magsår. VW tvingas pausa sin elbilsproduktion.

Publicerad

Artikeln är uppdaterad.

Det kommer kanske inte som en överraskning att en den ryska invasionen av Ukraina påverkar den europeiska bilproduktionen: En industri med enorma leverantörskedjor och distribuerad produktion är sårbar – och nu känner flertalet biltillverkare av det.

Volkswagen, vars elbilsfamilj ID har börjat få upp ångan. ID4, som förra året, var den mest sålda elbilen i Sverige är en av de som drabbas hårt. Så pass att man nu återigen måste pausa produktionen helt. Nu har fabriken i Zwickau bommat igen och väntas komma igång igen måndagen den 28 mars.

Anläggningen, vars produktion är planerad till 330 000 elbilar om året, skulle i år ha pumpat ut Volkswagen ID3, ID4 och ID5, Audi Q4 E-tron samt Cupra Born. Och samtliga av dessa kommer nu att dras med försening.

Fler fabriker drabbas

Hur mycket? När Ny Teknik ställde frågan till den svenska generalagenten var svaret att kriget i Ukraina påverkar rejält.

”När det gäller Zwickau, där ID-bilarna byggs, kommer stoppet att vara till början av april. Vi förväntar oss försenade leveranser på cirka 4-8 veckor. Genom kontakt med sin återförsäljare får man också uppdaterad information om hur läget ser ut för den bil man beställt”, skriver Volkswagen Sveriges presschef, Marcus Thomasfolk i ett mail.

Även om Zwickau är den stora elbilsanläggningen, kommer även gruppens övriga MEB-byggande fabriker att påverkas. Dresden, där ID3 också byggs, stängs till april, och för Skodas fabrik i Mlada Boleslav, där Enyaq sätts ihop, är det ovisst. Produktionen är temporärt stoppad utan information om när den kan återstartas.

Audis produktion av E-tron (Bryssel) rullar dock fortsatt och för sportbilen E-tron GT (Ingolstadt) är byggtakten endast något reducerad.